Over alle dører i kjelleren min består bjelkene av blåbetong, og jeg ønsker å bytte ut disse. Tenkte å begynne med den som sitter ved ytterveggen.
Er det bare å fjerne dørkarmen og deretter sage/banke/bile bort den gamle bjelken og erstatte den med en trebjelke? Døren er på kortsiden av huset og leder ut til garasjen, så noe vann vil ikke komme i kontakt med veggen, så det bør gå bra med tre her?
Bæreevne bør ikke være noe stort problem siden det er på kortsiden av huset, og gulvbjelkene går fra langside til langside, eller tenker jeg helt feil her?
Du bør jo først finne ut om det er bærende konstruksjon. Er det bare blåbetongblokker eller faktiske bjelker?
Hvis det er bjelker sitter de der av en eller annen grunn...
Jeg ville støttet opp før jeg slo bort noen bjelke.
Hvordan finner jeg ut om det er en bærende konstruksjon? Det er en yttervegg så jeg antar at den er bærende, men det blir jo bare et hull på ca. 1,5 meter. Det er saget opp ca. 1 dm fra underkant og opp fordi de har satt inn en større dør en gang i tiden, så det ser ut til å være en hel bjelke og ikke blokk. Men jeg tenker at det er enklere å legge en bjelke som rekker over hele døren i stedet for å forsøke å få flere blokker til å sitte igjen, så det kan være grunnen til at det er en bjelke over dørene.
Blåbetongen er veldig porøs og lett å knakke i stykker, men den er armert. Personlig har jeg vanskelig for å se at den skulle være bærende med tanke på at den virker veldig svak, men hva sier ekspertene?
Hvordan i all verden gjør jeg hvis jeg skulle ønske å stive opp med tanke på at det er en murt kjellervegg? Det finnes liksom ingen steder å sette stemplene.
Er også litt bekymret for at teglen vil rase ned hvis jeg fjerner bjelken. Noen som har en idé om hvordan jeg kan forhindre dette?
Du stempler gulvbjelkene om du skal stemple. Er det kortsiden så er den sannsynligvis ikke bærende. Hvilken retning ligger gulvet i i etasjen over? vet du? Kan du se spikeren i taket i kjelleren, på tvers av huset eller langs huset?
Ok, da er lasten ikke like stor men den bærer fortsatt en hel del. Bl.a. Veggen ovenfor. Det vil sannsynligvis ikke rase uten stempel men du risikerer i det minste sprekkdannelser i fasaden.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.