Medlem
· Södermanland
· 56 innlegg
Tenkte å bygge opp det utedekket som ble revet da vi drenerte. Størrelsen er ca 15 meter bred og 4-5 meter dyp.
Jeg vurderer følgende løsning
Alle tips ønskes velkommen!
Jeg vurderer følgende løsning
- legge halve leka blokker på bakken
- Siden det ble gravd en grøft på ca 60 cm langs inntil huset, tenkte jeg å legge en leka blokk 70 cm fra huset, og ingen der de nylig har gravd (dette fordi jeg tror at bakken vil sette seg. Drenering ble utført i desember og jeg planlegger å bygge i april)
- Legge bjelker på leca blokkene
Alle tips ønskes velkommen!
Når jeg laget vårt terrassedekk, festet jeg det til huset, gjør du det samme? Så gravde jeg ned pilarer for resten av støttepunktene, men jeg ville ha mitt 700 over bakken for å slippe trapp ved døren.
Jeg bygget med bjelker på 2"9 og reglet c/c 60 med 2"8 så jeg trenger ikke måke bort noe snø
kan parkere bilen der om jeg vil
Det er en god idé å unngå "grøften" der Dere gravde, for setninger blir det, selv om det varierer avhengig av grunnforholdene, vi har blåleire så her synker det fortsatt 6 år senere
Anbefalingen pleier å være maks 2 m mellom pilarer i alle retninger, det gjelder det samme for lecablokker på bakken skulle jeg tro.
Jeg skal bygge videre på vårt i sommer, men da i markplan så der dropper jeg pilarer, tenker legge sementplater på bakken men gjør nok noe lite forarbeid med grus av noe slag under dem, er ikke helt ferdig med konstruksjonen ennå.
Jeg bygget med bjelker på 2"9 og reglet c/c 60 med 2"8 så jeg trenger ikke måke bort noe snø
Det er en god idé å unngå "grøften" der Dere gravde, for setninger blir det, selv om det varierer avhengig av grunnforholdene, vi har blåleire så her synker det fortsatt 6 år senere
Anbefalingen pleier å være maks 2 m mellom pilarer i alle retninger, det gjelder det samme for lecablokker på bakken skulle jeg tro.
Jeg skal bygge videre på vårt i sommer, men da i markplan så der dropper jeg pilarer, tenker legge sementplater på bakken men gjør nok noe lite forarbeid med grus av noe slag under dem, er ikke helt ferdig med konstruksjonen ennå.
Medlem
· Södermanland
· 56 innlegg
Kanskje et dumt spørsmål, men jeg er ikke ekspert på byggeuttrykk.
c/c 60 betyr vel at man har stendere hver 60 centimeter. Disse hviler vel på lekablokk eller søyler. Hvordan forholder det seg til "maks 2m mellom søyler i alle retninger?"
Betyr det at man setter rader med leka/søyler der det er 60 cm mellom hver leka/søyle. Neste rad er 2 meter utenfor den første?
c/c 60 betyr vel at man har stendere hver 60 centimeter. Disse hviler vel på lekablokk eller søyler. Hvordan forholder det seg til "maks 2m mellom søyler i alle retninger?"
Betyr det at man setter rader med leka/søyler der det er 60 cm mellom hver leka/søyle. Neste rad er 2 meter utenfor den første?
Ingen dumt spørsmål! c/c betyr egentlig senter til senter, så i dette tilfelle mener man at det er 60 cm mellom midtpunktet på to stendere, altså i prinsippet som du sier.avskedsfest skrev:
Under bjelkene har du en bærebjelke. Det er der snakket om 2 meter kommer inn. Men så avhenger det selvsagt av hvilken dimensjon på virket man bruker. Jeg brukte 170x45 som bærebjelke. Bjelker 145x45. Terrassebord 28x120. Avstand på bærebjelken ca 2 meter. Bjelker c/c 55.
Her har du en lenke til mitt bygge. http://www.facebook.com/album.php?id=741292082&aid=143461
Her har du en lenke til mitt bygge. http://www.facebook.com/album.php?id=741292082&aid=143461
Reglene du legger på lecablokkene er bjelkelaget, der skal du ha maks 2 m mellom hver leca i alle retninger som det ligger andre leca. Oppå radene med bjelkelag legger du reglar, som i mitt tilfelle var 60 cm mellom sentrum på og så terrassebord oppå det, akkurat som wanegardh brukte jeg 28x120 terrassebord, det finnes tynnere, men det anbefaler jeg ikke at du bruker.
2"8 (uttales 2 tommer 8) er det gamle målsystemet, tilsvarer 200x45 og 2"9 tilsvarer 220x45.
Ikke vær redd for å spørre mer, dumme spørsmål må vi alle stille i begynnelsen
og det har vi gjort også, stol på det, enten ved nettopp å spørre eller så har vi stelt det til for oss selv så inn i h-e :blushing:
2"8 (uttales 2 tommer 8) er det gamle målsystemet, tilsvarer 200x45 og 2"9 tilsvarer 220x45.
Ikke vær redd for å spørre mer, dumme spørsmål må vi alle stille i begynnelsen
Klikk her for å svare