Mikael_L. Som jeg har forstått det, har man platebeslag under vinduer og vegg for å håndtere fuktigheten. Fukt som renner ned langs med panelet samt utsiden av vindskien, havner på platen og renner ut. Stemmer ikke dette?

Når det gjelder luftspalten, har du jo rett. Antar at man må la panelet sitte noen cm over platen.

Så vidt jeg vet er det ikke uvanlig på moderne hus å la panelet flukte med sokkelen - et estetisk spørsmål. Jeg har sett noen hus som har det slik i alle fall.

ohlgren skrev:
Mikael_L. Som jeg har forstått det, så har man blikk beskyttelse under vinduer og vegg for å ta hånd om fuktigheten. Fukt som renner ned langs med panelet samt utsiden av vindskiven havner på blikket og renner ut. Stemmer ikke dette?

Angående luftspalten så har du jo rett. Antar at man må la panelet sitte noen cm over blikket.

Så vidt jeg vet er det ikke uvanlig på moderne hus å la panelet linjere med sokkelen - et estetisk spørsmål. Jeg har sett noen hus som har det slik i alle fall.
Se bare til at du får et blikk som sitter mellom lektene og stommen, som deretter går ned og rår over betongplaten. Hadde vært lettere å tegne en detalj på saken, men har ikke mulighet til det nå, tror dog at du forstår hva jeg mener.

Mikael_L
ohlgren skrev:
Såvidt jeg vet er det ikke uvanlig på moderne hus å la panelet linjere med sokkelen - et estetisk spørsmål. Jeg har sett noen hus som har det slik iallfall.
Tja, jeg skal ikke prøve å si imot deg. Jeg har jo virkelig ikke så stor peiling. :o

Jeg bygde i alle fall litt mer oldschool, typ de bildene som "Mark i skåne" la opp, men ikke lettregler i stammen da.

Og ...
Jeg har sett noen hus som har det slik iallfall.
Og jeg har sett noen hus der de pusset direkte på cellplasten som yttervegg, så hvor galt kan det være? ... ;)

(Sorry, kunne ikke la være ... ;))

• Liker
ohlgren
  • Laddar…
Egentlig bør man vel regne med at panelet kan bli fuktig på baksiden pga forskjellige utettheter. Det er vel derfor man har luftspalte. Så hvordan blir det for deg, om det renner vann ned på baksiden av panelet. Det havner vel rett ned i platen da?

@Mark I Skåne. Jo, jeg begynte med å skru dem fast med vanlig 100 mm skruer, men føltes ikke så stabilt. Antagelig på grunn av at bitene er ganske små.

b8q. Som jeg skrev ovenfor har jeg forstått det slik at det er vanlig å legge blikk under vegg og vindu, som tar hånd om fuktigheten.

Mikael_N skrev:
Bare sørg for at du får en plate som sitter mellom lektene og stommen, som deretter går ned og rår over betongplaten. hadde vært lettere og tegnet en detalj på saken men har ikke mulighet til det nå, tror dog at du forstår hva jeg mener.
Jo, akkurat så har byggefirmaet sagt de kommer til å gjøre. Den ekstra isolasjonen er min egen idé.

• Liker
Mikael_N
  • Laddar…
ohlgren skrev:
Väggen kommer til å ligge i linje med sokkelen (kantelementet). Dvs platen kommer ligge verken utenfor eller innenfor veggen men i linje.
Knasigt. La taket gå utenfor veggen og veggen gå utenfor sokkelen.

ohlgren skrev:
b8q . Som jeg skrev ovenfor, så har jeg forstått det som at det er vanlig å legge platblekk under vegg og fönster, som tar hånd om fukten.
Ja, om du også har et blekk nederst mot platen så burde det jo funke. Jeg visste ikke at det var vanlig dog...

Jeg forstår hva du mener, gutta vi støper med er rutinerte på dette, så noen ganger kan det føles ustabilt, men de har kontroll og sørger for at bitene ligger riktig under støpingen.
Noen ganger er det jo rene puslespillet ved rør og annet som stikker opp..
Skal du støpe selv, eller har du fagfolk til det?

Mark i Skåne. Er et byggefirma som støper. Så vet jeg ikke hvor rutinerte de er på det.

Uansett så vasket jeg bort Byggmax cellplast-lim-sørpa og så limte jeg med PL-700. Gikk utmerket og det herdet og limte fast cellplasten - gjenstår å se om det holder i morgen også. ;-)

b8q skrev:
Ja, om du også har et blekk nederst mot plata så burde det jo funke. Jeg visste ikke at det var vanlig dog...
Byggfirmaen ser ut til å syntes det, men jeg vet ikke egentlig. Men plateblekk burde uansett være en god forsikring å sette uavhengig av hvor fasaden sitter i forhold til sokkelen.

ohlgren skrev:
Mark i Skåne. Er byggfirma som støper. Så vet jeg ikke hvor rutinerte de er på det.

Uansett så vasket jeg bort Byggmax cellplast-lim-sørja og så limte jeg med PL-700. Gikk utmerket og det herdet og limte fast cellplasten - gjenstår å se om det holder i morgen også. ;-)
Ok, snakk bare med dem før så holder de sikkert kontroll på dine passbiter.
Egentlig skulle du ha snakket med dem allerede før, ofte så har håndverkerne gode tips og idéer på slike løsninger.
Lykke til med byggingen.. :-)

• Liker
ohlgren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.