Bransjeforeningen Svenskt Trä lanserte nylig bygningsvirke av furu som nyhet. De påpeker at normen med gran egentlig er umotivert, siden furu nå plutselig duger like bra til alt unntatt "særlig værutsatte deler" av en bygning, og viser til at man i andre land bruker treslagene likestilt.

Kommentarer rundt dette? Jeg er vokst opp i furudistrikter der alle hus som ikke er helt nybygde er laget i mestadels furu, så jeg har med egne øyne ikke sett noen praktiske grunner til hvorfor grana har vært normen, men snarere historisk markedsmessige.

Og hvor mye dårligere er furu enn gran i de "særlig værutsatte" delene? Kjernefuru er selvfølgelig bedre enn gran, men splinten? Fungerer det med helt vanlig saget furu til helt vanlig ytterpanel nå plutselig?

https://www.svenskttra.se/om-oss/aktuellt/2025/4/sveriges-sagverk-lanserar-byggvirke-av-furu/

Gran har en betydelig høyere elastisitet enn tilsvarende furu. Det brekker ikke like lett. Man bruker gran til trebåtsmaster og råer. Også som stemp for betongstøpinger når underlaget ikke er stumpt.

• Liker
cpalm og 1 annen
  • Laddar…
Som du påpeker har ikke virket fra furu og gran helt identiske egenskaper, og det har man jo nøye påpekt tidligere for å argumentere for granen som det eneste anvendelige. Nå har man imidlertid nærmest gjort en helomvending på det punktet. Jeg tror at både de gamle ideene om at bare granen dugde og nåværende at begge går like bra først og fremst handler om økonomi og marked snarere enn egenskaper, så derfor ville det vært interessant å høre hva folk har av erfaringer med å bygge med furu.

Støtte nettopp på at SCA nå lanserer produkter av kjernefuru og så at også Karl Hedin og Moelven har det. Det er gledelig at man tar vare på den spesialproduktet. Interessant bare at man på den ene siden sier at virket fra furu og gran er helt utbyttbart fordi det er så små forskjeller, og på den andre siden sier at kjernen i furutømmeret er meget spesiell. Kjerne finnes jo i noen grad i det meste sagede virket av furu, selv om andelen varierer stort, så deres granidentiske virke inneholder delvis spesialproduktet. Vanskelig å få det til å henge sammen.

En kynisk del av meg sier barkbille.
En annen sier at forskjellen på furu og gran som ikke er dyrket på granmark antagelig ikke er så stor, noe som nå vises i stadig større skala.

For ytterpanel er det bare å male med en bra farge så kan du ha det meste. Maler du med en dårlig farge så funker ingenting.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.