Hei

Holder på å gjøre om en yttervegg (innvendig) i et 70-tallshus. I huset er det en oppvarmet kjellervåning og en kald loft.

Tok bort gamle huntonittplater fra veggen for å bytte til gips. Bak platene var det en gammel dampsperre (ikke synlig på bildet) som jeg tror var oljebasert og luktet så ille (asfalt???). Den gikk i alle fall i stykker i forbindelse med nedtaking av platene, så den må byttes. Kjøpte ny blå dampsperre/plast 0.2mm og tenkte sette opp den før jeg fortsetter å sette opp gipsplater.

Det jeg lurer på er hvordan plasten skal sitte nede ved gulvet og oppe mot taket. Jeg tenkte å brette noen cm oppe på taket og nede på gulvet som jeg prøvde å vise på bildet. Hvis jeg setter den kant i kant mot tak og gulv, så tror jeg at fuktigheten kan vandre gjennom til isolasjonen. Ved å brette opp/ned, tror jeg det ikke vil kunne gjøre det. Tenker jeg feil, eller går det an å gjøre sånn?

• En delvis demontert innervegg med isolasjon synlig, plastfolie er festet over isolasjonen for å illustrere hvordan den skal monteres.
Er du sikker på at det er samme type sperre/brems? Jeg tror du skal ha en dampsperre, ikke plast, som kan slippe gjennom fukt i konstruksjonen, hvordan er veggen bygd opp?

• Liker
kulle
  • Laddar…
Veggen har mexitegl på fasaden (10cm) så kommer vindsperre-platen ca 5mm og så isolasjonen 120mm som man ser på bildet.

Hvorfor tror du det skal være dampsperre?

Er huset fra 50-60 tallet, så ble det brukt et kartonglignende papir med et tjæreskikt samt en al-folie. Al-folien fungerer som dampsperre, men er skjør og lett å lage riper i. I dag brukes teknikken i næringsmiddelforpakning når det må være absolutt tett.
Så var det al-folie så var det damptett!

Sist redigert:
  • Liker
guggen
  • Laddar…
Det var ingen alufolie, det er jeg sikker på. Kun et tjærelag.

Kan noen kommentere om mitt opprinnelige spørsmål om man kan brette plasten oppe og nede på kantene?

Om det var en svart tjæreaktig papp så var det antagelig en gammel vindsperre. Den er ikke diffusjonstett.

Du har jo ingen regel i bunnen av veggen, så det finnes jo ikke noe å hefte papp/plast i, heller ikke noe å skru gipsen i. Jeg hadde skåret ut isolasjonen og kortlet mellom stenderne, en 45x45 burde rekke. Deilig når du skal sette gulvsokkelen også.

• Liker
kulle
  • Laddar…
Da du sikkert ikke har plast i taket, vil det ikke være noen fordel med plast i vegg bare. Hvilken type ventilasjonssystem finnes?

Ettersom det er 120 mm isolasjon er huset trolig bygget 1975 eller senere. Det du hadde på veggen tidligere var trolig en asfaltpapp, type AC 350. Den er ikke diffusjonstett ifølge dagens definisjon, men derimot diffusjonstræg, dvs den har en relativt stor dampmotstand. Om vindsperreplaten som sitter på den andre siden av isolasjonen er helt diffusjonsåpen, og du ikke kan konstatere noen fuktskader inne i veggen, synes jeg du skal skaffe ny asfaltpapp og bruke den i stedet for plasten. Det er antageligvis det du har i taket mot kaldvinden bak overflaten.

• Liker
Larsa
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.