Hei

Har en kompis som har blitt utsatt for tidenes vannskade i sitt "sommerhus" som egentlig er en permanentbolig.

Uansett, varmtvannsberederen sprang lekk på loftet og sto der og sprutet ut vann i to måneder.... noe som blir typ 2500 kubikk med vann gjennom huset som igjen forårsaker en viss renovering.... ::)

Huset er solid bygget, og vi rev ut alt inn til stenderverket som er av plank, grov sådan.
Huset ble tørket ut og behandlet mot eventuelle muggsporer av Anticimex.

Nå var jeg der for noen uker siden for å inspisere hvordan forsikringsselskapet (skaden repareres av selskapets egne snekkere) har håndtert oppbyggingsarbeidet, og jeg blir bedrøvet....

Ytterveggene har blitt isolert innover med 45 mm, lektet 60 cc så plasten.

MEN, så har de droppet plyfa/Osb og direkte slått opp gipsen i stedet noe jeg med en dårers stahet hevder er kvalifisert byggfusk og at det bare er å rive ned skiten og gjøre det om.

Hvem vil ha en 60 cc lektet vegg med bare 13 mm gips til å henge en stor flat-tv og alle andre greier man vil ha på veggen?

Hva synes den samlede ekspertisen her?

Skal her krangles mot forsikringsselskapet???? >:(

Tja, å kalle det byggfusk er vel å overdrive liiiite. Det er snarere uvitenhet og uinteresse fra din kompis. Han burde spesifisere for byggarbeiderne hvordan han ville ha det. For tydeligvis er det han som regnes som bestiller av jobben selv om det er forsikringsselskapet som står for (størsteparten av iav) kostnadene. Som bestiller må man engasjere seg litt...

Et utklipp fra en tråd under forsikringer:
hempularen skrev:
Man skal huske en ting når man klager på arbeid som "gjøres av forsikringsselskapene". Det er du som forsikringstaker som er bestiller av byggearbeidet, dvs. blir det ikke bra så er det et problem mellom deg og byggmesteren.

Dette er man ofte ikke klar over som forsikringstaker. Man oppfatter det som at byggarbeiderne jobber for forsikringsselskapet, men slik er det altså ikke.

Det er ikke byggfusk, men man kan kanskje kreve av forsikringsselskapet at tidligere standard skal gjenopprettes?

Ok ...jeg er med på hva dere mener, men kvalitetsmessig synes jeg det er dritt å bare bruke gips...

Gjenopprette til opprinnelig standard tror jeg ikke man vil...Tretex.... ;D

Synes bare det er trist når man alltid går den enkle veien og håper at ingen merker noe. Eieren av huset hadde aldri reflektert over dette om ikke gnålebukken jeg hadde vært med.

For øvrig så blir huset kanonfint!

Jeg er enig med tidligere talere - ser ikke noe galt med enkeltgips selv om jeg ikke vil ha det slik selv. Hvis det var tretex tidligere ser jeg heller ingen grunn til at forsikringsselskapet skal betale for OSB+gips.

Enig i at singleskive er standard. Vil man ha mer, ja da koster det ekstra

Jeg får nok helt enkelt ta og gi meg.....heldigvis er det ikke mitt hus!!!

Enkelgips blir nok dritbra.... ;D ;D

Men det er vel dette et forum er til for, å få svar på spørsmålene man har!

Men dagens standard setter man vel ikke enkeltgips på C-C 600? Da er det vel dobbeltgips som gjelder? Enkel gips regner man vel maks 450 på 900 gips og 400 på 1200 gips?

Standard på 120 platene er c/c 60.
90 platene kom for å redusere arbeidsulykker og da ble det c/c45 for å passe de platene.

Linnex skrev:
Men dagens standard setter man vel ikke enkelgips på C-C 600? Da er det vel dobbeltgips som gjelder? Enkel gips regulerer man vel maks 450 på 900 gips og 400 på 1200 gips?
Ja i bad.....

Er ikke sikker, men tror det er c/c 30 i bad i et enkeltrom.

K
styrman1: nei, 45 c/c ved enkelgips, c/c 60 så gjelder doble plater med gips ytterst. Kravet for bøyningsstivheten på gulv for fliser er tilsvarende c/c30 + 22 mm gulvspån. Lett å blande sammen :)

P
Hva som er standard er temmelig uinteressant i en forsikringsskade, da selskapene erstatter "tilbakeføring til eksisterende tilstand med moderne rasjonelle byggemetoder".
Eksisterende tilstand er jo vanskelig å oppnå hvis huset er gammelt og derav avskrivningene.
Likeså må forsikringstakeren stå for alle forbedringer, selv om de kreves for å oppnå dagens krav til konstruksjonen.

Hmmm....

Om opprinnelig standard var Tretex, så var vel veggen neppe lagt med cc60?
I så fall var det vel en massiv trevegg gjetter jeg. Å erstatte en massiv trevegg med moderne standard til "opprinnelig" stand er i alle fall i min verden ikke enkelgips på cc60. I den situasjonen burde det være selvfølgelig med OSB bak. Ellers får jo den nye veggen en helt annen funksjon enn den gamle.

/pinebar

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.