Mikael_L skrev:
Tja, jeg skal ikke prøve å si imot deg. Jeg har jo virkelig ikke så stor peiling. :o

Jeg bygde i alle fall litt mer oldschool, typ de bildene som "Mark i skåne" la opp, men ikke lettregler i stommen da.

Og ...

Og jeg har sett noen hus der de har pusset direkte på cellplasten som yttervegg, så hvor galt kan det være? ... ;)

(Sorry, kunne ikke la være ... ;))
Om man skal få det korrekt uten plåt må jo vindskiven sitte helt utenfor sokkelen samt gå et stykke nedenfor sokkelen. Først da kan man være sikker på at fukt ikke kan trenge inn den veien. Men da må man regne med at fasaden stikker ut panel+lekt+vindskive (22+34+12) = 68 mm. Lekten kan man minske ned selvfølgelig til kanskje 20. Dvs 48 mm utstikk.
Jeg tror ikke jeg vil synes utstikket er pent i kombinasjon med liggende panel så jeg velger å kjøre med plåtblekk. Byggfirmaet jeg har synes ikke fasadens likhet med sokkelen er noe merkelig i det hele tatt så jeg får krysse fingrene og stole på dem. :-)

For å klargjøre svaret på opprinnelsesspørsmålet.

Jeg skrapet og fjernet Byggmax oppløste isoporlime.

Limte deretter med Illbruck PU700 steinlim. http://www.tremco-illbruck.se/produkt/03805_index.html
Fungerte kjempebra, kan anbefales. Lett å påføre, drøy. Tørket på 10-15 min til tross for fuktig vær. Fungerer bra på fuktig isopor (krever faktisk at man fukter overflatene litt).

Sist redigert:
Jeg kjørte med fugeskum når jeg limte celleplasten til min plate.
Det er jo bare å dra ut et par strenger, legge på celleplasten og gni den noen runder fram og tilbake så ekspanderer ikke fugeskummet og det sitter som fjell.

Byggmax celleplastlim kan man like gjerne erstatte med en brukt tyggis...

• Liker
Långfarare
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.