Holder på å isolere og innrede en vinterhage. Bjelker med cc60, 195x45 i gulvet. Krypkjeller under (ståhøyde). Lecablokker på veggene. Har et par spørsmål:

1. Skal reglise opp med 45x45 trelekter på innsiden av lecablokkene. Mellom blokkene og lektene skal det settes papp for vindsperre. Skal det være en luftspalte imellom også?

I så fall, hvor tykk... og hvordan gjør man det mest hensiktsmessig slik at ikke isoleringen ligger i direkte kontakt med blokkene?

2. Rent prinsipielt, kan man sette tre direkte mot en yttervegg av lecablokker? Blir det noen kuldebroer? Hva skjer om det pøsregner direkte mot blokkene?

Ikke helt sikker på hvordan konstruksjonen ser ut, men noen generelle svar nedenfor:

1.) Vindsperre sitter alltid på utsiden av veggen, kan bestå av utegips, papp, duk og finnes ikke på innsiden vegg. Vindsperre for Lecablokk sitter jo i den utvendige puss.

Isolering av Lecavegg under bakken skjer på utsiden av veggen, typ Pordrän/Isodrän. På innsiden kan du ha maks 45 mm over bakken direkte mot blokkene, ikke innvendig isolering under bakken.

2.) Mener du på innsiden eller utsiden av veggen? På innsiden bør/skal du bruke stålstendere. Hvis det regner kraftig på Lecanen så er den jo pusset og dette tørker så opp, eller mener du å ha trepanel direkte mot Lecaveggen?

2. Jeg mener på innsiden.

Hvorfor bør man ha metallstendere på innsiden? Er det fordi treet tar til seg fukt/kyla?

Kan man sette en tynn metallplate mot lecaveggen for deretter å feste stenderen mot? På den måten får man jo ikke tre direkte mot steinen uten metall imellom.

(Har jo allerede kjøpt trestendere) :-/

Okej. Jeg har anskaffet vanlige veggspånplater som skal monteres først og deretter vegggips. Da kan jeg ikke sette det på stålstendere? Må kjøpe spesielle greier da?  :-?

Det kreves annen skrue til plateregler, ellers samme som for tre. Men med tanke på kjeller/under mark så kan det finnes andre synspunkter på valget av veggbekledning som jeg ikke kan svare på.

Det finnes en lang tråd om dette....

Bygget skal skje over mark. Men kan man ikke kle inn trelektene med noe da? Slik at de ikke tar til seg fuktighet?

Sette noe mellom lekten og lecablokkene?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.