Renoverer et veldig nedslitt torp (tømmerhus) og har nå gravd ut grunnmuren og fylt på med singel i grunnmuren. Nå kommer jeg til gulvbjelkelaget og konstaterer at det er 565 cm langt, og de lengste gulvbjelkene som er tilgjengelig i byggevarehandelen uten spesialbestilling er 540 cm lange. Men rommet er bare 500 cm bredt, så hvis jeg vrir på gulvbjelkelaget, går det uten problem.

Er det helt galt å bytte retning på gulvbjelkelaget? Eller kan det ha stor betydning konstruksjonsmessig?

Siden det "bare" er en sommerbolig, ønsker jeg å holde kostnadene og arbeidet nede.

Et foto av hvordan det ser ut, sier mer enn ord.

J jonaserik skrev:
Et foto av hvordan det ser ut, sier mer enn ord.
Ikke helt klart med grunnlaget, skal skyfle inn mer singel.

Men gulvbjelkelaget har ligget slik som de ligger stablet til høyre på bildet. Jeg vil altså vri det hele 90 grader.

• Byggeprosjekt med uferdig grunn som skal fylles med singel, golvbjelkelag stablet til høyre, verktøy og materialer spredt rundt.
Kan vris 90 grader, men sjekk først hvordan plankene er festet i ytterveggen. Det kan være at de holder huset sammen, det er steingrunn og den kan være veldig ujevn og bære ujevnt. Vrir du, så må du kanskje sette kottlinger som ankrer i nye planker og den nedre delen av ytterveggen. Det ser ut som at det er trevirke til høyre og tilsvarende på andre siden. De kan holde hjørnet sammen, så å fjerne dem er kanskje ikke en god idé. Kan du la det være igjen og feste det nye i dem med bjelkesko og lange skruer, sikkert hardt trevirke, så forbore er ikke feil.

J jonaserik skrev:
Kan vris 90 grader, men se etter først hvordan tiljene er festet i ytterveggen. Det kan være at de holder sammen huset, det er steingrunn og den kan være veldig ujevn og bære ujevnt. Vrider du, så kanskje du må sette kottlinger som ankeres i nye tiljer og ytterveggens nedre del. Det ser ut som at det er virke til høyre og likt på den andre siden. De kan holde sammen hjørnet, så å fjerne dem kanskje ikke er en god idé. Kan du la det være igjen og feste det nye i dem med bjelkesko og lange skruer, sikkert hardt virke, så å forbore er ikke feil.
Når jeg brøt opp gulvet hadde samtlige bjelker sluppet fra syll og sagflisen rast ned i grunnen.

Jeg har byttet syll på den langsiden som man ser under vinduet og festet den ordentlig i Syllen som går i veggen til høyre. Så jeg tror og håper ikke at veggen kalver om jeg bytter retning på gulvbjelkelaget.

Men for å være på den sikre siden kanskje jeg setter litt kortlinger samt kanskje et ekstra hjørnejern i hjørnet der syllene møtes.

J jonaserik skrev:
Går å vri 90 grader, men sjekk først hvordan bordene er festet i ytterveggen. Det kan være at de holder huset sammen, det er steingrunn og den kan være veldig ujevn og bære ujevnt. Vrider du, så kanskje du må sette kottlingar som forankres i nye bord og ytterveggens nedre del. Det ser ut som at det er treverk til høyre og likt på andre siden. De kan holde hjørnet sammen, så å fjerne dem er kanskje ikke en god idé. Kan du la det være igjen og feste det nye i dem med bjelkesko og lange skruer, sikkert hardt treverk, så forborring er ikke feil.
Takk for svaret forresten 🙂

Du kan jo sette tilbake den friskeste av de gamle bjelkene i midten og feste den ordentlig i ytterveggene. Da får de nye gulvbjelkene støtte på midten og trenger ikke være like kraftige.

useless useless skrev:
Du kan jo sette tilbake den friskeste av de gamle bjelkene i midten og feste den ordentlig i ytterveggene. Da får de nye gulvbjelkene støtte på midten og trenger ikke være like kraftige.
Ja det er en idé. Men alle var skjøtet så da må jeg gjøre det igjen. Og støtte den opp nedenfra. Men ikke med en planke som det var gjort før så alt ble gjennomvått 😅

Er det stumt i bunnen holder det med betongplater og kle inn en stolpe i bunnen med asfaltpapp, ellers et par søyler.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.