B bossespecial skrev:
Gips bygger jo litt mer enn maling så da kanskje maling er å foretrekke. Men brannbeskyttelsesmaling er mindre fin på overflaten og relativt følsom for mekanisk påvirkning.
bra å vite. den står jo beskyttet i trappen så liten risiko for påvirkning. overflaten får man vel ta, en utstikkende gipsboks fra veggen vil også se merkelig ut.

B bossespecial skrev:
Dere bør kanskje dobbeltsjekke med konstruktøren så det ikke blir noen misforståelser. Er det ikke 3m mellom mønet og bjelkelaget eller hva tenkte du på med spørsmålet angående mindre dimensjon?
jo det er 3 m mellom mønet og bjelkelaget. men tegningen er jo beregnet på over 7 m om den skal gå ned til kjelleren

Den 7m lange søylen er sannsynligvis regnet som staget i dekknivået, derav dimensjonen. Skal søylen stå i veggen mellom trapp og kjøkken?

• Liker
Lane
  • Laddar…
B bossespecial skrev:
Den 7m lange søylen er sannsynligvis regnet som avstivet i etasjehøydedivå, derav dimensjonen. Skal søylen stå i veggen mellom trapp og kjøkken?
ja, men ikke i hjørnet da veggen langs med ikke står på kjellerveggen men litt lenger inn i huset.

B bossespecial skrev:
Dere bør kanskje dobbeltsjekke med konstruktøren så det ikke blir noen misforståelser. Er det ikke 3m mellom mønet og bjelkelaget eller hva tenkte du på med spørsmålet angående mindre dimensjon?
det ville selvfølgelig vært det beste. men av ulike grunner er det vanskelig. så i så fall blir det nok at vi tar inn en ny og da vil vedkommende sikkert regne på hele konstruksjonen for å åpne opp til mønet før vedkommende setter inn sitt navn. Det er egentlig ikke noe problem, men føles litt unødvendig samt at tiden er litt knapp.

Har du flere tegninger du kan vise? Du nevnte noe om en H-bjelke.

Det jeg lurer på er hvorfor konstruktøren foreslo at 115x115 limtre skulle byttes mot en VKR 80x80? Det er jo litt som å erstatte en tannpirker med en blomsterpinne.

dessverre ingen flere tegninger. Men oppå kjellerveggen som er med i originaltegningen ligger av en eller annen grunn en H-bjelke. Konstruktøren som tegnet for oss så absolutt ingen grunn til denne. Huset er kjøpt som byggesett og der inngår ikke bjelken. Så den har blitt lagt til underveis. Vi har to teorier. Den ene er at forrige eier som bygde huset og naboen bygde samtidig. Naboen var en meget selvsikker mann og de har en jernbjelke i sitt hus, men ingen vegg under som støtte, så teori én er at naboen har sagt at han må ha en bjelke. Den andre teorien er at kjellerveggen ikke havnet presis i midten og man la til jernbjelken, den ligger litt, ca 5 cm forskjøvet til venstre (om man ser i tegningens retning). Også her tror jeg imidlertid at det er på naboens oppfordring.

vi har tatt av den på ett sted for å trekke elementrør. Bjelken er 160x160 og godstykkelsen ca 11 eller 12.
En rustikk H-balk av stål er montert blant isolerte rør og treverk, med ujevnt gulv og vegger i bakgrunnen. Verktøy ved siden av et utsnitt av en H-bjelke under en gulvplate, med rør isolert med grått skum nedenfor.

Sist redigert:
J justusandersson skrev:
Det jeg lurer på er hvorfor konstruktøren foreslo at 115x115 limtre skulle byttes mot en VKR 80x80? Det er jo litt som å erstatte en tannpirker med en blomsterpinne.
troligvis tok han vel i for å ikke bli ansvarlig siden han ikke har regnet. Men mener du at man kunne gå ned mer? jo smalere desto bedre for oss selvfølgelig. Jeg mener ikke at du skal si noe sikkert, men hvis du tror det er det jo helt klart verdt å ta hit en annen konstruktør som kan se på det. Hva ville du foreslått ellers for dimensjon?

ps kom på at han sa at man trengte en så stor med tanke på kneklengden og at en smalere stolpe ville bli for følsom for bevegelser i sideled.

Sist redigert:
bossespecial er jo proffen her. Det han skriver kan du stole på. Jeg gjorde bare en enkel sammenligning for moro skyld. Sammenligningsmålet EI (altså produktet av elastisitetsmodul og arealmoment) er jo ca tre ganger så høyt for VKR 80x80x7,1 som for limtre 115x115. Selv en 70x70x5 tåler mer enn en 115x115 med samme knekkelengde. Når jeg ser en oppførsel jeg ikke forstår, lurer jeg alltid på hvorfor. Det antyder en uavklart tanke.

Hehe, snill du justus, dog ikke noe som slår din gedigne erfaring og kunnskap:)

Nå får vi se om jeg oppfatter det rett, H-bjelken ligger altså parallelt med mønet og er forskjøvet 50mm til venstre (mot tv-benken) fra midtveggen i kjelleren på originaltegningen? I så fall, hvordan havner søylen i forhold til veggen?

To kyndige i tråden, fantastisk! :)
Slik mener jeg det ser ut. Hvor nøyaktig i dette som midten av takstolen treffer vet vi ikke (men det kan jeg finne ut av i løpet av helgen).
Diagram over en takstol med mål: høyde 2300 mm, bredde 160 mm, med usikkert fundament merket "?". Høyde fra sokkel til start er 100 mm.

så her ser det ut: sentrum på takstolen treffer 52 mm inn fra H-bjelkens venstre kant. H bjelken er 60 mm forskjøvet til venstre. I veggen er sentrum av takstol ca 170 mm inn fra hjørnet.
Diagram som viser sentrum på takstol 52 mm fra venstre kant av H-balk, med H-balk forskjøvet 60 mm til venstre. Takstolens midtpunkt ca 170 mm fra hjørnet.

Hjørne av rom med tregulv og lister. Markeringer viser bjelkens posisjon og takstolens senter på veggen.
hjørnet de to ytterste strekene er bjelkens posisjon. Det andre sentrum på takstolen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.