I høst så jeg på å bytte limtrebjelken mellom gangen og stuen fra en 56x270 mm limtre til en stålbjelke for å redusere høyden på bjelken.
Da jeg så på det, hadde jeg kommet frem til at en HEB 120 bjelke kunne erstatte limtrebjelken som sitter der i dag. Men når jeg skal dobbeltsjekke før bestilling, finner jeg ikke ut hvor jeg har fått det fra. Har jeg vært ute og syklet, eller er det rimelig?
Da jeg så på det, hadde jeg kommet frem til at en HEB 120 bjelke kunne erstatte limtrebjelken som sitter der i dag. Men når jeg skal dobbeltsjekke før bestilling, finner jeg ikke ut hvor jeg har fått det fra. Har jeg vært ute og syklet, eller er det rimelig?
Det går ikke an å si rett ut, det avhenger av hva som er dimensjonerende; i bruddgrense eller bruk. Tre og stål har to helt forskjellige materialegenskaper og dermed skiller beregningen seg også vesentlig. I dette tilfellet er det ok da for eksempel klarer en stålbjelke HEB120 et moment på 58 kNm. Tilsvarende limtrebjelke GL28c klarer 12 kNm (antar en 0.8 i styrkemodifiseringsfaktor)
Deformasjonsmessig så er produktet EI for stål 1.815 x 10^6 Nm^2 og tilsvarende limtrebjelke 1 x 10^6 Nm^2 så den initiale deformasjonen bør være ok.
Deformasjonsmessig så er produktet EI for stål 1.815 x 10^6 Nm^2 og tilsvarende limtrebjelke 1 x 10^6 Nm^2 så den initiale deformasjonen bør være ok.
Sist redigert:
Jeg forstår, litt mer data. 320 cm åpning, 1-planshus snøsone 3-3,5, 340 cm fra ene ytterveggen, 370 cm fra den andre, 720 cm fra yttervegg til yttervegg, 45 grader takvinkel med platetak. Om det går å gjøre noe av den informasjonen.S scorp1on skrev:Det går ikke å si rett av det avhenger av hva som er dimensjonerende; i bruddgrense eller bruk. Tre og stål har to helt forskjellige materialegenskaper og dermed skiller beregningen også vesentlig. Men for eksempel klarer en stålbjelke HEB120 et moment på 58 kNm. Tilsvarende limtrebjelke GL28c klarer 12kNm (antar en 0.8 i styrkemodifiseringsfaktor)
Som du ser så klarer en HEB120 vesentlig mer i dette tilfellet, mindre utbøyning også sikkert
Takk for hjelpen, jeg tolker det som at det ikke skal være noen problemer.S scorp1on skrev:Det går ikke å si direkte, det avhenger av hva som er dimensjonerende; i bruddgrense eller bruk. Tre og stål har to helt forskjellige materialegenskaper og dermed skiller beregningen seg også vesentlig. I dette tilfellet er det ok da eksempelvis klarer en stålbjelke HEB120 et moment på 58 kNm. Tilsvarende limtrebjelke GL28c klarer 12kNm (antar en 0.8 i styrkebearbeidingsfaktor)
Klikk her for å svare