Ok, da har jeg meislet opp et skikkelig stykke med en Hilti 7 KG, for å få rette kanter kjørte jeg med den større vinkelsliperen, både på asfalt og garasjegulv. Hus er ikke rette, så dessverre ble det en forskjell på 2 cm mellom venstre og høyre side, men ingen vil nok merke det. Jeg har også boret og satt i armeringsjern, totalt blir det 3 lange langsgående armeringsjern som kommer til å bli bundet sammen med ståltråd i forskjellige høyder.
Nesten 20 stk 25l sekker Finja Grovbetong er kjøpt inn, og tanken er å blande den noe fastere på toppsjiktet slik at vi kan forme en rett oppoverbakke til en liten avrundet platå hvor porten kan hvile.
Spørsmålet er dog hvor holdbart dette virkelig kommer til å bli, man har jo sett en hel del støpinger som har sprukket opp gjennom årene. I dette tilfellet får vi stadig leveranser av pellets som kjøres inn direkte i garasjen med håndtruck. Ofte kjører leverandøren mot kanten på inn\utgang, de glemmer å heve håndtrucken tilstrekkelig, resultatet har vært at den rustne kanten har blitt slitt med.
Tror dere denne støpingen vil holde også med pelletsleveranser? Hvis man likevel skulle skaffe seg en kantjern, hvordan ville det passe inn i min design?
Hvis du er redd for at det skal sprekke, trenger du mer armeringsjern. Jo mer jern, desto mindre sprekker, så lenge det er mulig å få til en god dekkende støping. Det må være plass til steinene som finnes i betongen og den vibrostaven som skal ned mellom jernene. I ditt tilfelle er det direkte plass til 4-5 langsgående jern delt opp i et øvre og et nedre lag. Deretter bør du også ha bøyler som binder sammen det øvre og det nedre laget for å få til en samvirking. Alt dette kan virke som overkurs, men vil man ha noe uten større sprekker, så er det armering som gjelder. Helt sprekkfri betong er ikke mulig å få, men jo mer armering man bruker, desto mindre blir sprekkene, selv om de blir flere i antall. For det er det armeringen gjør, reduserer de store få antall sprekkene til å bli flere i antall, men mindre. Hvor de mindre ikke synes for det blotte øyet. Og da oppleves betongen som sprekkfri.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.