Har et svakt skrånende garasjetak som jeg har tenkt å rive og i stedet sette et saltak, er det her et tenkbart alternativ som jeg kan bruke for å forandre remmen til de nye takstolene. Her kommer jeg til å måtte kappe alle veggsvillene i samme høyde og deretter legge en regel på flaten og sette kortlinger opp til den nye remmen.

Jeg har samme betraktning som deg, og har kommet frem til at det må være enklest å bygge opp en ny hammerbjelke med korte stendere, justert med hellingen på taket. Bør ikke bli komplisert med en fornuftig kapp-/gjærsag. Det som har fått meg til å tvile er hvor stabilt det blir, som mats_o er inne på så bør man nok få til en diagonaforsterkning selv på en liten regelkonstruksjon. Kanskje man skal trekke inn stenderne 12 mm fra ytterkanten og legge en stående kile av konstruksjonsfinér som forsterkning?
Jeg kommer absolutt ikke til å sage i stykker det som finnes hvis det ikke er gode grunner.
Jeg kommer absolutt ikke til å sage i stykker det som finnes hvis det ikke er gode grunner.
jeg har vært i samme tanker med å sette inn passbiter under det nye hammarbåndet, men har feilet i tankene rundt diagonalavstivningen, har tenkt litt rundt takstoler og hvordan de er bygget opp med diagonalforsterkning osv...men konstruksjonsfinér skal man jo naturligvis bruke! takk for veiledning skal straks begi meg til tegnebrettet =D fant en limtrebjelke på beijer med målene 405*90*4000 skulle gi meg to kiler om jeg delte den, men kanskje blir litt vel klumpete & ikke alt for stabil ved forankring.
Klikk her for å svare