Jeg skal bytte undergulvet i vår øvre hall. Grunnen til dette er at jeg skal trekke ventilasjon til underetasjen og at jeg vil bytte ut det 23mm undergulvet som ligger der i dag da det knirker og smeller i gulvet. Over undergulvet vil det ligge et eikeparkett, det nye undergulvet er 21mm furu.

Nå til mitt problem som jeg håper få hjelp med. Da jeg sagde opp noen planker for å undersøke hvordan bjelkene er plassert oppdaget jeg at gulvteglene sitter 7-8 cm inn under den delen jeg ikke har saget. Min tanke er å lime og skru fast en limtredrager på 90/90 alternativt 115/115 i bjelken og deretter legge det nye undergulvet over limtredrageren.

Men hvis jeg velger 90/90 blir det kun 1 cm å feste det nye gulvet i. I døråpningene får jeg ytterligere 2-3 cm å legge gulvet på. Som er ca 2/3 av lengden.

Ville det fungert med en 90/90, eller skal jeg ta en 115/115? Prisen på limtreet spiller ingen rolle.
Eller er jeg på villspor og dette kommer aldri til å bli bra?
 
  • Målebånd over treflis i en åpen del av gulvet, viser avstanden fra kanten av åpent hulrom til resten av gulvet. Viser omtrent 26 cm.
  • Byggeplass i gang med hvitt tregulv, verktøy og materialer spredt omkring, inkludert en sag, kappesag, rør og skåret gulvplanker.
Du tenker altså at du slår på stolpen utenpå bjelken som veggen står på? Er det ikke enklere å legge inn en ny gulvregel som festes på samme måte som de andre?
 
Bernieberg Bernieberg skrev:
Du tenker altså at du slår på stolpen utenpå bjelken som veggen står på? Er det ikke enklere å legge inn en ny gulvregel som festes på samme måte som de andre?
Jeg er helt enig. Antageligvis er gulvet bygget før mellomveggene ble reist.
 
Huset er 1,5 plan og jeg kommer dessverre ikke til å få festet nye gulvbjelker. Det eneste jeg kan komme på for å løse dette er å skru-lime en limtrestolpe på eksisterende gulvbjelke.

Tror dere ikke det vil fungere?
 
Skal du skruve fast noe synes jeg det bør ha samme dimensjoner i høyde som de eksisterende gulvbjelkene. Limtrestolper blir veldig vanskelig å håndtere. Jeg kan derimot ikke forstå hvorfor det ikke skulle gå an å legge inn en ekstra gulvbjelke som hviler på de samme mellomveggene i første etasje som de eksisterende. Har du en planløsning, så legg den ut.
 
Om du kommer til å sette din stolpe så kommer du vel til å sette en gulvregel i rommet også? Hvis ikke, så kan du jo kortslutte mellom eksisterende bjelker og henge den nye i kortlingene.
 
  • Liker
justusandersson
  • Laddar…
Det er området på øvre plan som er kalt hall som jeg jobber i. Og veggen mot soverommene. I lommen skal jeg trekke to 100mm ventilasjonskanaler og en 20mm fleksislange. Så det blir vanskelig å korte. Lommen er 350mm bred, målt fra der veggen slutter. Jeg kunne nok legge en bjelke i den ene enden på hjertet veggen, men tror det blir veldig vanskelig å få den på plass. Jeg vil ikke ta opp gulvet i garderoben på øvre plan, bortsett fra dør og karm er det helt nyrenovert.

Edit: fant bedre bilder på planløsning.
 
  • Bygningstegning som viser en etasjeplan med spesifisering av rom som vaskerom, hall og gjesterom, samt en seksjonstegning.
  • Planløsning av etasje med hall og soverom, inkludert seksjonsdiagram av bygningens tak og vegger. Viser mål og layout for byggeprosjekt.
Sist redigert:
Uten å vite alle forutsetninger hørtes forslaget ditt med limtredrager litt kronglete ut, men det fungerer sikkert. Slitsomt å arbeide med så "brede bjelker".

Du skriver 10 mm opplegg for gulvet med en 90x90 stolpe, noe som virkelig føles lite, men på bildet ser det mer ut som nærmere 20 mm, noe jeg synes føles mer akseptabelt.
 
En løsning kunne være å først feste avstandsklosser på den skjulte gulvregelens sider og deretter feste en ekstra gulvregel i disse. I endene trenger denne ekstra regelen å henge i kortlinger mens den i midten skal hvile på hjerteveggen!?
 
Jeg er veldig takknemlig for all input, takk!

Opplegget der det ikke er dørhull varierer mellom 1-2 cm. Til venstre er det rett over en 1 cm, tilhørt er det 2 cm. Hjertveggen skulle havne i den ene enden av den nye gulvbjelkelaget. Og det ville bli langt mellom kortlingene på grunn av ventilasjonsrørene.

Min tanke akkurat nå er å sette en 90*90 limtresøyle. Og forsøke å spare det eksisterende gulvet til høyre på bildet. Der ville det bli lite opplegg hvis jeg river gulvet. Siden det gulvet kun går til et kattvindsbod går vi sjelden der. Så da gjør det ikke så mye at gulvet knirker. I døråpningene får jeg ca 4cm opplegg hvis jeg sager opp gulvet mer i døråpningene. Hvis det kun blir 1 cm opplegg der gulvet legges mot soveromsveggen legger jeg ytterligere en C24 regel akkurat der.

Jeg tenkte å bruke følgende lim og skruer for å lime/skru?
 
  • Flaske med Casco Cascol trelim, polyuretan 300 ml, vist på K-Rauta nettside med logo og produktinfo.
  • ESSVE treskrue 6,0x160 mm med to fiberskjær, beregnet for montering i sponplater, tre, plast og plugg.  Produktinformasjon i netthandelsapp.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.