Hei!

Vi bygger en ny trapp innendørs.
Jeg hadde først tenkt meg en trappehøyde på 18,3 cm og trinnflate på 25 cm pluss 2,5 cm nese. (14 flater, 15 stigninger)

MEN dessverre regnet jeg litt feil :o :banghead: når vi kappet til sidestykkene så nå ligger vi på en trappehøyde på 19,6 cm og trinnflate på 24,1 cm pluss trappenese.

Høyden fra gulv til gulv er 274,5 cm, lengden på trappen er 3,14 (jeg hadde plass til opptil 3,5 meter)
Det blir 13 flater i trappen. 14 stigesteg. Bredden ca 110 cm.

Hva tror dere, kan dette fungere? Eller skal vi kappe til nye sidestykker... (Vi kjører med limtrebjelke,)

På skolen lærte vi at en trinnlengde pluss to trinnhøyder skal bli mellom 580-650 mm for at trappen skal bli komfortabel

Sent from my MB525 using Byggahus

Sist redigert:
Her er tips om hvordan en bra trapp bør være utformet:
https://www.byggahus.se/renovera/trappan-bade-smycke-och-nodvandigt-ont

Trinnedybden bør være minst 250 mm i ganglinjen. Mange arkitekter bruker en tommelregel for beregning av bekvemmelighet i trapper: 2 trinnhøyder + trinnedybden = 630 mm. Formelen viser at om man velger en større trinnedybde skal man redusere trinnhøyden for å få en komfortabel trapp å gå i. Trinnhøyden skal dog aldri overstige 200 mm. Arkitekt Lars Einar Eriksson laget i 1957 en egen ”bekvemmelighetskurve” for trapper som brukes på arkitektkontorene ennå i dag. Han målte trinnhøyde og trinnedybde på trapper som han oppfattet som komfortable samtidig som han bygde forsøkstrapper. På den kurven kan man se at ved en trinnedybde på 250 er den mest komfortable trinnhøyden 170 mm. Kurven gjelder rette trapper i offentlig miljø.

Takk for tipsene.
Hvis man bruker Larsbjs formel, bør det jo fungere da? en steglengde = 241 pluss 2 høyder 196 = 633,

Men så har jeg lest et eller annet sted at en steghøyde rundt 17 cm er bra og plan som er 25 cm brede er bra.

En innertrapp bør aldri ha høyere steghøyde enn 20 cm, men når det er veldig nær 20 cm oppleves det som veldig høye steg?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.