Jeg har sparklet mitt gamle tak som besto av malte gipsplank. Sparkle igjen sprekkene, deretter legger du på papirremser med enten forsterket sparkel eller så bruker du vevtapetlimet som er fukttålig. Så får du bredsparkle taket cirka 3 ganger, mye arbeid men det blir fint. Lykke til!

B Björn i Trollskogen skrev:
Jeg har sparklet mitt gamle tak som besto av malte gipspanel. Sparkle igjen sporene, deretter legger du på papirremsjer med enten forsterket sparkel eller så bruker du vinyltapetlimet som er fuktbestandig. Deretter må du bredsparkle taket cirka 3 ganger, mye arbeid men det blir fint. Lykke til!
Det er mye mindre jobb om man dropper papirremsene og bredsparklingen og bruker fiberduk i stedet.

• Liker
SvanteC og 2 andre
  • Laddar…
T
T TypRätt skrev:
Er det bare jeg som synes sånt tak er fint? Kjøpte sånt da jeg pusset opp et rom i fjor, synes det gir mye mer liv enn bare et blankt flatt tak. Men smaken er vel som baken.
Du er ikke alene, jeg synes kortplank er finere enn helt glatt og har derfor satt det i hele huset :)

• Liker
haha5810
  • Laddar…
S
E Emmazk skrev:
jo men nå sitter de jo der. Du mener at jeg skal rive hele taket og gjøre om alt? Er det eneste måten?
Du kan vel sette et nytt lag utenpå?

E Emmazk skrev:
Takk for alle svar!
Skal dra til byggevarehuset i morgen og stille spørsmål ved hans råd og be ham fortelle hvordan han mener jeg skal sparkle dette.

Men så blir det som dere sier å sparkle og sette duk, og aldri mer stole på en selger. Man lærer seg noe nytt hver dag.
Dra til firmaet og fortell dem hvordan det ligger til. Og si til selgeren at siden han har villedet deg, får de spandere på duk til taket. Ellers skal flere få vite hvordan dårlige råd dette firmaet gir.

B Brevduva skrev:
Dra til firmaet og fortell hvordan de ligger an. Og si til selgeren at siden han har villedet deg, får de spandere på duk til taket. Ellers skal flere få vite hvor dårlige råd dette firmaet gir
Holder ikke den kompensasjonen TS fikk?

• Liker
Conqvist og 2 andre
  • Laddar…
E egge80 skrev:
Jeg hadde dette problemet i et hus og da sparklet maleren med noe sparkel som heter Ardex som ble slipet til, deretter satte han Microlit (et tynt vev) som deretter ble malt, resultatet et glatt tak
Ardex 828 nærmere bestemt, det er en gipsmørtel som er mer fleksibel enn vanlig gips eller sparkel. Det arbeidet er som det skal og et godt alternativ for å få helt glatte tak.

S
S SNf skrev:
Du kan vel sette et nytt lag utenpå?
Jeg mener at du kan sette ny gips utenpå den som du ikke likte og så sparkler du på den nye overflaten. Håper du ikke har rukket å sette taklister, men disse kan jo kanskje gjenbrukes. Du mister ca 14 mm i takhøyde, men det gjør kanskje ikke noe.
Mvh

Hei som det var en som nevnte. Sparkle med ardex 828 og sette microlit det er en glatt vev som skjuler om skjøtene skulle gå fra hverandre. Lettere og billigere enn ny gips. Ikke glem primer først.
E Emmazk skrev:
Hei!
Skulle sette innertak for første gang og regla med gles, var usikker på hvilken type gips jeg skulle ha så dro til en byggevarehandel og ba om råd. Sa uttrykkelig flere ganger til han som hjalp meg at jeg skal ha et glatt tak, dvs sparkle skjøtene.
Han viste meg en plate som han kalte "takgips" som skulle være lett å sette opp, alle kanter var bittelitt faset så det dannes en liten v mellom platene.
Jeg sa at jeg hadde hørt at man skal ha en bredere grøft for å kunne sparkle for å få et glatt tak.
Han sa at det ikke er noe problem, det er bare å sparkle skjøtene og være glad typ.
Jeg har nettopp satt opp hele taket under stor vånde og begynner deretter å søke info om hvilken type sparkel jeg skal velge.
Jeg innser da at i prinsippet hele internett mener at det ikke går an å sparkle denne typen skjøter. At disse platene kun er for de som vil ha skjøter i et rutenett i taket.
Min fortvilelse er enorm. Er det sant? Finnes det noen som kan si noe trøstende eller oppmuntrende?
Og har man noen som helst rettighet når det kommer til kjøp gjort basert på selgerens uttrykkelige instruksjoner?!

Sukk... er det så vanskelig å lese tråden før man svarer?

• Liker
Conqvist og 3 andre
  • Laddar…
useless useless skrev:
Rekker ikke den kompensasjonen TS fikk?
Har ikke sett noe om kompensasjon. Da jeg skrev innlegget skulle ts kontakte selskapet...

useless useless skrev:
Rekker ikke den kompensasjonen TS fikk?
Så innlegget nå, og det var fint gjort av selskapet. Eloge til dem.

E Emmazk skrev:
Hei!
Skulle sette innertak for første gang og reglet med gles, var usikker på hvilken type gips jeg skulle ha, så dro til en byggevarehandel og ba om råd. Sa uttrykkelig flere ganger til han som hjalp meg at jeg skal ha et glatt tak, dvs sparkle skjøtene.
Han viste meg en plate som han kalte "takgips" som skulle være lett å sette opp, alle kantene var bittelitt fasede slik at det dannes en liten v mellom platene.
Jeg sa at jeg hadde hørt at man skal ha en bredere grop for å kunne sparkle for å få et glatt tak.
Han sa at det ikke er noe problem, det er bare å sparkle skjøtene og være glad, typ.
Jeg har nettopp satt opp hele taket med stor vånde og begynner deretter å søke info om hvilken type sparkel jeg skal velge.
Jeg innser da at i prinsippet hele internett mener at det ikke går an å sparkle denne typen skjøter. At disse platene kun er for de som vil ha skjøter i et rutemønster i taket.
Min fortvilelse er enorm. Er det sant? Finnes det noen som kan si noe trøstende eller oppmuntrende?
Og har man noen som helst rettighet når det gjelder kjøp gjort basert på selgerens uttrykkelige instruksjoner?!
Har du kontroll på hvor glesen sitter vil jeg sette opp en ny stor gipsplate for å slippe å sparkle så mye og få et glatt tak, da blir det dobbel gips og skikkelig dødt.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.