janwide
barajag skrev:
Fester man dessuten en langsgående 2 tommer 2 på ca 60 cm med tre skruer under hver tverrbjelke som det skal ligge stillasplanker så blir det veldig holdbart.
Mener du at man fester de langs stolpene under hver bom? Som en ekstra støtte.

Har laget egen stillas når jeg gjorde om mitt pannhus.
IMG_0883.jpg
Stillaset oppe og muringen pågår.
IMG_0886.jpg
Her ses hele bakveggen som trengtes å bli murt om.
IMG_0888.jpg

janwide skrev:
Mener du at man fester de langs stolpene under hver bom? Som en ekstra støtte.
Akkurat.:) Da skal det mye til før de synker.

Øvrig: Takk for lenken Mikael_L for lenken, har lett etter stillas hele uken de nærmeste jeg kom var en på Finn som solgte 4 ganger 6 meter for 18000Kr.

Mikael_L
Kjøpsordren jeg lenket til er altså en litt svakere type, ikke en Haki direkte, bør kanskje kalles fasadestillas og kan absolutt ikke kalles murerstillas. Skulle man satt opp en slik når mureren kom, ble man vel bare ledd ut før han dro til neste jobb. :) Men for snekker- og malerarbeid burde de fungere utmerket, i det minste for meg som privatperson og hobbysnekker.

Holder bare på med snekring så til meg skal den nok fungere. Men kan oppdatere når jeg har prøvd den. Har nylig åpnet eget og har en jobb der jeg trenger en stillas i to måneder. Skrev i tilbudet stillasutleie 20", så i stedet for å leie er det jo bedre med en egen.

janwide skrev:
Tanken er ikke feil. Jeg har dog tenkt meg en stilling som er ca. 11m lang med en plattform på 3 m høyde. Ønsker å slippe å flytte rundt åbäket. Tror ikke man kan finne en slik for 6000 kr. Eller ???

Leie for en sånn ligger på mellom 5000 - 15000 for 4 uker.
Har sjekket litt og jeg hadde nok en gladtall i hodet. En enklere, men ikke i din størrelse, koster jo rundt 9000 kr + mva. En sånn ville jeg være fornøyd med for mine behov.

janwide
Det blir nok en leieleierstilling for meg likevel. Regnet på materialer for en trestillelse i går og det ender nærmere 7000 kr for 12 + 4 meter samt 3 meter høy!

janwide: ja da lønner det seg jo ikke helt å bygge selv. Men noen tusenlapper til og du kan kjøpe av metall som går an å selge videre kanskje?

Lykke til med alt du skal gjøre.

Ja kjøpe en brukt og selge den senere må jo bli overlegent billigst, selv om den koster 50k å kjøpe så er jo renten på det under et år bare noen hundrelapper..
Og kjøper du den på annonse så vil vel noen andre kjøpe den av deg neste sommer ;)

jeg tilleggsisolerte mitt 1,5-etasjes hus med egenbygd trestillas. bygde av 45*95 lekter og 195*45 gåplattform. først bygde jeg stiger av 45*95 som sto 2,5 meter fra hverandre, så la jeg gåplattform mellom disse stigene. spikret stabilitetskryss mellom stigene og stolper fra stillaset som ble festet i bakken. høyeste punkt ble festet i huset. ved mønet skrudde jeg sammen to stiger på hverandre. hadde også rekkverk å holde seg i. veldig fleksibelt å bygge trestillas da det lett kan tilpasses etter behov...

janwide
Gabbe1 skrev:
Her kan du se hvordan stillaset jeg bygde så ut.
Helt og holdent bygget i 45x95 og biltema skruer.
Alle som så den syntes den var veldig "robust" noe som sannsynligvis var en omformulering av "overarbeidet" :D
Men better safe than sorry.

[lenke]
Jeg synes ikke den ser overarbeidet ut. Det er veldig få kryss for å stive av både i sidelengs og i dybden. I min plan tenkte jeg meg kryss mellom hver stolpepar. Siden ditt stillas var stødig så kan jeg kanskje redusere min "virkesbudsjett" en del. Brukte du C24 klassifiserte planker som gå-bord?

Drømmen om et eget trebjelkelag lever! d^_^b

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.