Jeg har i mitt hus en ytterdør som sitter i en seksjon på ca 150 cm. Tilknyttet til dette er ytterveggene som består av 28 cm betong og isolasjon. Nå har jeg tenkt å bytte ut dørene og i forbindelse med dette rive hele oppsettet mellom ytterveggsbitarna og sette opp nytt og isolere om der. Jeg tør nemlig ikke engang tenke på hvor mange kroner per år eventuelle kråker og mordersnegler sittende rett utenfor får nytte av. Og sist jeg sjekket var det jeg som betalte oppvarmingen...

Nå til spørsmålet, hvilke dimensjoner skal jeg bruke, hvor mye isolasjon skal jeg bruke, hvordan plasserer jeg døren i "hullet" (i dybden), hva skal jeg bruke av materiale ellers?

Jeg vedlegger et bilde som viser hvordan det ser ut i dag, som det fremgår er seksjonen bare knapt halve dybden i dag (anslagsvis 12-15 cm) og jeg har jo tenkt at man skal isolere mer enn det, det er tross alt totalt nesten 4 kvm, og det føles unødvendig å slippe ut varme der.

Det jeg hadde tenkt å sette inn nå er en ny dør (21x11) men derimot INGEN sideglass, men i stedet ha ett eller flere vinduer i døren.

• Bygningsskisse som viser en døråpning på 150 cm bred, med mål for dør (100 cm) og sidelys (50 cm), samt isolasjon. Yttervegg er 28 cm tykk.
ingen som har en idé om hvordan man skal bygge vegg, om jeg sier det sånn istedenfor da, jeg vil bygge en maks 28 cm tykk vegg og sette en ytterdør midt i, hvordan gjør jeg da??

Hvis du har betong i veggen burde du nok fortsette med samme materiale i tilknytning til den nye døren. Og dessverre kan jeg bare hjelpe deg hvis du skulle bygget i tre.
/CC

Nei, det er absolutt ikke aktuelt å begynne å støpe ny betong der, i dag er det jo trebasert og det får det bli også fremover, en isolert bit trevegg med en dør i, så jeg vil gjerne ha råd om tre.

Man pleier å bruke 95*45, men det avhenger litt av hva de totale målene på veggen blir. Du må regne litt på målene. Regel mot betong bør ha tjærepapp eller plastfoam for å holde unna fuktigheten. Regel opp cc60 så du får en åpning for døren 21*11. Plassering av regel må du beregne ut fra hva du velger for glespanel. En vanlig variant er fra utsiden sett: Stående eller liggende panel 22mm, glespanel 45 eller 30mm, Utegips 11mm eller vindtett duk, 95 regel med isolasjon, 45 regel med krysslagt isolasjon, glespanel 30mm, innvendig gips eller panel 11-15mm. Velg dimensjoner så det stemmer med tilslutning mot eksisterende vegger. Når du til slutt monterer døren, gjør du det med karmskruer og drever med skum eller annen isolasjon. Se hvor dypt andre dører/vinduer sitter i fasaden. Kompletter til slutt med dørsmig, latex, maling og lister. Det høres kanskje mye ut, men det er et morsomt og ganske enkelt arbeid å bytte dør.

Lykke til!
/CC

Det høres ikke i det hele tatt mye ut, omtrent som jeg hadde gjettet, det er mest glespanelen jeg er usikker på, innervegger av regler og gips har jeg bygget et bra antall, men jeg får forsøke å lese meg til litt mer info, nå har jeg dog et bra grunnlag, takk!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.