Tänkte bygga upp det utedäck som blev rivet när vi dränerade. Storleken är ca 15 meter bredd och 4-5 meter djup.

Jag funderar på följande lösning

• lägga halva leka block på marken
  • Eftersom det grävdes ett dike på ca 60 cm längs intill huset tänkte jag lägga ett lekablock 70 cm från huset, och ingen där de nyligen grävt (detta eftersom jag tror att marken kommer att sätta sig. Dränering utfördes i December och jag planerar att bygga i April)
  • Lägga reglar på lekablocken
Vad tror ni om detta? Har ngn gjort ngt liknande och har tips? Kanske tom en byggbeskrivning?

Alla tipps välkomnas!

När jag gjorde vårt trädeck fäste jag det i huset, tänker Du göra detsamma? Sen grävde jag ner plintar för resten av stödpunkterna men jag skulle ha mitt 700 över mark för att slippa trapp vid dörren.
Jag byggde med bärlinor på 2"9 och reglade c/c 60 med 2"8 så jag behöver inte skotta bort nån snö :) kan parkera bilen där om jag vill :)

Det är en bra idé att undvika "diket" där Ni grävde för sättningar blir det även om det skiljer sig beroende på markförhållanden, vi har blålera så här sjunker det fortfarande 6 år senare :(

Rekommendationen brukar vara max 2 m mellan plintar åt alla håll, gäller detsamma för lecablock på marken skulle jag tro.
Jag ska bygga vidare på vårt i sommar men då i markplan så där skippar jag plintar, tänker lägga cementplattor på marken men gör nog nåt litet underarbete med grus av nåt slag under dom, är inte helt klar med konstruktionen än.

Kanske en dum fråga, men jag är inte expert på bygg termer.

c/c 60 betyder väl att man har reglar var 60 centimeter. Dessa vilar väl på lekablock eller plintar. Hur förhåller det sig till "max 2m mellan plintar åt alla håll?

Betyder det att man sätter rader med leka/plintar som där det är 60 cm mellan varje leka/plint. Nästa rad är 2 meter utanför den första?

avskedsfest skrev:
Kanske en dum fråga, men jag är inte expert på bygg termer.

c/c 60 betyder väl att man har reglar var 60 centimeter.
Ingen dum fråga! c/c betyder egentligen centrum till centrum, så i detta fall menar man att det är 60 cm mellan mittpunkten på två reglar, alltså i princip som du säger.

Under reglarna har du en bärlina.
Det är där snacket om 2 meter kommer in.
Men sen beror det givetvis på vilken dimension på virket man använder.
Jag använde 170x45 som bärlina.
Reglar 145x45.
Trall 28x120.
Avstånd på bärlinan ca 2 meter.
Reglar c/c 55.

Här har du en länk till mitt bygge.
http://www.facebook.com/album.php?id=741292082&aid=143461

Reglarna Du lägger på lecablocken är bärlinan, där ska Du ha max 2 m mellan varje leca åt alla håll som det ligger andra leca.
Ovanpå raderna med bärlinor lägger Du reglar som det i mitt fall var 60 cm mellan centrum på och sen trall ovanpå det, precis som wanegardh använde jag 28x120 trall det finns tunnare men det rekommenderar jag inte att Du använder.
2"8 (uttalas 2 tum 8) är det gamla måttsystemet, motsvarar 200x45 och 2"9 motsvarar 220x45.

Var inte rädd för att fråga mer, dumma frågor måste vi alla ställa i början :) och det har vi gjort också lita på det, antingen genom att just fråga eller så har vi ställt till det för oss själva så in i h-e :blushing::P

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.