Rickard.
mattiasp mattiasp skrev:
Mener du at det skulle finnes noen fordel med YAM, fremfor YAP?
Prisen er selvfølgelig den eneste fordelen med YAM, men siden underlag egentlig ikke trengs utenom som en sikkerhet før og ved leggingen, er det selvsagt bra at det blir så billig som mulig for kunden.

Så er min mening at underlagspapp ikke trenger å FORTSETTES å produseres da det alltid finnes bedre alternativer. De kan vel beholde YAM kun for tettesjikt der det er greit med et dårlig materiale ;)

• Liker
nibirius
  • Laddar…
Ifølge Icopal er YAM mer temperaturstabilt og egner seg derfor bedre enn YAP i visse anvendelser

Rickard.
YAM har glassfiberstamme og YAP har en stamme av polyester, at det skulle gjøre den bedre i praksis til ex. papp er da ingenting jeg har merket på mine år i bransjen men lett å rive er den. Men det kanskje har med noen klassifisering å gjøre.

Sist redigert:
H Huzzbutt skrev:
Treetex.
Hvorfor?

Treetex er et veldig bra materiale å spikre direkte på en tømmervegg. Det går ikke an å spikre gips eller andre harde plate materialer på en ujevn tømmervegg.

Men treetex direkte på stenderverk er jo ren idioti og det kanskje er slikt som du har opplevd.

• Liker
MultiMan og 3 andre
  • Laddar…
Martin_B
H heimlaga skrev:
Treetex er et veldig bra materiale å spikre direkte på en tømmervegg. Det går ikke å spikre gips eller andre harde plate materialer på en ujevn tømmervegg.

Men treetex direkte på stenderverk er jo ren idioti og det er kanskje slikt som du har opplevd.
Liker også treetex som underlag til overflatesjikt. Fungerer som heimlaga skriver bra til tømmervegger og kanskje først og fremst plankevegger.
Fordelen med treetex er jo at den isolerer og har en verdi omtrent som mineralull om jeg ikke husker feil. Samtidig er treetexen dempende rent akustisk. Fra brannsikkerhetssynspunkt er treetex så klart dårligere enn gips.
En annen ulempe er at det lettere blir trykkmerker i et overflatesjikt med treetex bak, enn med gips.
Men ellers ser jeg nok bare fordeler med det forutsatt at det sitter på en plankevegg eller annen massiv vegg.

Har nok aldri sett treetex sittende på en stendervegg, men det kanskje finnes eksempler på det?

• Liker
kortis
  • Laddar…
Trefiberskivene har en lambda rundt 0,05 om jeg ikke husker feil. Så en 12mm treetex tilsvarer omtrent 8-9mm mineralull. Spørsmålet er om det har noen praktisk betydning fra et isoleringssynspunkt?
Derimot kanskje det fungerer som vindsperre innenfor en halvtett tømmer-/plankestamme og gjør nytte på den måten?

Staffans2000
Mitt hus er isolert med tre Treetexskiver på hverandre.

• Haha
  • Liker
kortis og 1 annen
  • Laddar…
Martin_B
useless useless skrev:
Trefiberskivene har en lambda rundt 0,05 om jeg ikke husker feil. Så en 12mm treetex tilsvarer omtrent 8-9mm mineralull. Spørsmålet er om det har noen praktisk betydning fra et isolasjonssynspunkt? Derimot kan det kanskje fungere som vindsperre innenfor en halvtett tømmer-/plankestamme og gjøre nytte på den måten?
Ja det stemmer nok ganske bra det der.

Følgende tekst er fra en beskrivelse av Hunton's asfaboard (asfaboard er i prinsippet det samme som treetex unntatt behandling for å tåle fukt, og bortsett fra den hardere overflaten)

"12 mm Vindtett tilsvarer nesten 10 mm vanlig isolering, hvilket betyr en reduksjon i U-verdi på 0,01W/m2K."

Kilde: https://hunton.se/produkter/vagg/hunton-vindtat/

• Liker
SSlangen
  • Laddar…
Latexfog. Jeg hevder at hvis man trenger latexfog har man gjort feil. :)

• Liker
kortis og 1 annen
  • Laddar…
Hvordan fikser du pene "fuger/skjøter" i f.eks. vinduskarmer, gulvlister, taklister mm mm?
Fugemasse er helt fantastisk!

• Liker
Fred vom Jupiter og 3 andre
  • Laddar…
Ja latex er jo perfekt for å få bort "skygger" men ikke for å redde opp dårlig listing :)

Maxwells demon TotalControl skrev:
Hvordan fikser du pene "fuger/skjøter" i f.eks. lysåpninger, gulvlister, taklister mm mm? Fugemasse er helt fantastisk!
Man lurer jo på hvordan snekkere gjorde det før latexfugen ble oppfunnet. Som sagt, trenger man latexfugemasse har man gjort feil. :)

Hvordan skal man gjøre det riktig da?

Vis gjerne et bilde der man har gjort "riktig".

hsd
A Andreas12345 skrev:
Man lurer jo på hvordan snekkerne gjorde før lateksfugen ble oppfunnet. Som sagt, trenger man lateksfug har man gjort feil. :)
Sparkel

• Liker
Nils82
  • Laddar…
lärjungen
A Andreas12345 skrev:
Man undrer jo hvordan snekkerne gjorde før før latexfugen var oppfunnet. Som sagt, trenger man latexfug så har man gjort feil. :)
Har du vært inne i et hus som ikke er renovert siden 40-tallet? Jeg lover at det finnes skavanker i finishen.

Ja, mange skavanker oppstår på grunn av tidens tann, men hvordan vet du at et nybygd hus i 1942 hadde en perfekt finish?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.