Jeg trenger å bytte sluk ved baderomsrenoveringen og blir fristet til å bytte alle PVC-rørene fra -79 når man uansett holder på, for å unngå ev. lekkasje i skjøtene. Føles som gummipakningene der burde ha en maks levetid. Avløpene for dusj/vask/WC ligger trukket i ett og samme rom, mellom to bjelker som ligger cc 600mm, bort til den vertikale hovedstammen. Spørsmålet er, hvis jeg skjærer av gulvsponet langs med og midt på bjelken som er 45mm, kan jeg legge på nytt gulvspon helt enkelt der etterpå? (Og kortle under monteringsplaten for sluken) Man monterer jo ellers gulvsponet på tvers over bjelkene, nå vil det ligge langs med mellom to bjelker på cc 600mm. Det vil altså møte det eksisterende gulvsponet på halve bjelken.

Neste spørsmål, når man kortler under monteringsplaten for sluken, kan man bruke vinkeljern for å feste kortlingene med i bjelkelaget eller hvordan gjør en fagmann det? Jeg tenkte på bjelkesko, men jeg vil jo ikke komme til å skru på "andre siden" av kortlingen hvis jeg bare skjærer ut en firkant i gulvsponet ved dusjsluket.

Og siste spørsmålet, skal man gå for Purus eller Jafos slukløsninger med tilhørende monteringsplater? Noen som har erfaring om den ene eller andre har noen ulemper? Det kommer til å bli klinker på gulvet...

Litt grunnleggende snekkekunnskap kunne kanskje ha løst dette, men man vil jo gjerne lære! =)

Sist redigert:
Ingen problem å skjøte gulvsponet midt på som du beskriver. Du kan sette kortlinger mellom bjelkene som du fester med vinkler. Om det er plass der over rørene vil si. Ikke glem trelim :)

Gulvrenneplaten skal ha støtte fra bjelker rundt om, Stødigst blir selvfølgelig om du gjør 2 avvekslinger med type 145 virke mellom bjelkene under platen. Så 2 avvekslinger til mellom de to første. Litt vanskelig å beskrive i tekst :)
Best er om du sager opp så du kommer til å skru fra andre siden av bjelken, og inn i endeveden på 145 virket.
Dog fungerer forsterkede vinkler med ankervi skruv fint med.

Jeg har selv Purus på mitt trebjelkelag, og jeg synes den er stabil.. Et bilde på min plate:

http://www.byggahus.se/forum/attachment.php?attachmentid=114740&d=1402602595

Legger ved et bilde på

Jeg kan nok synes at du svekker konstruksjonen ved å skjære opp sponet. Du mister jo den samvirkningen som finnes mellom limskrudd spon og bjelkelag. Hvor lang spennvidde er det? Men skal du så armere og flytesparkle oppå blir det nok bra likevel.

Östlund skrev:
Ingen problem å skjøte gulvsponten midt på som du beskriver. Du kan sette kortlinger mellom bjelkene som du fester med vinkler. Om det finnes plass der over rørene vil si. Glem ikke trelim :)

Gulvslukplata skal ha støtte av bjelker rundt om, Stødigst blir selvfølgelig om du gjør 2 avvekslinger med typ 145 materiell mellom bjelkene under plata. Deretter 2 avvekslinger til mellom de to første. Litt vanskelig å beskrive i tekst :)
Best er om du sager opp så du kommer til å skru fra andre siden av bjelken, og inn i endetreet på 145 materiell.
Men forsterkede vinkler med ankerskrue funker fint med.

Jeg har selv Purus på min trebjelkelag, og jeg synes den er stabil.. Et bilde på min plate:

[lenke]

Legger ved et bilde på
Jeg forstår hva du mener med kortlingene, det var slik jeg tenkte å gjøre.
Jeg vurderer å kappe opp hele seksjonen, det blir altså 600x2500mm, skru og lime på en 45x195 bjelke på en av gulvbjelkene i motsatte enden mot det kappede spånet. Dette for å på den måten ha noe å feste gulvsponten i på andre enden. Siden jeg må kappe av fasningen på gulvspunten i den ene enden for å møte det eksisterende spånet, vil det mangle ca 2-3 cm i andre enden (cc600mm bjelkelag, spånet er 620mm).
Der tenker jeg at man tar en kappet fasning og skruelim sammen med de platene jeg legger, for å på den måten ha noe solid å skru i.
Er det noen som forstår hva jeg mener? :x

para skrev:
Jeg kan nok synes at du svekker konstruksjonen ved å skjære opp sponet. Du mister jo det samvirke som finnes mellom limskrudd spon og bjelkelag. Hvor langt spennvidde er det?
Men skal du så armere og flytesparkle ovenpå blir det nok bra likevel
Spennvidden er 600x2500 mm i den seksjonen som jeg åpner opp. Hele badet er 1500x2500mm. Ja det blir punktsveiset armering, vannbåren varme og flytsparkling så det styrker altså kanskje opp den del.

Om du ikke allerede har kjøpt nytt gulvspon, så fungerer typ 22mm plywood utmerket å lappe og reparere med.
Dog så er jo prislappen litt større..
Men sånn som du beskriver går jo også.

Östlund skrev:
Om du inte allerede har kjøpt nytt gulvspon, så fungerer type 22mm plywood utmerket til å reparere med.
Dog er jo prislappen litt høyere..
Men slik som du beskriver går jo også.
Ok finner ingen plyfa 22mm, men det står på en produsents hjemmeside at sponplater er tettere enn plywood?

Hva ville det ha for betydning? Ikke så at plywooden lekker gjennom flytsparkel midt i platen.

Finnes også 18, 20, 24mm, har ikke så stor betydning i ditt tilfelle :)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.