20.258 lest ·
57 svar
20k lest
57 svar
Byggevarehandelen ga feil råd om gips i innertak, er det kjørt?
Jeg har laget akkurat et slikt tak i min gang. Du fyller mellomrommet med lettvektsparkel, ikke vanlig sparkel. Det går bra å slipe lettvektsparkelen også, men fordelen er at den ikke krymper. Deretter setter du opp et malerlerret på det med tapetklister. Man må være veldig nøye med skjøtene på malerlerretet slik at det blir fint når du maler. Enten kjøper du et ferdiggrunnet lerret, eller så kan du ta på et lag tapetklister på det før du maler, så kreves det ikke like mye maling. Resultatet kommer til å bli kanon.
okei jeg gjør så! Tusen takk!ingenmansland skrev:
Jeg har gjort nøyaktig et slikt tak i min gang. Du fyller mellomrommet med lettvektssparkel, ikke vanlig sparkel. Det går bra å slipe det sparklet også, men fordelen er at det ikke krymper. Deretter setter du opp en malingduk på det med tapetlim. Man må være veldig nøye med skjøtene på malingduken slik at det blir fint når du maler. Enten kjøper du en ferdiggrunnert duk, eller så kan du ta på et lag tapetlim på den før du maler, så kreves det ikke like mye maling. Resultatet kommer til å bli kanon.
Takk for alle svar!
Skal dra til byggevarehandelen i morgen og stille spørsmål ved rådene hans og be ham fortelle hvordan han mener jeg skal sparkle dette.
Men så blir det som dere sier å sparkle og sette duk, og aldri mer stole på en selger. Man lærer noe nytt hver dag.
Skal dra til byggevarehandelen i morgen og stille spørsmål ved rådene hans og be ham fortelle hvordan han mener jeg skal sparkle dette.
Men så blir det som dere sier å sparkle og sette duk, og aldri mer stole på en selger. Man lærer noe nytt hver dag.
EddieHansson skrev:
Det vil aldri bli bra for en "amatør". Selv om man lykkes godt med sparkling vil det bli forskjeller når man maler der det er sparkel sammenlignet med papir.
For at det skal bli skikkelig bra, limer man opp en fiberduk og da trenger man bare fylle igjen ujevnheter med valgfritt sparkel på forhånd. Da hadde det selvfølgelig vært bedre med helt rettkutte gipsplater, men man må uansett sparkle over skruene så det er ikke mye ekstra jobb å fylle i fasen.
Tomture61
Gjør-det-selv-bygger
· Luleå
· 5 614 innlegg
Tomture61
Gjør-det-selv-bygger
- Luleå
- 5.614 innlegg
Når jeg bestilte mitt hus så ble det gipsplank, meningen er at det skal være synlige skjøter. Når jeg skrudde opp platene så syntes jeg det ville se bedre ut med helt glatte tak, så jeg sparklet alle skjøtene. I sidelys så syntes alle skjøter, antakelig var ikke platene laget med lik tykkelse. Endte med at jeg satte opp renoveringsduk/tapet i samtlige tak.
Ja, det er jo så klart risikoen. Kanskje best å la skjøtene vises, slik som platene er ment for?useless skrev:
Det kommer aldri til å bli bra for en "amatør". Selv om man lykkes bra med sparklingen vil det bli forskjeller når man maler der det er sparkel sammenlignet med papir.
Skal det bli skikkelig bra limer man opp en fiberduk og da trenger man bare fylle igjen ujevnheter med valgfri sparkel først. Da hadde det så klart vært bedre med helt rettskårne gipsplater, men man må uansett sparkle over skruene så det er ikke mye ekstrajobb å fylle i fasen.
Det er ikke helt galt av ham. Vanlige gipsplater har avfasning på sidene og ikke i bunnen. Det finnes spesialplater med avfasning på alle sider, men de er ikke så vanlige. I tillegg er det utrolig slitsomt å sette opp store gipsplater i taket. Man trenger da en gipchev for å gjøre det lettere. Dessuten må du da bredsparkle i taket, noe som er ganske slitsomt det også. Så jeg vil si at han ikke direkte har feil, bare at han ga det rådet han foretrakk.E Emmazk skrev:
Husk bare at sparkling og sliping er utrolig viktig å få til riktig for et godt resultat. Sørg for å ha lys fra siden (skrålys) når du gjør det. Da ser du om det er jevnt. Malingsduken dekker ingen ujevnheter, den sørger bare for at det ikke blir sprekker når huset beveger seg.
Dra til samme butikk og se om du finner en annen selger og spør hva du skal bruke om du vil ha slett tak, sier han vanlig gips så spør litt dumt at det finnes jo gipstak med liten fasning på alle sider. Selgeren kanskje da sier at Nei nei slike skal du absolutt ikke ha (om du har flaks)
Da forteller du at du stilte samme spørsmål til kollegaen som ga deg rådet å bruke nettopp slike
Microlite til taket burde de stå for, minst, sparkling og farge er samme jobb
Da forteller du at du stilte samme spørsmål til kollegaen som ga deg rådet å bruke nettopp slike
Microlite til taket burde de stå for, minst, sparkling og farge er samme jobb
På 200 m2 utbygd takflate satte vi vanlige store gipsplater (med skrue 30cc), bredsparklet skjøtene med armeringsnett, malt. Det ble helt jevnt og fint. Etter 9 år kan man ane en liten sprekk i et rom. Kanskje en fordel at taket sitter i steinhus?
Men det burde gå bra for deg også å få et jevnt tak.
Men det burde gå bra for deg også å få et jevnt tak.
Det er jo takgips du har satt opp. Skal man uansett sette noen form for fiberduk spiller det ingen rolle om det er vanlige plater eller takgips. Man trenger også å fase remse/sparkle kortsidene på vanlig vegggips akkurat som takgips. Kjører man vegggips må man leie en plateheis og legge gulvbeskyttelse m.m.E Emmazk skrev:
Synes ikke direkte du har så mye å støtte deg på for å sette ham/henne på plass.