Heisann, Jeg holder på med å renovere vårt hus fra 1973.
Jeg har en vegg som vi vil ta bort. Så jeg tenkte sjekke med dere om dere kan hjelpe meg med å beregne hvilken størrelse VKR bjelke som trengs.
Helst skulle jeg ville felle inn bjelken i trebjelkelaget et stykke så man får et slett tak.
Som denne herren har tenkt: https://www.byggahus.se/forum/threads/faella-in-vkr-balk-i-traebjaelklag.132894/
I dagens situasjon sitter det 70x70 stendere fordelt på 4 stykker.
Lengden på VKR bjelken vil bli 263 cm
Spennvidden på trebjelkelaget er 850 cm
Trebjelkene er 45x 195 cm
Huset er 1,5 etasje med kjeller.
Det trengs en målsatt seksjon og oppgave om snøsonen også for at man skal kunne beregne lastene. Hvorfor vil du ha en VKR-bjelke? De er ikke ment for den størrelsen av laster som blir aktuelt. Å felle inn bjelken i bjelkelaget er mindre passende fordi bjelkene er skjøtet over veggen. Dessuten unødvendig komplisert.
Det trengs en målsatt seksjon og informasjon om snøsonen også for at man skal kunne beregne belastningene. Hvorfor vil du ha en VKR-bjelke? De er ikke beregnet for den størrelsen av belastninger som blir aktuelle. Å felle inn bjelken i gulvet er mindre egnet siden bjelkene er skjøtet over veggen. Dessuten unødvendig komplisert.
Jeg tenker at en VKR-bjelke bygger mindre enn en limtrebjelke.
Men jeg er enig med deg i at det er litt mer komplisert arbeid. Men om det går så er jo det penest og man får et slett tak.
Er alternativet å sette en limtrebjelke i egnet størrelse?
En mer effektiv (og passende) stålprofil er for eksempel en HEA-profil. Den er mye stivere og sterkere enn en VKR-profil av samme høyde. Som nevnt er det en relativt omfattende operasjon å felle inn bjelken, men enig i at et slett tak blir mye penere. Personlig hadde jeg komplisert det og gjemt bjelken i taket
En mer effektiv (og passende) stålprofil er for eksempel en HEA-profil. Den er mye stivere og sterkere enn en VKR-profil av samme høyde. Som nevnt er det en relativt omfattende operasjon å felle inn bjelken, men er enig i at et glatt tak blir mye penere. Personlig hadde jeg kronglet det til og gjemt bjelken i taket
Hvordan ville du gått frem hvis du hadde kronglet det til og gjemt bjelken? Og hvilken dimensjon på bjelken ville du satset på?
jeg er bare en glad hobbysnekker som prøver å lære meg
Liten tankevurpe, vanskelig å trykke inn en I-profil da overflensen er i veien
Man kunne lage en kombinasjon av en så smal som mulig rektangulær VKR på platten og en T-profil som man trykker inn i bjelkelaget. Du bør kontrollere at bjelkelaget og takstol fungerer når man kapper overlappen. Man kunne også sjekke hvor mye som er passende å skjære ut av bjelkene i underkanten. Da kunne man få opp VKR:en noe og deretter senke undertaket for å få den bort.
Bjelkene er antagelig momentstivt skjøtet. Jeg synes ikke man skal legge avvekslingsbjelken i bjelkelaget. Jeg synes ikke det er særlig forstyrrende med en bjelke i taket. Jeg går aldri og ser etter feil i taket, muligens er det et alderssymptom...
En bra begynnelse er å kontrollere om bjelkelaget fungerer selv om man bryter overlappingen. Er svaret nei bør man vurdere om det er verdt å måtte forsterke bjelkelaget bare for å få inn bjelken.
Forhåpentligvis er det et alderssymptom for jeg begynner å få nakkebesvær av å se i takene og lete etter alle synlige avvekslinger
Akkurat, det blir en veldig forskjell om man fjerner veggen. Tanken er at det skal bli en del av kjøkkenet.
Må man ansette en ingeniør som regner på det?
Det jeg mener er at en bjelke på 2,7 meter ikke er så veldig langt. Så man kan kanskje med både livrem og bukseseler si at f.eks. en HEA180 bjelke ville fungere utmerket for formålet?
Det er ingen god idé å gjette seg fram så lenge ikke alle forutsetninger er klarlagt. Forskjellen mellom høyeste og laveste kan være stor. En seksjonstegning samt opplysning om snøsone er et godt steg på veien.
Man skal gjøre en byggemelding for Inngrep i den bærende konstruksjonen og avhengig av kommune kan det da kreves at man viser en beregning på hvordan man dimensjonerer bjelke og søyle.
Det er ingen god idé å gjette seg frem så lenge ikke alle forutsetningene er klarlagte. Forskjellen mellom høyeste og laveste kan være stor. En seksjonsriss samt opplysning om snøsone er et godt steg på veien.
Jjustusandersson skrev:
Det er ingen god idé å gjette seg frem så lenge ikke alle forutsetningene er klarlagte. Forskjellen mellom høyeste og laveste kan være stor. En seksjonsriss samt opplysning om snøsone er et godt steg på veien.
Hei igjen. Det var en stund siden
Vi bor i Göteborgsområdet. Så det er snøsone 1.5
Her er noen seksjonsriss. Jeg håper de er til belåtenhet.
Jeg har snakket med en venn som er Byggingeniør som jobber med anleggsvirksomhet. Han sa at en HEB200 fungerer.
Så jeg har grublet og fundert på hvordan man skal gå frem for å gjøre det penest. Jeg fant en eksisterende tråd her på byggahus
hvordan han har gjort.
Så jeg tenker at det burde gå å gjøre det på samme måte men jeg tenker i stedet for å bare sette et flattjern nede som bjelkelaget hviler på. Så sveiser jeg på en egenlaget bjelkesko i Heb200 bjelken. Slik at man kan skru fast bjelkelaget ordentlig og at det ikke kan vri seg.