7.778 lest ·
24 svar
8k lest
24 svar
Bytte en bærende vegg
Gjør-det-selv-bygger
· Arvika
· 1 527 innlegg
Til høyre på første bildet ser det ut som en mer interessant seksjon, legg gjerne ved denne også. En HEB200 høres ut som en solid bjelke på 2,7m for øvrig. Har du fått beregningen? Innen industri og anleggskonstruksjon sparer man ikke på dimensjonene som man gjør innen huskonstruksjon
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Jeg er ikke klar over hvordan du tenker, men her kommer noen kommentarer som et innspill.
Med to hjerteveggar i huset så må en HEB 200 være en voldsom overdimensjonering. I en byggesøknad må du kunne redegjøre for beregningen din. Da duger det ikke å bare gjette selv om det er i overkant. Av seksjonen (første bildet i innlegg #15) fremgår det at midtdelen av den aktuelle gulvbjelken har en avvikende høyde. 11/2"x8" i stedet for 11/2"x7" som det er på begge sidesektionene. Bjelkene på det siste eksempelbildet er av limtre.Til tross for at de er utsaget, finnes det mye materiale som kommer til å havne på bjelkens overside.
Med to hjerteveggar i huset så må en HEB 200 være en voldsom overdimensjonering. I en byggesøknad må du kunne redegjøre for beregningen din. Da duger det ikke å bare gjette selv om det er i overkant. Av seksjonen (første bildet i innlegg #15) fremgår det at midtdelen av den aktuelle gulvbjelken har en avvikende høyde. 11/2"x8" i stedet for 11/2"x7" som det er på begge sidesektionene. Bjelkene på det siste eksempelbildet er av limtre.Til tross for at de er utsaget, finnes det mye materiale som kommer til å havne på bjelkens overside.
Hvordan er det avvekslet i stuen?
Ifølge tegningen i begynnelsen av tråden så er det helt åpent der.
Ifølge tegningen i begynnelsen av tråden så er det helt åpent der.
Han skulle komme tilbake med kalkylen i de nærmeste dagene. Da legger jeg den til her. Men det var hans første instinkt at en HEB200 fungerer. Der av kan jeg finne ut hvordan jeg skal gjøre for å få et slett tak. Om han går ned i dimensjon så er det jo bare enda bedre!J justusandersson skrev:Jeg er ikke klar over hvordan du tenker, men her kommer noen kommentarer som et innspill.
Med to hjertevegger i huset så må en HEB 200 være en voldsom overdimensjonering. I en byggemelding må du kunne redgjøre for din beregning. Da duger det ikke å bare anta, selv om det er i overkant. Av seksjonen (første bilde i innlegg #15) fremgår det at midtdelen av den aktuelle gulvbjelken har en avvikende høyde. 11/2"x8" i stedet for 11/2"x7" som det er på hver side. Bjelkene på det siste eksempelbildet er av limtre. Til tross for at de er utskåret er det fortsatt mye materiale igjen som kommer til å ende opp på balkens overside.
Spiller det noen rolle at det er materiale igjen som ender opp på balkens overside?
Jeg tenker at om jeg sveiser på solide balksko i HEB-balken så ligger de og hviler der.
Denne typen montering tenkte jeg. Men i stedet for å bolte så helsveiser jeg.
https://www.byggahus.se/forum/threads/dimensionering-och-tillverkning-av-unik-balksko.215844/
Jeg er supertakknemlig for at dere tar dere tid og deler av deres kunnskap. Alltid gøy å lære seg nye ting i byggebransjen for en hobbysnekker som meg.
Han har ikke beregnet. Det var bare hans første instinkt antar jeg. Han skulle regne på det i de nærmeste dagene. Om ikke dere har noen Kalkyle?B bossespecial skrev:
Jeg legger ved bildet som du ønsket. også et annet som var på samme papiret.


Der ligger bjelkelaget i den andre retningen. Så derfor er det muligF Jukkasjärvi skrev:
Gjør-det-selv-bygger
· Arvika
· 1 527 innlegg
Som nevnt i begynnelsen av tråden kunne man tolke at gulvreglenes overlapping var for å oppnå kontinuitet i bjelkelaget. Med den nye seksjonen ser man at dette trolig ikke er tilfelle, men at 8tommers-regelen "bare" krager ut fra hjertevegg for å få overkant bjelkelag lik på overetasjen. Gulvet i "kattvinden" er noe lavere. Å felle inn bjelken skal ikke påvirke 8tommers-regelen, da spennvidden er lengre ved andre gavlen. Dog bør din kontakt også kontrollere gulvreglen i kattvinden samt takstolen, da belastningen her øker når man feller inn bjelken. Innfestningen av regelen til stålbjelken trenger, i tillegg til vertikalt last, også å kunne overføre strekkrefter mellom gulvreglene.
Gjør-det-selv-bygger
· Arvika
· 1 527 innlegg
Hvordan har det gått?
Det har gått veldig bra. Jeg holder på å bearbeide en HEA120 bjelke som jeg sveiser på hjemmelagde bjelkesko i 8mm L-profil. Jeg kommer tilbake i slutten av uka med bilder og resultatB bossespecial skrev:
Skal få utregningen litt senere av konstruktøren. Jeg legger den opp da også
Gjør-det-selv-bygger
· Arvika
· 1 527 innlegg
Gøy at det pinner på
Vi ser fram til noen bilder av skjønnheten
Skulle egentlig ha 2 limskrudde 45x95 i begge ender. Men det ble 45x120 som søyle på den ene siden. På den andre siden ble det en modifisert 45x120 som er kappet på bredden ned til 45x105, kun for at det skulle være samme bredde som eksisterende regel inkl. sponplater. Det skal settes opp gips på samtlige vegger senere.B bossespecial skrev:
Så ble det slik at med litt diskusjon med konstruktøren så satt det allerede en 70x70 regel på den ene siden. Da spurte jeg om det var greit å limskru sammen en 45x105 mot den. Og det var greit. Selv om han var litt tvilsom om bjelken bare lå på den ene søylen på det tidspunktet (Se bilde)
Vi sjimset også opp det ene bjelkelaget 5 mm i forbindelse med dette.
Hva synes dere?






Sist redigert:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Klar overkurs!
Klikk her for å svare
