Virker å være mange som er flinke på konstruksjon nå på forumet.

Vi skal åpne opp til mønet i stua og hadde kontakt med en konstruktør. Men vi ser nå at det ikke fungerer helt å gjøre det i henhold til tegningen. Det er fordi limbjelken ikke havner i hjørnet som vi trodde, men ca. 10 cm inn i veggen der det i tillegg er en trapp. Dermed får ikke limtrestolpen plass uten å stikke for mye ut av veggen. Derfor vurderer vi å bytte til stål. Vi kontaktet en konstruktør som ikke kunne ta på seg oppdraget, men som sa at etter å ha sett på tegningen, kunne vi bytte vår 115x115 limtre til en i firkantstål. Han anbefalte en VKR 80x80x8 (godstykkelse) på grunn av knekkelengden.
Han virket å kunne sitt fag, men siden vi ikke har noe skriftlig, ville jeg bare sjekke her om dere er enige.

Det blir ca. 3 m under taket på det høyeste.

Så litt bonusspørsmål:
Hvis noen vil tolke hva som menes med tverrsnitt "b" også, så ville det vært bra. Vi er litt usikre på hva man ønsker å si med det.
Også de doble remstykkene som skal felles inn i fasaden, hva er deres funksjon?

Bygningsskisse som viser et tverrsnitt av tak med detaljerte notater om materialer som limtrebjelker og takbeslag i et renoveringsprosjekt. Bygningsteknisk tegning som viser planlagte plasseringer av limtrebjelker og deres integrasjon i vegger og tak. Notater om materialspesifikasjoner og mål.

Tverrsnittstegning av en bygning, viser rommets dimensjoner og struktur med mål i millimeter markeret, inkludert merking av seksjon A-A.
Plantegning av hus med kjøkken, spiseplass, stue med peis og TV-benk, samt åpen himling til nock.

L Lane skrev:
Han anbefalte en VKR 80x80x8 (godstykkelse) pga knekkelengden.
Kan du finne balansepunktet kan du plassere et SJ - Lok på 80 tonn på stolpen uten problemer. :D

Vi pleier å bruke 100x100 men bare med 5 mm gods og jeg har for at det er over 100 tonn på 4m høyde. Så 80x80x8 er helt rolig. Den veier 17.5 kg/m

Hva jeg kan se så finnes ikke den profilen med 8mm godstykkelse uten 7,1mm er den tykkeste.
http://www.e-magin.se/paper/ndrj52ff/paper/1
Kapasiteten på denne profilen er 325kN i ren knekk, hvilket jeg gjetter er fullt tilstrekkelig med tanke på at den bare ser ut til å bære taket? Det eneste du bør se til er at opplagsflaten mot bjelken er minst like stor som før.
Hvor lenge siden ble tegningen laget og har dere sendt inn en byggemelding?

Om du mener seksjon "b" så er det fotplaten under søylen som vises. Går søylen hele veien fra møne til kjeller?

ja han sa vi trengte en topp-plåt samt at stolpen måtte brannsikres.

vi har en byggetillatelse for til- og ombygging der dette inngår. Tegningen er laget 2012 eller 2013.

Perfekt, så bare at normhenvisningene ikke er de aktuelle, om du nå skulle søke i dag(y)
Hvordan hadde du tenkt å brannsikre, gips?
Går søylen fra mønet hele veien ned i kjelleren?

ja den bærer jo opp de ombygde takstolene, dvs bare taket.
Nei den står på en stålbjelke som jeg tror heter H-bjelke (ser ut som en liggende H). Denne ligger på en kjellervegg. Hva gjør en så stor plate for nytte der. Den vil jo ligge i luften.

ja, gips eller maling. Helst maling om det går for å redusere utspringet i trappen.

Ok, da er den vedlagte tegningen ikke helt aktuell? Der ser det ut som om søylen går ned til kjellerplaten nemlig,

vi ba om minste mulig diameter fordi den skal inn i veggen (45 reglar og enkelgips) så mye som mulig da er 8 cm bedre enn 10 :)

B bossespecial skrev:
Ok, da er den vedlagte tegningen ikke helt oppdatert? Der ser det ut som om stolpen går ned til kjellerplaten nemlig,
ja det ser jeg nå. hva rart, for vi har ingen kjellerplate, men støpte 4 cm gulv på knust siporex i alle rom. Veggene er gjennomgående og står på såler, så de er stabile.
Trenger kanskje ny tegning likevel da? Hva rart, det snakket vi aldri om, å krysse den liggende H-bjelken føles veldig unødvendig...

tror du man kunne gå ned mer i dimensjon om stolpen blir kortere? Ellers kan man nok bare bygge likevel, for kjellerveggen er nok minst like stabil som en gjennomgående limtrebjelke.

Gips bygger jo litt mer enn maling så da kanskje maling er å foretrekke. Dog er brannsikringsmalingen mindre fin på overflaten og relativtfølsom for mekanisk påvirkning.

original konstruktion Planløsning av en original konstruksjon med trefasader og takvinkel på 23 grader, viser to etasjer med bjelker og grunnleggende mål.

Dere bør kanskje dobbeltsjekke med konstruktøren så det ikke blir noen misforståelser. Er det ikke 3m mellom møne og bjelkelag eller hva tenkte du på med spørsmålet angående mindre dimensjon?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.