20.258 lest ·
57 svar
20k lest
57 svar
Byggevarehandelen ga feil råd om gips i innertak, er det kjørt?
På plass skal jeg såklart ikke sette noen, men det er helt åpenbart etter litt research at disse platene ikke skal brukes om man vil ha et slett tak. Jeg hadde ingen ambisjon om å sette duk, noe jeg også sa til ham. Jeg ba ham gi meg de platene som skal brukes om man vil ha et slett tak, og dette er tydeligvis en av de siste platene man bør velge for det formålet.sunnis skrev:
Det er jo takgips du har satt opp. Skal man uansett sette noen form for fiberduk spiller det ingen rolle om det er vanlige plater eller takgips. Man trenger også å pusse remse/spakkle kortsidene på vanlig vegggips akkurat som takgips. Kjører man vegggips må man leie en plateløfter og legge gulvbeskyttelse m.m.
Synes ikke direkte du har så mye på beina for å sette ham/henne på plass.
Det står til og med i manualen for platene som jeg i ettertid har lastet ned at de ikke skal brukes om man vil sparkle slett. Klart det er min feil til slutt som lyttet til noen istedenfor å sjekke det selv. Anser likevel at man burde kunne stole på en selger som gir en veiledning og råd. Han er proff og plukket ut varen til meg og overbeviste meg om å kjøpe den. Jeg er nybegynner, noe jeg også sa.
Plateløfter og gulvbeskyttelse og alt brukte jeg til disse platene også så det hadde ikke vært noen forskjell. Jeg kommer ikke til å "sette på plass" men jeg vil høre hvordan han synes jeg skal få det slett, er nysgjerrig på hvordan han mener jeg skal gjøre det..
Oppfølging da!
Jeg gikk dit i morges og sa på en så vennlig måte jeg kunne (jeg er alltid snill, ingen Karen!) at jeg er bekymret for at de har solgt meg feil gips. De konstaterte veldig fort at det stemte, ringte gipprodusenten som frarådet å sparkle, snakket med plassjefen, ba om unnskyldning, ga meg full refusjon på taket jeg hadde satt opp og så fikk jeg et helt nytt tak med faset kanter i alle ender gratis som kompensasjon.
Og han som hadde anbefalt feil kom ut til slutt og ba personlig om unnskyldning.
Er litt i sjokk over den fine behandlingen!
De ville gi meg en håndverker som skulle komme og bytte platene for meg, men på stedet der vi bor må man bestille håndverker 6-8 måneder i forveien når det er vår- og sommersesong.
Så slutt godt allting godt, nå skal jeg bare sette opp alt igjen.
Takk alle sammen for deres tanker og idéer!
Jeg gikk dit i morges og sa på en så vennlig måte jeg kunne (jeg er alltid snill, ingen Karen!) at jeg er bekymret for at de har solgt meg feil gips. De konstaterte veldig fort at det stemte, ringte gipprodusenten som frarådet å sparkle, snakket med plassjefen, ba om unnskyldning, ga meg full refusjon på taket jeg hadde satt opp og så fikk jeg et helt nytt tak med faset kanter i alle ender gratis som kompensasjon.
Og han som hadde anbefalt feil kom ut til slutt og ba personlig om unnskyldning.
Er litt i sjokk over den fine behandlingen!
De ville gi meg en håndverker som skulle komme og bytte platene for meg, men på stedet der vi bor må man bestille håndverker 6-8 måneder i forveien når det er vår- og sommersesong.
Så slutt godt allting godt, nå skal jeg bare sette opp alt igjen.
Takk alle sammen for deres tanker og idéer!
Klart det går å sparkle slike gipsplater.E Emmazk skrev:Hei!
Skulle sette innertak for første gang og reglet med lekter, var usikker på hvilken type gips jeg skulle ha så dro til en byggevarehandel og ba om råd. Sa uttrykkelig flere ganger til han som hjalp meg at jeg skal ha et slett tak, dvs sparkle skjøtene.
Han viste meg en plate han kalte "takgips" som skulle være lett å sette opp, alle kanter var bitte litt faset så det dannes en liten v mellom platene.
Jeg sa at jeg hadde hørt at man skal ha en bredere fordypning for å kunne sparkle for å få et slett tak.
Han sa at det ikke er noen problemer, det er bare å sparkle skjøtene og være glad typ.
Jeg har nettopp satt opp hele taket under stor vånda og begynner deretter å søke info om hvilken slags sparkel jeg skal velge.
Jeg innser da at i prinsippet hele internett mener at det ikke går å sparkle disse slags skjøter. At disse platene kun er for de som vil ha skjøter i et rutenett i taket.
Min fortvilelse er enorm. Er det sant? Finnes det noen som kan si noe trøstende eller oppløftende?
