29.488 lest ·
28 svar
29k lest
28 svar
Byggmax isolasjon?
Har egentlig bare erfaring med isolasjonen og virket fra ByggMax. Virket (spesielt det trykkimpregnerte) har i mange tilfeller vært bedre enn det jeg har kjøpt fra den lokale trelasthandelen. Det har i hvert fall ikke vært dårligere.
Det eneste negative jeg har å si om isolasjonen er at den lukter fisk hvis det kommer vann på den.
Det eneste negative jeg har å si om isolasjonen er at den lukter fisk hvis det kommer vann på den.
Jeg som ikke hadde tenkt å kommentere mer i denne tråden...
Jeg driver ingen hatkampanje mot Byggmax og mine påstander er som jeg skriver tidligere i andre tråder, rykter men i andre tilfeller godt underbygget med fakta selv om jeg ikke gir ut mine kilder.
Jeg handler selv på byggmax iblant men ikke ting av dårligere kvalitet.
Har kjøpt trykkimpregnert trevirke når min vanlige leverandør ikke har hatt riktig lengde inne.
Kjøpte også avløpsrør en søndag når min vanlige leverandør hadde stengt. Dog måtte jeg selv slå det inn i måleboksen da junioren som jobbet ikke hadde noen anelse om hva 100mm avløpsrør var for noe.
Når det gjelder min kritikk av byggmax så skal jeg tilby et eksempel der byggmax bevisst kjøper inn undermålig kvalitet:
De kjøper sin takplast fra Glasfiber og plast. (iallfall før)
De spesialbestilte en skikkelig billig plast for å kunne selge billig.
Leverandøren tok frem en slik som produseres på en kibbutz i Israel men nektet å sette sitt navn på produktet da de ikke vil kjennes ved så dårlig kvalitet.
I forbindelse med det så ble byggmax advart mot å lagre den utendørs siden den ikke tåler UV stråling.
Kilde: en bekjent av meg som jobber på glasfiber og plast. Mer enn det tenker jeg ikke utlevere min bekjent av hensyn til ham
Når det gjelder isolasjonen så handlet jeg på Faringe sag i Vällingby og der fikk jeg veldig god informasjon om hva som skilte deres kvalitet mot byggmax. Det var lenge siden så jeg husker ikke detaljene men de hadde helsider med annonser om "skurken max" som senere ble politianmeldt ifølge min kontakt på Faringe sag.
Handle gjerne på byggmax men sammenlign prisene på riktig måte bare.
Noen eksempler:
Cellplast under en grunn skal være S100 kvalitet, Byggmax solgte før S80, nå vet jeg ikke hva de selger lenger.
Armeringsmatter er standard med 150x150 ruter. Byggmax hadde før 200x200 ruter.
Trevirket har jeg ikke klaget på, men der gjelder det å velge da det ikke er særlig god orden i kassene så om bitene var bra når de kom dit kan de meget vel bli skjeve når kundene har flyttet om blant haugene.
Det jeg har mot Byggmax er at de ofte selger en lavere kvalitet men markedsfører det som samme kvalitet som andre selger.
Handle hvor dere vil men vær kritisk og sammenlign.
Jeg opprettholder: alt billig er ikke like bra automatisk.
Jeg driver ingen hatkampanje mot Byggmax og mine påstander er som jeg skriver tidligere i andre tråder, rykter men i andre tilfeller godt underbygget med fakta selv om jeg ikke gir ut mine kilder.
Jeg handler selv på byggmax iblant men ikke ting av dårligere kvalitet.
Har kjøpt trykkimpregnert trevirke når min vanlige leverandør ikke har hatt riktig lengde inne.
Kjøpte også avløpsrør en søndag når min vanlige leverandør hadde stengt. Dog måtte jeg selv slå det inn i måleboksen da junioren som jobbet ikke hadde noen anelse om hva 100mm avløpsrør var for noe.
Når det gjelder min kritikk av byggmax så skal jeg tilby et eksempel der byggmax bevisst kjøper inn undermålig kvalitet:
De kjøper sin takplast fra Glasfiber og plast. (iallfall før)
De spesialbestilte en skikkelig billig plast for å kunne selge billig.
Leverandøren tok frem en slik som produseres på en kibbutz i Israel men nektet å sette sitt navn på produktet da de ikke vil kjennes ved så dårlig kvalitet.
I forbindelse med det så ble byggmax advart mot å lagre den utendørs siden den ikke tåler UV stråling.
Kilde: en bekjent av meg som jobber på glasfiber og plast. Mer enn det tenker jeg ikke utlevere min bekjent av hensyn til ham
Når det gjelder isolasjonen så handlet jeg på Faringe sag i Vällingby og der fikk jeg veldig god informasjon om hva som skilte deres kvalitet mot byggmax. Det var lenge siden så jeg husker ikke detaljene men de hadde helsider med annonser om "skurken max" som senere ble politianmeldt ifølge min kontakt på Faringe sag.
Handle gjerne på byggmax men sammenlign prisene på riktig måte bare.
Noen eksempler:
Cellplast under en grunn skal være S100 kvalitet, Byggmax solgte før S80, nå vet jeg ikke hva de selger lenger.
Trevirket har jeg ikke klaget på, men der gjelder det å velge da det ikke er særlig god orden i kassene så om bitene var bra når de kom dit kan de meget vel bli skjeve når kundene har flyttet om blant haugene.
Det jeg har mot Byggmax er at de ofte selger en lavere kvalitet men markedsfører det som samme kvalitet som andre selger.
Handle hvor dere vil men vær kritisk og sammenlign.
Jeg opprettholder: alt billig er ikke like bra automatisk.
Komplettering: Uttalelser rett ut i luften? Klart kan vel en del fremstå som det, men det er jo enkelt for hvem som helst å sjekke med egne øyne? Som eksempel: S80 kvalitet er dårligere enn S100 men vet man ingenting om byggemateriale så kanskje man tror det er det samme? Samme med armeringen. Som gulvsponet: jeg husker ikke hvilken avis det var, men det var når jeg skulle legge mine gulvspon at jeg leste opp og fant en artikkel om en test der byggmax plater ikke holdt mål. Det står enhver fritt å tro på meg eller ikke.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 innlegg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5.586 innlegg
styrman1 skrev:skal være S100 kvalitet, Byggmax solgte før S80 nå vet jeg ikke hva de selger lenger.
quote]
jeg sjekket hos beijer: [lenke]
jeg antar denne er likverdig med byggmax Armeringsnett 5200 5 mm helnett 5.0x2.35m de tar 417kr stk det som jeg tror er 150mm ruter tar de 555kr stk for
Byggmax tar for sin Art.nr 20905 - 4,85x2,25m, 5/200mm 249kr men den er 15cm kortere og 10cm smalere
Det kan jo tenkes at byggmax er dårligere, men ikke på langt nær så mye dårligere som prisen tyder på (fordel Byggmax altså)
siden beijer selger både 150mm og 200mm ruter så virker det jo ikke som ditt utsagn om at 150mm er standard stemmer.
men det ser ut som at 200mm er for enklere plater, ikke egnet for husgrunner eller garasjeplater, og det gjør jo bruken ganske begrenset...
Min erfaring er at hvis man sammenligner nøyaktig samme produkt hos byggmax, så er den billigere hos byggmax (altså mindre påslag hos byggmax), men de har dessverre lagt seg litt vel langt ned på skalaen da det finnes flere forskjellige kvaliteter å kjøpe, som de har gjort i skumplasttilfellet også...
Det ligger nok en hel del i Styrmans påstander rundt byggmax artikler. Man får iblant det man betaler for, men ikke alltid...
Jeg har gjort en del prisjämförelser på like produkter. Jmf. Beijer/K-Rauta/Byggmax. Der har alltid Byggmax hatt den laveste prisen. Når det gjelder diskusjonen om isolering (type Ursa versus dyrere varianter, så gjelder EU-standarden, selv om for eksempel Paroc er triveligere å jobbe med så er Ursan sammenlignbar i isofortrinn. Om noen tviler så kan dere som jeg gjorde kontakte produsentene og diskutere isoverdier
Jeg har gjort en del prisjämförelser på like produkter. Jmf. Beijer/K-Rauta/Byggmax. Der har alltid Byggmax hatt den laveste prisen. Når det gjelder diskusjonen om isolering (type Ursa versus dyrere varianter, så gjelder EU-standarden, selv om for eksempel Paroc er triveligere å jobbe med så er Ursan sammenlignbar i isofortrinn. Om noen tviler så kan dere som jeg gjorde kontakte produsentene og diskutere isoverdier
Siktet du til innlegget mitt? Visst, det man kan se kan man jo også sammenligne. Men om du påstår at ByggMax beregner isolasjonsverdier på en annen måte enn alle andre så blir det jo vanskeligere for oss å avgjøre om det du skriver er sant eller ikke. Og om disse opplysningene kun baseres på noe du har hørt fra en konkurrent til ByggMax kan man jo faktisk også stille spørsmål ved kilden. Eller hva synes du selv? Om ByggMax sa det samme om din leverandør, ville du tro dem blindt?styrman1 skrev:Komplettering: Utsagn rett ut i lufta? Visst kan vel en del framstå som det men det er jo enkelt for hvem som helst å sjekke med egne øyne? Som eksempel: S80 kvalitet er dårligere enn S100 men vet man ingenting om byggematerialer så kanskje man tror det er det samme? Samme med armeringen. Som gulvspånen: Jeg husker ikke hvilken avis det var men det var når jeg skulle legge mine gulvspån som jeg leste på og fant en artikkel om en test der byggmax plater ikke holdt mål. Det står enhver fritt til å tro på meg eller ikke.
Jeg har aldri sett annen isolering på Byggmax enn den fra URSA, som kommer fra Spania, således intet "Østland". Når det gjelder isolering fra "noe Østatsland" så produseres både Isover (Frankrike) og Rockwool (Danmark) blant annet i Polen, der jeg pleier handle byggemateriale av og til. Mener du at kvaliteten på svensksolgte Rockwool-produkter skiller seg på noen måte fra den i de øvrige 28 landene der Rockwool selges?styrman1 skrev:
Annen målenorm? Jaha, det hadde jeg gjerne ville vite mer om.
Ingen hast, du kan alltid finne ut fakta og komme tilbake.styrman1 skrev:
Har brukt byggmax's Johns Manville isolasjon for 2x45 tilleggsisolering.
Om man sammenligner med den Isover 36-platen som jeg kjøpte i stedet ved siste innkjøpet, så føles Isover'n mye mer solid å jobbe med. John Manville er slapp og vanskelig å skjære rett. Dessuten gir den "pøsmage" mellom spikerlektene og tar nesten i panelet. Jeg må legge en "ekstra" spikerlekt bare for å få inn vindveven slik at den ikke tar i panelet og for å få full ventilasjon. Isover-platen buler ikke på samme måte.
Så virker det som at Byggmax veksler mellom Knauf-insulation og Johns Manville. Uten å ha testet, ville jeg mistenke at Knaufen holder Isover-standard.. Så det kan sikkert variere avhengig av hvilken isolasjon Byggmax midlertidig jobber med.
Derimot er det vel ingen grunn til å tro at isolasjonstallene skulle være feilaktige??
Om man sammenligner med den Isover 36-platen som jeg kjøpte i stedet ved siste innkjøpet, så føles Isover'n mye mer solid å jobbe med. John Manville er slapp og vanskelig å skjære rett. Dessuten gir den "pøsmage" mellom spikerlektene og tar nesten i panelet. Jeg må legge en "ekstra" spikerlekt bare for å få inn vindveven slik at den ikke tar i panelet og for å få full ventilasjon. Isover-platen buler ikke på samme måte.
Så virker det som at Byggmax veksler mellom Knauf-insulation og Johns Manville. Uten å ha testet, ville jeg mistenke at Knaufen holder Isover-standard.. Så det kan sikkert variere avhengig av hvilken isolasjon Byggmax midlertidig jobber med.
Derimot er det vel ingen grunn til å tro at isolasjonstallene skulle være feilaktige??
Jeg vet ihvertfall med sikkerhet at BM isolasjon kan være av mer ujevn kvalitet for jeg har opplevd at deres 120mm delvis på en rull har vært så tynn at man kunne se gjennom den, noe som neppe kan gi riktig verdi om man måler der?? Derimot kan man kanskje kompensere dette ved å gå opp et par dimensjoner for samme pris som dyrere merker?
Jeg kjøpte deres isolasjon på rull 45mm og synes at den hadde veldig lite egen vilje. Trykket man på den ble den flat som en pannekake, men derimot platene var jeg kjempefornøyd med. Men så er det jo litt prisforskjell også.
Medlem
· Västerbotten, Skellefteå
· 416 innlegg
Er ikke noe større fan av Byggmax el cheapy. Men noen ting er helt ok.
OSB platene er samme type som beijer osv. er litt billigere på byggmax så hvorfor ikke?
Men isolasjonen er nok det dårligste de har. Ursa isolasjonen er rene søppelet, holder knapt sammen og ujevn tykkelse,. nesten umulig å skjære...man blir mest sint å jobbe med den.
Bruker roxull i stedet, noen kroner dyrere men faen så mye morsommere å jobbe med.
Nå holder Byggmax på å bytte ut suksessivt ursa mot noe annet merke, men formodentlig samme fabrikk og annet merke?!
OSB platene er samme type som beijer osv. er litt billigere på byggmax så hvorfor ikke?
Men isolasjonen er nok det dårligste de har. Ursa isolasjonen er rene søppelet, holder knapt sammen og ujevn tykkelse,. nesten umulig å skjære...man blir mest sint å jobbe med den.
Bruker roxull i stedet, noen kroner dyrere men faen så mye morsommere å jobbe med.
Nå holder Byggmax på å bytte ut suksessivt ursa mot noe annet merke, men formodentlig samme fabrikk og annet merke?!
Klikk her for å svare