janwide
Skal fikse med fasade og tak om sommeren. Vurderer å snekre sammen et stillas i tre.

Dels for å slippe stresset for at et leid stillas står og koster penger. Med et eget stillas kan det stå så lenge man vil (eller til naboenes estetiske råd banker på døren).

Og dels fordi det er gøy å bygge selv :)

Noen som har gjort dette og har noen tips?

Hei,
Ikke regn med at noen håndverker går på ditt stillas, de får ofte ikke lov til det.
De får ofte ikke engang gå opp på en stol hjemme hos privatpersoner, uten at de må dra med seg godkjente tunge stabile krakker.

Ellers, sørg for at det er stabilt og ikke svaier, overdimensjoner ordentlig.

Et annet alternativ er å handle noe på Finn.no og deretter selge det videre når sommeren er over.

Kan du få tak i granslanor så har du løst stolpene. Som planker å gå på funker f.eks. 145x45 og grovere, med støtte for hver 3. meter omtrent. Skru fast en planke under dem så blir de ikke så gyngende å gå på, typ oljetramp. Et tips er å skru alt, kjøp ordentlige skruer i dimensjonene 100x6, 120x6 etc. så blir det betydelig morsommere å montere og demontere. Det er også bra om man ikke gjør plattformene for smale, 1m er ganske ok. Ikke glem å sette på rekkverk og støtte stillaset ordentlig. Fest det så mye til huset som mulig.

Alle stillasbroer skal bygges med "klassifiserte" stillasplanker c24 (alltid rødmalte på kortenden).

Og sikrede EU-paller på høykant er stabile hvis de settes opp annenhver meter, med tverrslå som fikserer 3 og 3. Dette er for enetasjes hus med arbeidshøyde på ca. 3 meter, hvis du skal jobbe høyere, bør kun godkjente stillasalternativer brukes.

Vanlige 145x45 er direkte farlige å gå på!, og du har bare ett liv, så ikke ta noen sjanser. Man har sett altfor mange 2" x 4" stillaser med folk som setter livet på spill.

Du bor et stykke unna, ellers hadde jeg hatt 200m brukte klassifiserte c24 planker å selge, sammen med ca. 70-80 EU-paller. (Hadde selv til fasadearbeid, var veldig stabilt til tross for 400 kg på stillaset)

MvH Jawen

Skal man være pirkete så er det til og med C30 klassifisering på stillasplanker sier stillasfirmaene, men det kan gjelde ulike krav avhengig av stillas og stillas?
Viktigste er uansett å bruke sunn fornuft synes jeg, i en perfekt verden brukes ingen hjemmebygde stillaser og alle sikkerhetskrav etterleves til 100 % men nå lever vi i virkeligheten og da er det som TS sier også et kostnadsspørsmål man må vurdere.
Men vær ikke dum i din sparing er mitt eneste konkrete råd.

jawen skrev:
Alle byggestillasers plattformer skal bygges med "klassifiserte" stillasplanker C24. (alltid rødmalte på kortenden)

Og sikrede EU-pall på høykant er stabile om de stilles på annenhver meter, med tverrsla som fikserer 3 og 3.
Dette er for enetasjes hus med arbeidshøyde på ca 3 meter, skal du jobbe høyere bør bare godkjente stillasalternativer brukes

Vanlige 145x45 er direkte farlige å gå på!, og du har bare ett liv så ikke ta sjanser, man har sett for mange 2" x 4" stillaser med folk som har livet som innsats.

Du bor et stykke unna, ellers hadde jeg hatt 200m brukte klassifiserte C24 planker å selge, sammen med ca 70-80 EU-paller. (hadde selv til fasadearbeid, ble veldig stabilt tross 400kg på stillaset)

MvH Jawen

Jeg bygde et stillas i sommer til husmalingen - og kan direkte bekrefte at vanlige bjelker er veldig dårlige da trevirkets kvalitet ofte er sørgelig dårlig - jeg brukte 190x45 og 120x45, flere gikk i stykker da jeg kjørte hoppe-testen på dem, og 2 stk sprakk i stillaset. Så hvis du ikke bruker fallskjerm (som ikke sitter i stillaset ;) ) ignorer dette alternativet. Spiker fungerte bedre enn skruer da spiker bøyer seg og skruer bare sprekker uten forvarsel.