Og har man noen som helst rettighet når det kommer til kjøp gjort basert på selgerens uttrykkelige instruksjoner?!
Jeg hadde først skåret opp dem litt mer på sidene, dvs skapt større fasninger mellom dem. Det holder med hvilken kniv som helst for dette, men helst type en mora- / mattkniv.
Deretter sparkle og sette papirremser på samme måte som om du kjøpt norgips vanlig takgips.
Ellers kan du sette gipsbruk i skjøtene (uten å gjøre skjøtene større) - deretter slipe gipsbruket, sparkle over, slipe igjen - male.
E Emmazk skrev:Hei!
Skulle sette opp innertak for første gang og reglet med gles, var usikker på hvilken type gips jeg skulle ha så jeg dro til en byggevarehandel og ba om råd. Sa uttrykkelig flere ganger til han som hjalp meg at jeg skal ha et slett tak, dvs sparkle skjøtene.
Han viste meg en plate som han kalte "takgips" som skulle være lett å sette opp, alle kantene var litt faset så det dannes en liten v mellom platene.
Jeg sa at jeg hadde hørt at man skal ha en bredere fordypning for å kunne sparkle for å få et slett tak.
Han sa at det ikke er noe problem, det er bare å sparkle skjøtene og være glad omtrent.
Jeg har nettopp satt opp hele taket under stor kval og begynner deretter å søke info om hvilken type sparkel jeg skal velge.
Jeg innser da at i prinsippet hele internett mener at det ikke går an å sparkle denne typen skjøter. At disse platene bare er ment for de som vil ha skjøter i et rutemønster i taket.
Min fortvilelse er enorm. Er det sant? Finnes det noen som kan si noe trøstende eller oppmuntrende?
Og har man noen som helst rettighet når det kommer til kjøp gjort basert på selgerens uttrykkelige instruks?!
Du bør nok ikke lytte mer til hva personen i byggevarehandelen har å si.E Emmazk skrev:På plass skal jeg så klart ikke sette noen, men det er helt åpenbart etter litt research at disse platene ikke skal brukes hvis man vil ha et slett tak. Jeg hadde ingen ambisjon om å sette duk noe jeg også sa til ham. Jeg ba ham gi meg de platene som skal brukes hvis man vil ha et slett tak, og dette er åpenbart omtrent en av de siste platene man bør velge for det formålet.
Det står til og med i manualen for platene som jeg i etterkant har lastet ned at de ikke skal brukes hvis man vil sparkle slett. Klart det er min feil til sist som lyttet til noen i stedet for å sjekke det selv. Anser dog fremdeles at man burde kunne stole på en selger som gir en veiledning og råd. Han er proff og plukket ut varen for meg og overbeviste meg om å kjøpe den. Jeg er nybegynner, noe jeg også sa.
Plateheis og gulvbeskyttelse og alt brukte jeg til disse platene også så det hadde ikke vært noen forskjell.
Jeg kommer ikke til å "sette på plass" men jeg vil høre hvordan han mener jeg skal få det slett, er nysgjerrig på hvordan han anser jeg skal gjøre det..
Sparkle og slip glatt UTEN papir eller glassfiberremser deretter setter du microlit og maler.
Jeg bruker ALLTID microlit i gipstak hvis det er treglet uansett hvilken type gipsplate snekkeren har satt opp (om det skal være et slett tak) for å være sikker på at det ikke sprekker.
bara att spackla skarvarna och va glad typ.
Jag har just satt upp hela taket under stor vånda och börjar därefter söka info om vilket sorts spackel jag ska välja.
Jag inser då att i princip hela internet anser att det inte går att spackla dessa sorts skarvar. Att dessa skivor endast är till för de som vill ha skarvar i ett rutnät i taket.
Min förtvivlan är enorm. Är det sant? Finns det någon som kan säga något tröstande eller upplyftande?
Och har man någon som helst rättighet när det kommer till köp gjorda baserat på säljarens uttryckliga instruktion?![/QUOTE]
Jag har just satt upp hela taket under stor vånda och börjar därefter söka info om vilket sorts spackel jag ska välja.
Jag inser då att i princip hela internet anser att det inte går att spackla dessa sorts skarvar. Att dessa skivor endast är till för de som vill ha skarvar i ett rutnät i taket.
Min förtvivlan är enorm. Är det sant? Finns det någon som kan säga något tröstande eller upplyftande?
Och har man någon som helst rättighet när det kommer till köp gjorda baserat på säljarens uttryckliga instruktion?![/QUOTE]
Det du kan gjøre er å sparkle alle skjøtene med ardex a828 og pusse så det blir plant. Etter dette bruker du fiberduk av den glatte typen, deretter maler du alt 2-4 ganger.E Emmazk skrev: