med en bra bilmaskin så bilar du bort det gamle på 1-2 timer
trolig får du bila opp ca 15 cm innenfor jernet, så får du bore inn noen dobb i den gamle betongen og ev. stryke på litt vidhäftare
så det nye jernet på plass og støpe til med litt finbetong
trolig får du bila opp ca 15 cm innenfor jernet, så får du bore inn noen dobb i den gamle betongen og ev. stryke på litt vidhäftare
så det nye jernet på plass og støpe til med litt finbetong
Ser at du/dere har leddport, tidligere skal det ha vært to slagporter, det der vinkeljernet har nå spilt ut sin rolle.
Jeg hadde pigget bort deler/hele av betongen på utsiden samt litt på innsiden, deretter hadde jeg støpt nytt fra asfalten og inn i garasjen, litt oppoverbakke på innsiden deretter fall utover, bakketoppen ville jeg lagt 1-2 cm innenfor porten.
Om du vil så kan du støpe fast et (vinkel)jern akkurat der tetningslisten på porten går i, slik at det ikke blir noen hjulspor som gummilisten senere ikke tetter mot.
Jeg hadde pigget bort deler/hele av betongen på utsiden samt litt på innsiden, deretter hadde jeg støpt nytt fra asfalten og inn i garasjen, litt oppoverbakke på innsiden deretter fall utover, bakketoppen ville jeg lagt 1-2 cm innenfor porten.
Om du vil så kan du støpe fast et (vinkel)jern akkurat der tetningslisten på porten går i, slik at det ikke blir noen hjulspor som gummilisten senere ikke tetter mot.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 innlegg
Det der forsterker min mening om at man ikke skal ha terskeljern.
Har man bare betong så blir det mykt avrundet og snillere mot dekkene.
Ruster heller ikke
Protte
Har man bare betong så blir det mykt avrundet og snillere mot dekkene.
Ruster heller ikke
Protte
Større risiko for at det sprekker dog. Har sett flere som har støpt og der det har sprukket etter noen år til tross for at det er armert.prototypen skrev:
For noen/flere år siden (høsten 2015) så gjorde jeg akkurat slik som jeg beskrev tidligere bortsett fra at toppen er ca 1dm innenfor porten, toppen er akkurat i skjøten mellom det gamle betonggulvet og den nye støpingen.
Ingen sprekker er synlige ennå bortsett fra litt akkurat i skjøten mellom gammel og ny betong, men de sprekkene er så små at de knapt syns.
Ingen sprekker er synlige ennå bortsett fra litt akkurat i skjøten mellom gammel og ny betong, men de sprekkene er så små at de knapt syns.
Jo visst er det det, men det sitter bra siden det påføres i et bad med smeltet sink og ikke "males" på med type pensel. Hvorfor skulle det slites bort? Hvor ofte kjører du inn og ut med bilen? Alle vegrekkverk langs våre veier er varmforzinket og de klarer seg bra mot rust. Skulle det nå mot formodning bli sånn at du sliter bort varmforzinkingen akkurat i hjulsporene så vil det vel bli sånn at da slites også rusten bort. Du vil definitivt slippe at jernet ruster i stykker i kantene som på originalbildet. Javel, rustfritt er enda bedre, men det har også en betydelig høyere pris.S snowjim skrev:
Kantlister på broer utføres også som varmforsinkede og der snakker vi om kanskje 50000-100000 passeringer per dag og noen ganger enda flere. Og der har det enda ikke kommet ønsker om å bytte varmforsinket stål mot rustfritt stål siden det varmforsinkede stålet duger og fungerer ypperlig. Her kan vi snakke om at forsinkingen slites bort på utsatte steder men forsinkingen er igjen på alle andre steder, samt at der forsinkingen slites bort/ut gjør også rusten det så stålet ruster ikke bort. Uten det er slitasjen som setter levetiden på kantjernet.
Vårt garasje brukes ikke til bil men vi går likevel mye frem og tilbake her. Dessuten så kommer pelletspallene inn denne veien og de har kjørt mot den listen et par ganger, hvilket er en av grunnene til at den er helt skjev.R roli skrev:
Lener mot å bare støpe men for å gjøre det må jeg først hugge opp en masse. Tror dere at det fungerer å bil opp med denne:
BORRHAMMER MAKITA 800W HR2630J SDS-PLUS.
Har fra tidligere brukt den til å bil opp flis, hvilket fungerte utmerket. Dette er trolig en tyngre jobb.