Stillingen er et spørsmål jeg kanskje ikke vil ha svaret på, men får vel være forberedt på det uansett
Har en sommerhytte som står på plint. Jeg følte at den hadde sunket i et hjørne og tenkte å løfte den. Men da jeg sjekket og veggene fortsatt er relativt rette, begynner jeg å tro at det er gulvet som har sunket. Det har vært litt svikt i det på et sted, så jeg antar at det rett og slett er fukt der som nå kanskje begynner å gi etter.
Siden dette huset står i en skråning på plint og man kommer inn under huset, lurer jeg på om man kan bytte bjelker nedenfra uten å måtte åpne gulvet ovenfra?
Litt kronglete sannsynligvis, men er virkelig ikke lysten på å åpne ovenfra.
Et oppfølgingsspørsmål blir om noen vet om reparasjonen kan dekkes av forsikringen?
Har en sommerhytte som står på plint. Jeg følte at den hadde sunket i et hjørne og tenkte å løfte den. Men da jeg sjekket og veggene fortsatt er relativt rette, begynner jeg å tro at det er gulvet som har sunket. Det har vært litt svikt i det på et sted, så jeg antar at det rett og slett er fukt der som nå kanskje begynner å gi etter.
Siden dette huset står i en skråning på plint og man kommer inn under huset, lurer jeg på om man kan bytte bjelker nedenfra uten å måtte åpne gulvet ovenfra?
Litt kronglete sannsynligvis, men er virkelig ikke lysten på å åpne ovenfra.
Et oppfølgingsspørsmål blir om noen vet om reparasjonen kan dekkes av forsikringen?
Det kommer helt an på hvordan konstruksjonen ser ut. Hvis det er blindbunn med strølekte, og festet med bjelkesko, så er det noenlunde gjennomførbart med en god dose av banning til disposisjon. I så fall må man avlaste bjelken. Del den opp i mindre biter og ta ut. Så inn med en ny bjelke. Deretter må du skrå inn skruene i undergulvet/det massive gulvet. Er gulvet plastet, må du reparere plasten før isolasjonen skal inn. Omvendt prinsipp gjelder.
Forsikringsspørsmålet overlater jeg til noen andre.
Forsikringsspørsmålet overlater jeg til noen andre.
Lett og lett er relativt Krever nok en hel del håndgraving først, da den "myke" delen ligger nærmest mark og nesten på mark. Er trolig der som evt. fukt har vandret opp i konstruksjonen.Centano skrev:
Okay, jeg tolket det som at det var luftig under hele hytta. Spontant høres det ut som at det kan bli enklere å jobbe ovenfra. På den delen der det er "mykt", kan du se noen synlig fuktpåvirkning der? Misfarging på gulvet eller lignende?
Nei kan ikke se det, på grunn av 2 ting. Det ligger en plastmatte på gulvet når jeg kjøpte hytta, så har jeg lagt klikkgulv på den, så da må jeg ned under disse for å se. Derfor jeg lurte på om man kan bytte nedenfra for å slippe å rive opp for mye. Har nemlig en liten kjøkkendel der med, så da kommer det bli påvirkning på vegger også om jeg river opp. Min tanke var at jeg skulle bygge/bygd nytt, men har ikke kommet så langt på grunn av at det har kommet en masse liv imellom. Derimot finnes planene fortsatt. Så jeg er veldig lite lysten på et stort arbeid på noe som eventuelt skal bort senere.Centano skrev:
Om det nå er så vått at gulvet har blitt mykt, er det stor risiko for at det er fuktig helt opp mot plastmatten siden den ikke slipper igjennom særlig mye fukt.
Som du sier, blir det sannsynligvis et ganske omfattende arbeid hvis du begynner å rive i det, så du må tenke over hvor mye tid du vil bruke nå, og vurdere når du kan gjennomføre en større ombygging. Hvis du kommer til å bruke hytta ofte, kan det være verdt å fremskynde planene om ombygging i stedet for å lappe og reparere skaden.
