Skulle trenge litt hjelp, teknisk eller bare inspirasjon og andre ideer. Jeg vet ikke ennå... Vi har en stor klebersteinsovn som forrige eier har plassert på kjedelige brune 80-tallsfliser. Vi liker ikke fargen og vi liker ikke at det ikke er like mye på begge sidene. Vi skal legge nytt gulv i rommet nå og synes derfor at det ville være en god idé å gjøre om dette også da vi med andre ord vil gjøre "platen" større. Men hvordan gjør man det?
Vi har tenkt på at man kanskje må løfte opp hele greia (veier vel over 200 kg i alle fall, Conturas største modell) og gjøre om. Vi har tenkt på at man kanskje kan legge en sånn svart plate oppå og på en eller annen måte skjære den rundt ovnen (en sånn med oppbevaring under, som man kan tette igjen) og vi har også vurdert om man kan støpe eller lignende over og kanskje legge noe rundt så den ikke støpes fast.
Hva tror dere er best? Hvordan ville det fungert å løfte den? Går det i det hele tatt?
Takknemlig for råd, tips og ideer!
Vi har tenkt på at man kanskje må løfte opp hele greia (veier vel over 200 kg i alle fall, Conturas største modell) og gjøre om. Vi har tenkt på at man kanskje kan legge en sånn svart plate oppå og på en eller annen måte skjære den rundt ovnen (en sånn med oppbevaring under, som man kan tette igjen) og vi har også vurdert om man kan støpe eller lignende over og kanskje legge noe rundt så den ikke støpes fast.
Hva tror dere er best? Hvordan ville det fungert å løfte den? Går det i det hele tatt?
Slipt epoksilakkert betong ville jeg ta, det går å farge betongen også... det vanskelige er å fjerne flisen uten å flytte på ovnen.
Jeg ville gjøre følgende.
1 skaff plastkiler, løft ovnen med disse, sjekk bare først at du har løsnet tilkoblingen i veggen etc..
2 hakk bort all flis til du er fornøyd
3 rengjør overflaten, prim, legg eventuelt farget finbetong, men sjekk at tykkelsen stemmer med andre gulvmaterialer, vær nøye, du kan ikke slipe så mye, glatt ut betongen.
4 slip med gulvsliper..spør på utleiested
5 lakk med epoksilakk
Jeg ville gjøre følgende.
1 skaff plastkiler, løft ovnen med disse, sjekk bare først at du har løsnet tilkoblingen i veggen etc..
2 hakk bort all flis til du er fornøyd
3 rengjør overflaten, prim, legg eventuelt farget finbetong, men sjekk at tykkelsen stemmer med andre gulvmaterialer, vær nøye, du kan ikke slipe så mye, glatt ut betongen.
4 slip med gulvsliper..spør på utleiested
5 lakk med epoksilakk
På min klebersteinsovn er det ikke noe problem å løfte bort alle steinene. Pleier jo å gå an å gjøre det slik på alle, dersom man må bytte steiner eller flytte ovnen.skorpannorpan skrev:Jeg trenger litt hjelp, teknisk eller bare inspirasjon og andre ideer. Jeg vet ikke ennå... Vi har en stor klebersteinsovn som forrige eier har plassert på kjedelige brune 80-tallsklinker. Vi liker ikke fargen, og vi liker ikke at det ikke er like mye på begge sider. Vi skal legge nytt gulv i rommet nå og synes det ville vært en god idé å gjøre om dette også da vi med andre ord vil gjøre "platen" større. Men hvordan gjør man det?
Vi har tenkt at man sikkert må løfte opp hele greia (veier vel over 200 kg i alle fall, Conturas største modell) og gjøre om. Vi har tenkt at man kanskje kan legge en sånn svart plate oppå og på en eller annen måte skjære den ut rundt ovnen (en sånn med oppbevaring under, som man kan tette igjen) og vi har også vurdert om man kan støpe eller lignende over og kanskje legge noe rundt så den ikke støpes fast.
Hva tror dere er best? Hvordan ville det fungere å løfte den? Er det mulig i det hele tatt?
Klikk her for å svare