Jeg skal bygge egne takstoler til sommerhytta, og tenkte bruke konstruksjonsvirke C 14-C24. Nå har jeg snakket med flere snekkere og "eksperter", og de sier at det ikke er nødvendig å bruke dyre penger på stemplet virke, det går like bra med vanlig pløyd virke. Spennvidde: 5m. Det holder med 45x120 sier de. Hva sier våre "eksperter" her? Jeg er ganske uerfaren med dette.

Jeg har for meg at hvis man tar styrken avhenger av antallet kvister, noe som betyr at det klassifiserte virket inneholder færre kvister.

matbanan skrev:
Jeg har for meg at om man tar holdfastheten avhenger av antallet kvister, noe som innebærer at det klassede virket inneholder færre kvister.
Virke kan enten sorteres visuelt og da er det kvisters størrelse og antall som påvirker. Eller så klassifiserer man virket gjennom stresstesting der det kjøres mellom hjul og bøyingen måles.

Det går fint å bruke ikke klassifisert virke om man velger bort de dårligste bitene og øker litt i dimensjon. Så gjorde man jo før ;)

Det klassifiserte virket er vanlig virke som er sortert, det kommer ikke fra noen spesiell art av sterkvoksende trær. Du kan sortere ditt virke når du kjøper det. Velg bort virke med knagger, kvister og sprekker. Man kan jo planlegge sagingen også, så hvis det er en defekt på en regel sikrer man at den defekten kommer så langt fra midten som mulig. Vend reglene riktig vei, så hvis de har en "bue" så kommer buen oppover.

S
tipset er å kjøpe på beijer eller annen liknende.
på byggmax må man lete lenge for å finne fint virke

SBH skrev:
tipset er å kjøpe på beijer eller annen liknende.
på byggmax må man lete lenge for å finne fint virke
Det er jo ikke slik at visse firmaer selger "fint" virke og andre "dårlig" virke. I hvert fall i de traktene der jeg handler, er det samme leverandør til de ulike firmaene.

Men har man uflaks og kommer en gang når det er tomt og utplukket i virkesfagene, da er det ikke mye å velge på. Men det er likt for alle. Jeg har fått dårlig virke hjemlevert fra "fine virkehandleren" og blitt nødt til å dra inn til Byggmax for å komplettere, og der funnet helt suverent virke. Så det er ikke så enkelt som at "Byggmax=dårlig", "Dyre butikken=bra". Det kan variere.

andersmc skrev:
Det er jo ikke slik at visse bedrifter selger "fint" virke og andre "dårlig" virke. I det minste i de traktene der jeg handler, er det samme leverandør til de forskjellige firmaene.

Men har man uflaks og kommer en gang når det er tomt og utplukket i virkesfagene, da finnes det ikke mye å velge på. Men det er likt for alle. Jeg har fått skitvirke hjemleverert fra "fine virkehandleren" og blitt tvunget til å dra inn til Byggmax for å supplere, og der funnet helt suverent virke. Så det er ikke så enkelt som at "Byggmax=dårlig", "Dyre butikken=bra". Det kan variere.
Det er nettopp derfor det finnes klassifisert virke.

Matti_75 skrev:
Det er nettopp derfor det finnes klassifisert trevirke.
Man må bare ikke la seg forlede til å tro at alt trevirke de selger på Beijer er klassifisert, på Byggmax uklassifisert.

S
av de gangene jeg har vært på byggmax har jeg måttet stå lenge for å finne fint virke.
hos beijer må man også stå og sortere.
får jeg levert dårlig virke av beijer eller en "dyr" firma så må de ta tilbake skiten.
lavt klassifisert virke er ikke alltid så veldig rett.

andersmc skrev:
Man får bare ikke forledes til å tro at alt treverk de selger på Beijer er klassifisert, på Byggmax uklassifisert.
Nei det har jeg aldri påstått. Bare at klassifisert treverk holder bedre kvalitet. Men det er tre så det kan også slås.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.