Som du sier, blir det sannsynligvis et ganske omfattende arbeid hvis du begynner å rive i det, så du må tenke over hvor mye tid du vil bruke nå, og vurdere når du kan gjennomføre en større ombygging. Hvis du kommer til å bruke hytta ofte, kan det være verdt å fremskynde planene om ombygging i stedet for å lappe og reparere skaden.
Det er nettopp det. Vi bor der under hele sommerhalvåret. Men det er fordelt på flere små hytter, så denne brukes mest til matlaging og å spise i. Så man kunne sikkert finne en annen løsning for det hvis man ikke vil bruke tid/penger på gammelt. Må fundere litt på hvilken vei å ta føles det som.Centano skrev:
Om det nå er så vått at gulvet har blitt mykt, er det stor risiko for at det er fuktig helt opp mot plastmatten, siden den ikke slipper gjennom særlig mye fukt.
Som du sier, så blir det trolig et ganske omfattende arbeid hvis du begynner å rive i det, så du må fundere på hvor mye tid du vil legge ned nå og fundere på når du kan gjennomføre en større ombygging. Kommer du til å bruke hytta ofte, kan det være verdt å fremskynde planene på ombygging i stedet for å lappe og reparere skaden.
Det er ganske uvanlig at kun gulvbjelker slipper på den måten, men hvis det skjer blir det jo spalte mellom gulv og gulvlist.
Ja det är det som gäckar mig, för det har det ej blivit. Golvlisten ligger jäms med golvet som när jag satte listerna. Så det tyder ju på att hela huset istället skulle ha sjunkit, men väggarna är ju i relativ lod fortfarande.S Spikrätaren skrev:
Ved nærmere inspeksjon ser jeg at gulvet har sunket litt og har en spalte mellom list og gulv. En tanke jeg fikk er om man da kunne gjøre en "juksereparasjon" til å begynne med (siden tanken er at huset skal fjernes) og sette tverrgående lekter UNDER huset festet i svillen? På den måten "låse" konstruksjonen så det ikke kan synke helt?
Jeg ser jo ingen fuktskader på undersiden som skulle forårsake synkingen, så det har jo ikke sunket under og det ser ut til å være solide planker som bunnen på hytta, så tenkte at da holder vel gulvet seg oppe i alle fall. (Det sannsynlige føles nå som at forrige eier har hatt en slags vannskade som er utbedret og som har fått ligge og ulme)
Jeg ser jo ingen fuktskader på undersiden som skulle forårsake synkingen, så det har jo ikke sunket under og det ser ut til å være solide planker som bunnen på hytta, så tenkte at da holder vel gulvet seg oppe i alle fall. (Det sannsynlige føles nå som at forrige eier har hatt en slags vannskade som er utbedret og som har fått ligge og ulme)
Meget mulig fra tidligere eier. Men ikke så lenge jeg har hatt det.Centano skrev:
Jeg har jo tidligere følt at det var noe med gulvet ved det punktet, men har ikke brydd meg nevneverdig, da en nybygging har vært i planene. Men nå har livet kommet litt i veien som gjør at jeg ikke enda har kommet/kommer i gang med nybygging og derfor havner litt i klemme med dette. (tenk at dårlige beslutninger alltid kommer tilbake og biter en i ræva =)
Så der denne hytta i dag står, har jeg tenkt et fremtidig uterom som sitter sammen med nybygg, så jeg vil jo heller ikke bygge nytt der på stedet selv om det er en liten hytte. Har et annet sted jeg kunne bygge der jeg også har vann/avløp lagt, men der vil jeg helst ikke ha en hytte i framtiden. Så det gjelder å finne ut hva som er minst kapitalødeleggende i dette tilfellet.
Føles også som at åpne gulvet, noe som ville innebære at jeg må rette/støpe nye søyler til eksisterende hus, selv om det ville koste mindre, ville ta like lang tid med alt styr (søyler, bytte gulv, fikse interiøret igjen) som å sette opp en ny hytte fra starten, og få rette vinkler osv å jobbe med og få et nytt friskt hus. Der man kunne bygge mye på forhånd og så bare reise. Men kanskje ser forskjønnende på det hele for jeg synes den gamle føles som et plagsomt prosjekt =)
Klikk her for å svare