Har en egentillaget stillas til huset mitt, helt i treverk.

Stolpene er 120 X 45 med en tverrstang, ser ut som en stor H.

Plankene som jeg går på er 220 X 45, fire i bredden.

For avstivning bruker jeg 28 x 70 i kryss.

Ikke glem å feste stillaset til huset. Jeg bruker vognbolter til stolpene og lange skruer til plankene.

Har et 7 m høyt hus, stillaset har 2 etasjer, har fungert perfekt:wow:

TS, vi kanskje skulle slå oss sammen og dele på et kjøp. Kommer til å trenge et stillas senere i år trolig. :)

Jeg har tittet på stillaser og det finnes jo å kjøpe for rundt 6000 kr. Bør kunne selge videre senere med noe avdrag.

janwide
cederbusch skrev:
TS, vi kanskje skulle slå oss sammen og dele på et kjøp. Kommer til å trenge et stillas senere i år trolig. :)

Jeg har kikket på stillaser og det finnes jo å kjøpe for omtrent 6000 kr. Burde gå an å kunne selge videre senere med noe avslag.
Tanken er ikke feil. Jeg har dog tenkt meg et stillas som er ca. 11 m langt med en plattform på 3 m høyde. Vil slippe å flytte rundt på mastodonten. Tror ikke man kan finne et slikt for 6000 kr. Eller ???

Leie for et slikt går på mellom 5000 - 15000 for 4 uker.

Sist redigert:
jawen skrev:
Alle stillas sine plattformer skal bygges med "klassifiserte" stillasplank C24. (alltid rødmalte på kortenden)

Og sikrede EU-pall på høykant er stabile om de settes for hverandre meter, med tverrså som fikserer 3 og 3. Dette er for enetasjeshus med arbeidshøyde på ca 3 meter, skal du jobbe høyere bør det bare godkjente stillasalternativer brukes.

Vanlige 145x45 er direkte farlige å gå på!, og du har bare ett liv så sjans ikke, man har sett for mange 2" x 4" stillaser med folk som har livet som innsats.

Du bor et stykke bort, ellers hadde jeg hatt 200m brukt klassifiserte C24 plank å selge, sammen med ca 70-80 EU-paller. (hadde selv til fasadjobb, ble veldig stabilt tross 400kg på stillaset)

MvH Jawen
Kjøper man en brukt haki for eksempel så har man ingen anelse om hva for plank som følger med, noen ganger er de rødmalte over alt :)

Er helt enig at man må være nøye med plankene, bra notering.

Doldskada skrev:
Spiker fungerte bedre enn skruer da spiker bøyer seg og skruer bare sprekker uten forvarsel.
Har man brukt DynaPlus skruer skal det mye til før man går over til spiker igjen for konstruksjoner. Ser ingen fordel med spiker i det hele tatt i dette tilfellet.

Sist redigert:
  • Liker
trapper
  • Laddar…
Duplikat

Sist redigert:
Sveriges skogsindustrier har en byggbeskrivelse for arbeidsstilling i tre på sin hjemmeside
http://www.byggbeskrivningar.se/
om du leter under lenken "utvendig", "bockar".

• Liker
Freddy Åkesson
  • Laddar…
janwide
pbengtsson skrev:
Har man kjørt med DynaPlus skrue skal det mye til før man går over til spiker igjen for konstruksjoner. Ser ingen fordel med spiker i dette tilfellet.
Har også lest at spiker "forvarsler" før de brister mens skrue bare sier "ploink" og så henger man i luften på et sekund.

Det føles dog som at skrue er uendelig mye mer bekvemt å jobbe med og om man bruker 6 x100 Dynaplus og 3 - 4 skruer ved hver innfesting så burde risikoen for at skruene brister eller slipper være forsvinnende liten.

Man må jo også bruke sunt vett og ikke stå tre mann på samme planke eller laste opp en masse tunge ting på stillaset.

Eller har jeg feil???

Skal man ta feil en gang så vil man jo ikke få det bekreftet når man hører et "ploink" tre meter opp ;)

Fester man dessuten en lengdegående 2 tom 2 på ca 60 cm med tre skruer under hver tverrstang som det skal ligge stillasplank så blir det veldig holdbart.

• Liker
UffePlåtis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.