Nesten litt ertende plassering på den nye søylen. Hvis man har forstått det riktig, havner midtpunktet av søylen rett ved siden av veggen. Har du mulighet til å gjøre noe lokalt på veggen i kjelleren?
Bjelken synes jeg lager litt trøbbel siden du nevner at den ikke ser ut til å ha noen funksjon, men at den likevel er der. Jeg ville derfor selv ikke brukt denne, men heller forsøkt å lede lasten forbi denne, alternativt sikre at bjelken er godt forankret i veggen.
Har dere vurdert muligheten for å bruke en bjelke på tvers av huset i stedet for søylen som bare er i veien?
Nå når du nevner det har vi sett slike løsninger når vi har googlet rundt på takåpninger. Mener du noe som dette:
Der B er en stålbjelke (blir vel smalest)? Vi har 95-reglar i veggene og ingen problemer med å åpne opp og bygge om i ytterveggene, de er riktignok etterisolerte med en liggende 95a (regel) utenpå men vi har ingen ferdige overflater inne og all veggbekledning skal byttes. Man burde kanskje klare seg uten støtten i midten rent bæreevnemessig? Min tanke var mest en støttepunkt, kan jo også forenkle byggingen når den skal på plass, kanskje at man bygger et hjørne av to 95er i vinkel eller lignende og legger den på.
Men om man skal bytte underrammen på takstolen mot en jernbjelke, hvordan gjør man det rent praktisk uten at huset synker sammen?
Jeg tror det er på tide med litt lateralt tenkning. Med riktige dimensjoner på mønebjelken kan nok stolpen plasseres på den andre siden av trappen. Limtre har fordelen at det kan være helt eksponert og faktisk bli et pent konstruktivt element i rommet.
Jeg tenker gjerne lateralt! Stolpen kan med fordel stå på andre siden av trappen, der har vi en stolpe i dag som holder rekkverket til trappen. Den takstolen ved kjøkkenet skal jo egentlig uansett ikke kappes av, men vil fortsatt være innebygd, men mønebjelken må begynne ved den (komme ut fra veggen) fordi det ser rart ut ellers.
Men blir ikke problemet med støtte nedenfra stående igjen da? I og med at sentrum på takstolen treffer både kjellervegg og sentrum på H-bjelken?
Nesten litt ertende beliggenhet på den nye søylen. Hvis man har forstått det riktig, havner sentrum søyle akkurat på siden av veggen. Har du mulighet til å gjøre noen tiltak lokalt på veggen i kjelleren?
Bjelken synes jeg gjør det litt vanskelig fordi du nevner at den ikke ser ut til å fylle noen funksjon, men at den likevel er der. Jeg selv ville derfor ikke ha brukt denne, men heller forsøkt å lede lasten forbi denne, alternativt at man sørger for at bjelken er godt forankret i veggen.
Har dere sett på muligheten for å sette på en bjelke på tvers av huset i stedet for søylen som bare er i veien?
Vi kan gjøre lokale tiltak på veggen i kjelleren, det er en pusset men ennå ikke malt lettbetongvegg. Du mener at vi gjør veggen tykkere under stolpen? Det krever at vi sag opp gulvet så vi kan mure ned på sokkelen. Men hallen er oppkappet og lappet i omganger, senest for å koble til nytt avløpsrør, så den er helt forandringsbar.
Fant en bilde fra prospektet (stolpen er ikke i sin opprinnelige posisjon akkurat i dag):
Så en vei fremover, kanskje det enkleste er at stolpen på bildet (sitter under neste takstol) blir limtre 115x115, kjellerveggen heves så det blir støtte under hele i nivå opp til H-bjelken, dette synes jo uansett ikke under trappen. I takstolen som blir igjen i veggen festes kun mønebjelken (som kan være samme dimensjon som beregnet dvs 315x115) opp estetisk siden den forblir intakt.
Vi trenger fortsatt en 115-limbjelke? Jeg antar det siden dimensjonen under er 90x90 og vi trenger 115 for opplegget for mønebjelken, men verdt å spørre
Edit: Når jeg tenker etter møtes jo to kjellervegger her siden kjelleren følger husets opprinnelige form med inntrukket stue (i dag er det utbygd og veggen følger veggen i trappen i følge planløsningen), se bilde. Det burde gjøre det enklere og det finnes vegg også til venstre siden det er et T-kryss der.
