Hei!
Jeg holder på å renovere vår 1,5-planskåk fra -77 og har nå revet platekledningen (sponplater) på en del yttervegger. Bak sponet satt en svart plast, omtrent som solide søppelsekker. Den var ikke særlig tett da den var perforert av alt mulig samt med hull for elbokser. Den var heller ikke spesielt tett tilknyttet mot gulv/tak.

Ytterveggene er bygget opp slik (utenfra sett):

Plantegning som viser oppbyggingen av yttervegger i en 1,5-etasjes hus fra 1977 med detaljer om materialtykkelser og isolasjon.

Jeg ser ingen tegn på fukt i isoleringen eller i trekonstruksjonen. Mitt spørsmål er hva jeg bør bruke når jeg bygger opp veggen på nytt? Skal jeg ta vanlig byggfolie eller dampsperre? Ventilasjonen består i dag av naturlig trekk med baderomsvifte konstant i gang.

Stort takk på forhånd for tips og råd!

Jeg skulle kjørt dampbrems snarere.

Men jeg tilhører skolen som lar hus puste, spesielt eldre hus...moderne veldig godt isolerte hus eller passivhus er en annen sak, der bygger man jo alt på at ingen fuktighet får komme inn i isolasjonen, men da kreves det jo at ingen gjennomføringer osv. er gjort heller.

det har jo funket med plast siden 77 finnes det ingen skader på stommen så hvorfor endre

• Liker
Stensson11 og 1 annen
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.