Ja, de sparklet tidligere i listeskarver. Og ved minste bevegelse sprekker det i stedet = obra.

Jeg visste at det skulle bli et himla oppstyr angående latexfugen. :D

• Liker
tompaah7503
  • Laddar…
Fortell i stedet hvordan man gjør det riktig.

Maxwells demon TotalControl skrev:
Fortell heller hvordan man gjør det riktig.
Det finnes sikkert en million måter. Men jeg pleier å bruke for eksempel kvartstaver i hjørner som man presser ordentlig mot hjørnet. Øvrige glipper setter jeg en fin smal list over. Gjelder det gulv- og taklister så forkrøpper man dem. Fôr får man forsøke å få til ved å bruke testbord, muligens kan man fylle i små sprekker med trelim som jeg synes er bedre enn latexfug siden det ikke pleier å sprekke. Generelt dekker jeg glipper med lister, blir pent.

S
Jeg elsker latexfugemasse og personen som oppfant den burde få Nobels fredspris(y)

• Liker
Fred vom Jupiter og 5 andre
  • Laddar…
Dette er en både morsom men også uhistorisk tråd, når man sammenligner ulike tidsepokers byggteknikk og -materialer. De fleste yngre personer ser ikke ut til å forstå at det ikke fantes plast på 50-tallet og knapt nok på 60-tallet. Derfor er det ikke helt rettferdig å sammenligne YAM med YAP. Tidligere budsjettversjon av papp var jo YAL (bas av lumppapp). Gipsplaten kom som en mer håndterbar erstatning for puss på rørvegger. Da den kom på 50-tallet var det ikke oppfunnet plugger eller mollyskruer, og gipsen ble alltid satt på spaltepanel. Ingen ville ha kommet på tanken å skru når det bare fantes spor skruer og ingen skrumaskiner. Så kan man fortsette ganske lenge.

• Liker
johel572 og 9 andre
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
-Det der hvite isolasjonsskummet som var populært på 60-70-tallet. Det blir til pulver med årene og synker sammen og så samler det fuktighet.

Karbamidskum, ikke moro.

Alt byggemateriale som er billig i dag, men farlig i morgen.

A Andreas12345 skrev:
Man undrer jo hvordan snekkere gjorde før før lateksen ble oppfunnet. Som sagt, trenger man lateks, har man gjort feil. :)
Det er jo fullt av sprekker overalt, selv på riktig fine gamle hus.

optimum
Derfor er det fantastisk fint hvordan mer og mer bygges med limtrekonstruksjoner.
God motstand mot brann og vi har gode muligheter til å produsere disse i Sverige.
Et underart materiale i motsetning til all dritten som er utviklet.

A Andreas12345 skrev:
Man undrer jo hvordan snekkerne gjorde før før latexfogen var oppfunnet. Som sagt, trenger man latexfog har man gjort feil. :)
Og så når en glippe oppstår pga huset beveger seg, skyver du sammen listen eller huset med hendene da?
Jeg stemmer for fog selv om det må hete at jeg har gjort feil :)

• Liker
karlmb
  • Laddar…
Heller ser jeg på en liten glippe enn på latexfuge som kryper ut av en stor glippe.

• Liker
hscn
  • Laddar…
Lettbetong fra "feil produsent/sted". Lettbetong uten radonholdig innhold dog ok.

• Liker
karlmb
  • Laddar…
optimum
Et byggemateriale jeg har sett i Danmark men som jeg ikke har kommet over i Sverige er "trepaneler" av betongmateriale.
Altså litt som Eternittplater for fasader men av betong med en form for armering for å sette opp som trepanel.

Burde være passende der miljøet er krevende og hvor eternittplater var fantastisk bra. Kanskje dårlig med tanke på gjenvinning men bra da malingen ikke skal ta opp så mye fra miljøet.

• Liker
SvanteC
  • Laddar…
A Andreas12345 skrev:
Man undrer jo hvordan snekkere gjorde før før lateksfugen var oppfunnet...
De klenet på vanlig snekkerisparkel som sprekker senere.

• Liker
Stickan56 og 1 annen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.