Til høyre på første bildet ser det ut som en mer interessant seksjon, legg gjerne ved denne også. En HEB200 høres ut som en solid bjelke på 2,7m for øvrig. Har du fått beregningen? Innen industri og anleggskonstruksjon sparer man ikke på dimensjonene som man gjør innen huskonstruksjon:p
 
Jeg er ikke klar over hvordan du tenker, men her kommer noen kommentarer som et innspill.

Med to hjerteveggar i huset så må en HEB 200 være en voldsom overdimensjonering. I en byggesøknad må du kunne redegjøre for beregningen din. Da duger det ikke å bare gjette selv om det er i overkant. Av seksjonen (første bildet i innlegg #15) fremgår det at midtdelen av den aktuelle gulvbjelken har en avvikende høyde. 11/2"x8" i stedet for 11/2"x7" som det er på begge sidesektionene. Bjelkene på det siste eksempelbildet er av limtre.Til tross for at de er utsaget, finnes det mye materiale som kommer til å havne på bjelkens overside.
 
Hvordan er det avvekslet i stuen?
Ifølge tegningen i begynnelsen av tråden så er det helt åpent der.
 
J justusandersson skrev:
Jeg er ikke klar over hvordan du tenker, men her kommer noen kommentarer som et innspill.

Med to hjertevegger i huset så må en HEB 200 være en voldsom overdimensjonering. I en byggemelding må du kunne redgjøre for din beregning. Da duger det ikke å bare anta, selv om det er i overkant. Av seksjonen (første bilde i innlegg #15) fremgår det at midtdelen av den aktuelle gulvbjelken har en avvikende høyde. 11/2"x8" i stedet for 11/2"x7" som det er på hver side. Bjelkene på det siste eksempelbildet er av limtre. Til tross for at de er utskåret er det fortsatt mye materiale igjen som kommer til å ende opp på balkens overside.
Han skulle komme tilbake med kalkylen i de nærmeste dagene. Da legger jeg den til her. Men det var hans første instinkt at en HEB200 fungerer. Der av kan jeg finne ut hvordan jeg skal gjøre for å få et slett tak. Om han går ned i dimensjon så er det jo bare enda bedre!

Spiller det noen rolle at det er materiale igjen som ender opp på balkens overside?
Jeg tenker at om jeg sveiser på solide balksko i HEB-balken så ligger de og hviler der.
Denne typen montering tenkte jeg. Men i stedet for å bolte så helsveiser jeg.
https://www.byggahus.se/forum/threads/dimensionering-och-tillverkning-av-unik-balksko.215844/

Jeg er supertakknemlig for at dere tar dere tid og deler av deres kunnskap. Alltid gøy å lære seg nye ting i byggebransjen for en hobbysnekker som meg.

B bossespecial skrev:
Til høyre på første bildet ser det ut som en mer interessant seksjon, legg gjerne ved denne også. En HEB200 høres ut som en solid balk på 2,7m for øvrig. Har du fått beregningen? Innen industri og anleggskonstruksjon sparer man ikke på dimensjonene som man gjør innen huskonstruksjon:p
Han har ikke beregnet. Det var bare hans første instinkt antar jeg. Han skulle regne på det i de nærmeste dagene. Om ikke dere har noen Kalkyle?;)
Jeg legger ved bildet som du ønsket. også et annet som var på samme papiret.
Arkitekttegning av takkonstruksjon med mål og vinkler. Viser dimensjoner for bjelker og plassering, brukt i kalkulering av byggprosjekt.
Byggetegning med penn som peker på en del av planen inkludert mål og dimensjoner.

F Jukkasjärvi skrev:
Hvordan er det avlastet i stuen?
Ifølge tegningen i starten av tråden er det helt åpent der.
Der ligger bjelkelaget i den andre retningen. Så derfor er det mulig:ok:
 
Som nevnt i begynnelsen av tråden kunne man tolke at gulvreglenes overlapping var for å oppnå kontinuitet i bjelkelaget. Med den nye seksjonen ser man at dette trolig ikke er tilfelle, men at 8tommers-regelen "bare" krager ut fra hjertevegg for å få overkant bjelkelag lik på overetasjen. Gulvet i "kattvinden" er noe lavere. Å felle inn bjelken skal ikke påvirke 8tommers-regelen, da spennvidden er lengre ved andre gavlen. Dog bør din kontakt også kontrollere gulvreglen i kattvinden samt takstolen, da belastningen her øker når man feller inn bjelken. Innfestningen av regelen til stålbjelken trenger, i tillegg til vertikalt last, også å kunne overføre strekkrefter mellom gulvreglene.
 
  • Liker
justusandersson
  • Laddar…
Hvordan har det gått?:D
 
B bossespecial skrev:
Hvordan har det gått?:D
Det har gått veldig bra. Jeg holder på å bearbeide en HEA120 bjelke som jeg sveiser på hjemmelagde bjelkesko i 8mm L-profil. Jeg kommer tilbake i slutten av uka med bilder og resultat:love:

Skal få utregningen litt senere av konstruktøren. Jeg legger den opp da også:geek:
 
Gøy at det pinner på(y) Vi ser fram til noen bilder av skjønnheten:D
 
B bossespecial skrev:
Kult at det går fremover(y) Vi ser frem til noen bilder av skjønnheten:D
Skulle egentlig ha 2 limskrudde 45x95 i begge ender. Men det ble 45x120 som søyle på den ene siden. På den andre siden ble det en modifisert 45x120 som er kappet på bredden ned til 45x105, kun for at det skulle være samme bredde som eksisterende regel inkl. sponplater. Det skal settes opp gips på samtlige vegger senere.
Så ble det slik at med litt diskusjon med konstruktøren så satt det allerede en 70x70 regel på den ene siden. Da spurte jeg om det var greit å limskru sammen en 45x105 mot den. Og det var greit. Selv om han var litt tvilsom om bjelken bare lå på den ene søylen på det tidspunktet (Se bilde)

Vi sjimset også opp det ene bjelkelaget 5 mm i forbindelse med dette.

Hva synes dere?:)


Byggekonstruksjon med limskruvede trebjelker og pelare i treverk, en modifisert 45x120, og spånskiver. Vises fra bunnen mot taket med isolasjon. Metallbjelke med festebraketter ligger på gulvet, omgitt av byggematerialer i et verksted. Skrevne markeringer på bjelken viser mål. Metallbjelke med en montert brakett mot en kryssfinerplate under bygging eller renovering. Takbjelker i tre med bygningskonstruksjon synlig, inkludert isolasjon og festeanordninger, sett under renovering av et tak. Tre furuplanker og en metallbjelke, isolasjon over og trepanel under. Viser byggekonstruksjon for veggstøtte og bærebjelke. Bygningens bærebjelker festet med metallbeslag ved vindu, viser sammenkobling med bolter og flere typer isolasjon og treverk rundt.
 
Sist redigert:
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.