Problemet er at vi har dratt opp vannet i bjelkelaget akkurat der, siden stolpen skulle stå på den andre siden... Får håpe det er nok plass til å skyve dem unna så stolpen kommer ned.
En annen variant er å arrangere et midtkryss i stil med dette bildet:
Ved å plassere stolpen på midten under mønebjelken (må ikke være den absolutte midten) tar man hånd om i prinsippet halve taklasten, samtidig som endeoppleggene utsettes for mindre laster og kan gjøres enklere. Mønebjelken kan dessuten gjøres slankere. Se det som et innspill fra siden. Hva synes du bossespecial?
Jeg antar at den øverste er mønebjelken, men hvor lang er stolpen, hvor slutter den og hvor sitter den nedre bjelken. Mener du at vi kan bygge om den eksisterende innebygde takstolen over kjøkkenveggen og forsterke den såpass mye at vi ikke trenger noen stolpe i det hele tatt i den enden?
Eller ville den nedre bjelken gå synlig i midten av stuetaket?
Jeg ser det som et innspill fra siden, for jeg forstår fortsatt ikke helt
Jeg kanskje har misforstått dine hensikter og hvordan det ser ut. Beklager i så fall. Den øverste er mønebjelken, lengden på søylen vet jeg ikke siden jeg ikke kjenner de eksakte dimensjonene. Den nedre bjelken går fra yttervegg til yttervegg på et passende sted, for å unngå stålbjelken i gulvet.
Vi vil kort sagt fjerne taket i rommet på bildet og oppnå dette:
Første bilde er at du står i rommet bildet er tatt i og ser mot høyre på bildet og den andre er ytterveggen (altså til venstre på bildet). Kjellerveggene går ifølge røde streker i bildet og i tillegg finnes en H-bjelke i bjelkelaget ifølge den blå. Problemet er at midtpunktet på takstolen ikke treffer noen av disse på en bra måte. Se tidligere bilde i tråden.
Jeg avventer og ser hvordan bossespecial svarer for jeg tror han har fått riktig bilde av forutsetningene.
Men takk for innspill om at stolpen ikke trenger å stå i kjøkkenveggen, det føles akkurat nå som den beste løsningen til tross for vannrørene å plassere stolpen der trappestolpen sto da vi flyttet inn, gir også et festepunkt til et gjerde som uansett vil være nødvendig.
Det er en takstol over kjøkkenveggen og en takstol ved stolpen.
Men da har jeg nok forstått riktig. Du vil åpne opp til mønet og erstatte de gamle takstolene med en mønebjelke og takbjelker i de gamle høybenenes posisjon.
Mine innlegg har som mål å løfte blikket noe. Den eksentrisk plasserte stålbjelken er et problem man må gå rundt på en eller annen måte. I stedet for å satse på stål, stolper og bjelker, som du bygger inn i veggene, kan du velge limtre som eksponeres. Limtre blir dessuten alltid billigere og penere, og du unngår problemene som oppstår når stål og tre kombineres. Jeg er også nysgjerrig på hva bossespecial mener. Jeg tenkte vi kunne få en interessant diskusjon.
Når jeg regner på den nye spennvidden (dvs. at søylen sitter ved trapperekkverket) på Beijers app, er det nok med en 90x90 søyle i yttervegg. Og en slankere mønebjelke, men jeg synes det er penere med en bredere så iallfall 90 vil jeg nok ha av estetiske grunner. Mener dette om jeg har lagt inn riktig at jeg kan ha to 90x90 søyler og en 90x315 mønebjelke? De har ifølge større dimensjon på de tverrgående (dvs. våre eksisterende takstoler) men påvirker det søylens dimensjon? Så forstår jeg ikke det som står ved de røde stjernemerkene
Den røde teksten signalerer at kombinasjonen dimensjon og last fører til en nedbøyning som er større enn 1/300 av spennvidden. (Med 90x315 ville teksten blitt svart)
LLane skrev:
påvirker det stolpens dimensjon
Nei. Stolpens dimensjon avhenger av den totale lasten på mønebjelken og påvirkes ikke (annet enn svært marginalt) av takbjelkenes egenvekt.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.