Har et lite område på vår overetasje som vi har behov for å lage et lite rom av. Det finnes et vindu som går ut over trappen, hvilket leder til mitt spørsmål: er det mulig å bygge en vegg i vinkel, som en omvendt L eller i et trappetrinn? Kanskje det kreves tverrstag? Legger ved bilder så håper jeg det blir tydelig. Dette for å bygge inn vinduet i rommet uten å påvirke overhenget i trappen. Vinduet stikker ut ca 40 cm fra trapperekkverket.
Dårlige bilder, men kanskje noen forstår hva jeg spør om. Kan null og niks, men konstruktiv kritikk settes pris på.
Alt går! Jeg ville nok imidlertid tenke på om det går an å legge vinkelen i veggen over trappen litt lavere. Kanskje slik at den blir i høyde som en liten sittebenk ved/så under vinduet i stedet for nå i høyde med rekkverket/vinduskarmen. Det avhenger jo selvfølgelig litt av hvor mye høyde du har i trappen. Kanskje også vurdere om en dør med litt glass eller et overlys kan slippe gjennom litt lys. Det kan føles ganske mørkt hvis man bygger inn et vindu…
Hei! Takk for svar. Det finnes et vindu litt lenger ned i trappen, og tanken er at en slags vindu eller overvinduer skal finnes i veggen/døren.
Mener du at den første delen av veggen blir lavere og at det fortsatt er 90 grader i vinkel eller en skrå vegg? Det finnes litt plass i trappen, men ikke så mye. Er det bedre å tenke sånn her, bortsett fra proporsjonene:
Ja, akkurat så. Tror vinklet ser mest naturlig ut fra trappen, men rett bedre inne i rommet... Tror det blir bedre mest for at ikke vinduet skal føles så inneklemt/innebygd...
Neste fundering er hvordan man kan arbeide med eksisterende trapperekkverk som delvis skal bevares. Men kanskje bare går å bevare den som går rett inn så det blir symmetrisk fra trappeåpningen i stort:
Jeg synes din første løsning med "vinkelen" på veggen i høyde med rekkverket. Det kan blinke bra TV-benk eller annet. Hvis du skal senke, bør du først teste så man ikke slår hodet i den utbygde delen i trappehuset samt at man kan flytte ting, f.eks en seng, opp og ned trappen. Blir ellers en ganske dårlig løsning.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.