Hei,
Enden på en vindski er råtten og trenger å byttes.
Hvordan gjør man dette på en smidigst og best mulig måte?
Se bilde for forslag.
Alternativ 1:
Skjær skrått med sirkelsag for deretter å kunne skru den nye delen inn i den gamle + skru i overlappen mellom plankene inkl. inn i bjelken om mulig (prikkene i bildet).
Alternativ 2:
Skjær rett av med sirkelsag og deretter skru den nye delen i overlappen mellom plankene inkl. inn i bjelken om mulig (prikkene i bildet).

Takk på forhånd!
Diagram som viser to metoder for å bytte en del av en vindskive: Alternativ 1 med skråsnitt og Alternativ 2 med rett snitt, begge med skruetilkoblinger.

• Liker
Vikbolandet9
  • Laddar…
Hvorfor ikke gjøre det ordentlig og bytte hele vindskien?

• Liker
Workingclasshero og 3 andre
  • Laddar…
TheImprovisor
  • Liker
Workingclasshero og 2 andre
  • Laddar…
Det er bare en ytterst liten del av vindskiven som er råtten så jeg vil helst ikke legge mer jobb enn nødvendig.

• Liker
Pompanna
  • Laddar…
TheImprovisor
W Woooody skrev:
Det er bare en ytterst liten del av vindskiven som er råtten så jeg vil helst ikke legge mer jobb enn nødvendig.
Derfor er det bra å gjøre det ordentlig når du likevel holder på å brôta.

• Liker
Workingclasshero
  • Laddar…
W Woooody skrev:
Det er ubetydelig mindre jobb å sette stillas på hele gavlen om du skal gjøre det nå og betydelig billigere å bare leie stillas en gang nå sammenlignet med om du må leie en gang til om kanskje 10 år når skjøten du planlegger har råtnet igjen.

• Haha
Mikael Karlsson4999
  • Laddar…
Hvor mye er dårlig, går vindskiven forbi rennen så kan du kappe lengden ved halve rennen uten å skamme deg.

E egge80 skrev:
Hvor mye er dårlig, går vindskiven forbi rennen så kan du kappe lengden ved halve rennen uten å skamme deg
En god idé, men dessverre er det mer enn så som er råttent.

Alternativ 2 da, men jeg ville ha forskjøvet skjøtene 50 cm, mer på den øverste selvfølgelig

Jeg legger inn en liten protest mot de som sier at det bare er bytte av hele som gjelder, p.g.a. at vi ikke vet omstendighetene. Det kan jo være sånn at ytterste biten er enkel å fikse fra stige og at resten av gavlen skal males om om noen år med alt hva det innebærer av stillaser / lift etc. da.

Jeg byttet siste meter på mine en gang. Jeg sagde i nitti grader. (Vindski bestod av to bord så jeg gjorde snittene med en desimeters mellomrom.) Grunnolje endeveden skikkelig og mal. Det holdt bra et antall år til det var på tide å male om hele huset neste gang.

• Liker
AG A og 4 andre
  • Laddar…
C
Det er jo de som har vindskibord i 2 deler/skjøtet fra starten, slik var det på mitt gamle hus

• Liker
Ossian K Olsson
  • Laddar…
C C.Ö skrev:
Dett finnes jo de som har vindskier i 2 deler/skjøtet fra begynnelsen, så var det på mitt gamle hus
Ikke uvanlig med skjøt, men noe man gjerne utbedrer da det har en tendens til å bli stygt og råte.

C
F fribygg skrev:
Ikke uvanlig med skjøt, men noe man gjerne utbedrer da det har en tendens til å bli stygt og råte.
Jeg syntes det var bra, da jeg bare trengte å bytte en del. Men klart en hel er jo penest.

Selv synes jeg du, med god samvittighet, kan la være å bytte alt. Skjøtet blir det uansett ofte, når man bygger nytt. Den enkleste og beste skjøten, er ofte å skru en ca 60 cm planke, på baksiden av vindskiven. Ca 30cm på den eksisterende delen, og 30cm å skru den nye delen i.

• Liker
JohannaLevin og 1 annen
  • Laddar…
A AG A skrev:
Skarvet blir det likevel ofte, når man bygger nytt.
Bygger man nytt bestiller man jo passende langt virke slik at man kan montere vindskiene uskårne, jeg tror at for eksempel Derome skjærer 8m lengder.

• Liker
ClasseClas
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.