Her skjer det greier, problemløsning på høyt nivå, I like Som justus nevner er det lettere å jobbe med tre. Personlig ville jeg prøvd å fjerne alt synlig bærende fra rommet bortsett fra mønebjelken isf. Kunne det være en mulighet å bruke veggen som løper parallelt med mønet mellom kjøkken og spiseplass som bærende og veksle av mønebjelken mellom denne og yttervegg. Har for meg at du skrev at siste "hele" takstolen lå ved trappeveggen, isf kunne man gjøre om denne også. Et forsøk til skisse nedenfor, forhåpentligvis kan man se hva som står (trassig unge som var med og rev i pennen)
Den røde teksten signaliserer at kombinasjonen dimensjon og last fører til en nedbøying som er større enn 1/300 av spennet. (Med 90x315 ville teksten blitt svart)
Nei. Stolpens dimensjon avhenger av den totale lasten på mønebjelken og påvirkes ikke (annet enn svært marginalt) av takbjelkenes egenvekt.
Men i dag er våre takstoler bygget av 120x45-virke. Denne beregningen indikerer da at disse er for spinkle (om 225x42 er rødmerket). Det er kanskje rimelig med tanke på at V-ene vil bli fjernet i takstolens fakkverk. Eller? Men hvordan gjør man det? Vi vil jo sadle på for å få plass til økt isolasjon, men vi får jo ikke plass til å sadle på over ytterveggen, så i det punktet ved T-en i dimensjoneringen vil det ikke være mer enn 125.
Dette nevnte ikke konstruktøren noe om i sin tegning.
Det kan vel finnes grunner til at vi får granske dine utregninger. Når jeg regnet baklengs tidligere i dag, syntes jeg at du hadde vel stor taklast. Dine nåværende takstoler er av fagverkstype, derfor kan du ikke sammenligne dimensjonene. Når du bygger om dem må overrammene salet på nedenfra. Alternativt setter du inn nye takbjelker midt imellom.
Den tegningen så jo bra ut og ikke så vanskelig å bygge. Dog står ikke den veggen som du mener som bærende oppå kjellerveggen men til høyre for denne, men det spiller kanskje ikke så stor rolle at det står på bjelkelaget når man sprer kreftene mer enn i ett punkt, stiletthel-vs joggesko Hvor bred trenger en bærende vegg å være? 75? 95? (45? )
Det kan vel finnes grunner til at vi får gjennomgå dine utregninger. Da jeg regnet bakover tidligere i dag syntes jeg at du hadde vel stor taklast. Dine nåværende takstoler er av fagverkstype, derfor kan du ikke sammenligne dimensjonene. Når du bygger om dem må overrammene påfores nedenfra. Alternativt setter du inn nye takbjelker midt imellom.
jo, jeg mente for svake etter ombygging. Dette var bare noe vi ikke hadde reflektert over da det aldri har blitt nevnt. At påforing nedenfra blir jo ikke noe problem da vi som sagt uansett skal ha på isolasjon og luftespalte samt noe å spikre panelet i. Så 225 er vel en ganske rimelig mål å oppnå. Men i selve punktet der takstolen hviler på ytterveggen, vil det fortsatt bare være eksisterende overrammer. Akkurat som i bossespecials skisse. Ville en påforing med en 120x45 til festet med spikerplater være nok?
Det finnes ingen prinsipielle hindringer for at takbjelkene er slankere ved veggoppleggene. Hva som er rimelig bør man kontrollere først og fremst med hensyn til aktuelle tverrkrefter. Hva som er den beste og mest praktiske fremgangsmåten ved en slik ombygging er vanskelig å avgjøre på avstand. Mange ganger tror jeg det er enklere å la det eksisterende være og sette inn nytt i mellom.
Jeg synes det er lettere å akseptere en litt større nedbøyning på takbjelkene enn på mønebjelken. Den sistnevnte er en primærbærende konstruksjon som påvirker andre bærende konstruksjoner. Så lenge man ikke går på det er det mye et estetisk spørsmål som også henger sammen med det valgte taktaksningsmaterialet.
Akkurat, det går an å sette denne veggen på gulvbjelkene. Du må imidlertid sjekke bjelkelagets støtte på kjellerveggen, du kunne kanskje lage en målsatt skisse som tidligere for å dele. Jeg ville ha laget veggen 70mm med kryssfiner på begge sider uten å regne på det, det viktige er at veggen er styrt horisontalt både oppe og nede.
Hei på dere! Håper dere er fortsatt med Influensaen kom på besøk her... Men det var ikke bare dårlig, for vi fikk stoppe opp og tenke og måle litt. Vi foretrekker den skisserte løsningen helt uten stolpe. Det virker også mulig å få til. Jeg regnet på en vegg med 70 mm samt 15 mm konstruksjonsplywood (samme som for en baderomsvegg) med renoveringsgips på. Vi ønsker ikke for tykk vegg siden den fortsetter inn i en korridor som allerede er smal, så den får ikke vokse for mye mot "høyre". Men med renoveringsgips blir forskjellen knapt 2 cm.
Jeg kan lage skisser, hva er det spesielt du vil se? Vi har ikke åpnet opp til kjøkkenet ennå, men har en dør der fortsatt. Den sitter i dag 125 cm inn fra hjørnet, vi hadde vel tenkt oss 80 cm kanskje til åpning, men det er fortsatt fleksibelt hvor bred inngangen til kjøkkenet blir, (bare den blir bredere enn dagens 60 cm) og dermed hvor lang den bærende veggstumpen kan gjøres...
Hvordan støtter man opp i horisontalledd? Vi har paneltak som er direkte spikret i takstolene, så oppover er det kun takstoler å feste i. Men man kan jo fra loftet bygge noe mellom takstolene å skru i, sette en regel eller så.
Gulvbjelkelaget er litt mindre enn cc 60 og reglene i gulvet er 14 cm høye.
Her er hele planløsningen så dere forstår med korridoren: