Hei, jeg har kjøpt et eldre hus der en del av en bæreline er råtten på grunn av dårlig rørlegging av en tidligere eier.
Huset har en blanding av krypkjeller og kjeller og står delvis direkte på fjellet, så dreneringen er ikke optimal der. Det renner noen ganger litt vann nedover fjellet, og jeg vil ikke at det skal stå mot en kant eller mur, så det må jeg på en eller annen måte ta hensyn til. I tillegg må det være en slags tilgang til avløp og rør bortenfor bærelina.
Jeg har vært nede i krypkjelleren og tatt bilder og målt litt.
Jeg hadde tenkt å støpe to søyler, en på fjellkanten og en mot grunnmuren, samt legge en ny bæreline overlappet med den gamle på disse. Den nye skal spikres/boltes sammen med den gamle over fjellkanten og en meter bortenfor denne i den friske delen av den gamle bærelina.
Bærelina som sitter der, målte jeg til 75 x 220, hvilket virker som en uvanlig dimensjon. Jeg antar at det sikreste alternativet er å gå opp til nærmeste større standard dimensjon?
Har noen noen tips eller tanker om løsning på dette?
EDIT: Jeg redigerte bildet litt siden det ikke helt fremgikk hvilket område som var råttent.
Bærebjelken er råtten akkurat under rørene ved pilen ca. 30 cm ut fra grunnmuren bare. Så det er bare en kort bit på 30-40 cm som er råtten. Den har ikke råtnet av, men er bare ekstremt kjeksaktig under rørene. Jeg kom til å kjøre en spade et stykke inn i bærebjelken da jeg var nede og gravde i krypkjelleren...
Det er kondensvann fra rørene som har dryppet ned på bærebjelken. Noen syntes tydeligvis at det var en god idé å trekke vannet gjennom bærebjelken for noen tiår siden...
jo men det jeg mente er om bærbjelken skal gå til venstre eller om det man ser bare er en liten bit av det som fortsetter bak veggen til høyre.
Hvis det er det sistnevnte så ville jeg bare latt det være. Tror ingen legger noen større belastning ytterst på en slik og om det nå ligger noe på tvers der som likevel hviler på den så tror jeg ikke huset faller sammen bare på grunn av det.
Jeg lurer på hvor komplisert man må gjøre det for å lette vannavrenningen nærmest muren.
Hvis jeg legger et par tre dm knust, trenger jeg da noe rør, eller er det enklere å bare ha et rør men hoppe over knust og støpe direkte mot røret?
Dessuten kan man bruke betonghullstein for en slik kloss der det er tenkt at den nye bjelkelinjen skal hvile eller er det bedre å støpe, man kan kanskje armere og betongfylle hullsteinen?
Ja, det hadde såklart vært en penere løsning. Men hvordan stemmer man opp på en fornuftig måte når det ser ut som det gjør? Dels så er jo underlaget skrånende og skjevt på alle måter, og dessuten har jeg ikke sett at det går an å leie så pass korte stemmer.
Kan man kjøpe et knippe billige søylejekk og snekrer opp noe?
Takk for din kommentar om bjelkelaget. Jeg var nede igjen og så litt ekstra på hvordan bjelkelaget var lagt og nå føler jeg meg betydelig mindre nervøs for å kappe bærbjelken. Dels er bjelkelaget lett å komme til nedenfra, og dels virker bærbjelken ikke i det hele tatt å bære opp den bjelken som hviler på den delen som skal kappes. Jeg legger inn et bilde:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.