Larsa Larsa skrev:
Jeg ville ha kuttet til stolper i f.eks. 95x95 og så slått kiler mot etasjeskilleren
Hvordan "fester" man stolpene i bunnen? La dem stå på fjell / grus og anta at trykket holder dem på plass, eller være super seriøs og bore inn for eksempel stolpesko i fjellet?

Jeg hadde helst innledet det hele med å sette trykk oppover på bjelkelaget på en eller annen måte og deretter støpe en sokkel på kanten. Det er ca 40-50 cm mellom toppen av fjellkanten og bjelkelaget, så jeg vet ikke om det er enklest å støpe eller mure noe. Holder det for eksempel med et 25 cm støperør med to armeringsjern som man har boret ned 15 cm i fjellkanten? Diagram av bjelkelag over berg med bæreline og grunnmur, viser avstander, armeringsjern i betongrør, og skadeområde merket som "ruttet".

Det holder å plassere dem på bakken/fjellet.

Det du beskriver fungerer utmerket. Du kan feste forskalingsrøret på plass ved å skru støtter i det, slik at det står stille.

Deretter er trekiler alltid bra. Du kan støpe opp i nærheten av bjelkelinjen og deretter, etter at det har tørket, slå inn kiler, så får du bra spenning på bærebjelken. Det finnes ferdige kiler å kjøpe på byggevarehandelen.

Hvis bjelkene har seget ned kan man sannsynligvis løfte den med en jekk før avlasting.

Tror dere det holder med to 12mm armeringsjern om jeg støper i et 25cm rør?

R RobbanGBG skrev:
Tror dere det holder med to 12mm armeringsjern om jeg støper i et 25cm rør?
Garantert!

Nice! Jeg har begynt å handle inn det jeg trenger men har vanskelig for å finne en regel som er 75 x 225... Går det å erstatte med dobbel 45 x 220 som er lettere å få tak i?

Det kommer gå kanon. Du kommer jo nå bare få noen dryge meters spennvidde på den nye biten, så det vil antagelig fungere med mye svakere.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.