Hei!

Vi har et rekkehus i to plan som vi gjerne vil bygge en ordentlig gang på.

I dag kommer man inn direkte i kjøkkenet omtrent, og det er både ucharmerende og upraktisk. Vi har sett flere naboer som har gjort lignende, og jeg har fått tegningene over et slikt bygg fra kommunen.

Nå hadde vi blitt veldig glad om vi kunne få noen tips om ting å tenke på.

Tilbygget vil jo havne oppå en veranda som allerede står der, og hvordan gjør vi det? Skal vi støpe under + Legge xps? Eller holder det med å lekte +xps?

På bildet er det først sånn som det ser ut i dag, og et bilde av hvordan naboen har gjort det som vi tenkte å etterligne.

• Arkitekttegning som viser dagens planløsning for et tomannsbolig, inkludert detaljer om eksisterende rom og forslag til utvidelse av hallområdet.
  • Plantegning av nåværende første etasje i et rekkehus, viser stue, kjøkken, spiseplass, bad, og inngangsparti. Uteområde og bod er også inkludert.
Vi tenker altså at vi bygger sammen huset med boden :)

Puff? noen som vil komme med noe klokt? Eller skal vi bare kjøre på og slenge opp en hall oppå terrassen? Feste i huser og boden?

Mja, det kommer jo helt an på hvordan det ser ut i dag, hvordan dere vil gjøre med nivåer osv.

Generelt synes jeg nok at det ville vært best å støpe en plate, helst med gulvvarme i. Da vet dere at det er stabilt og ordentlig gjort og trenger ikke å bekymre dere mer for det. Å bygge direkte på en terrasse tror jeg ikke er noen god idé i det hele tatt.

Så er det jo det store spørsmålet – har dere barn? I så fall kan en gang aldri bli for stor... liksom grovrommene og garderobene. Finnes det for eksempel mulighet for å "sno" en bit av boden også og lage gang av, og kanskje ha et vaskerom rett innenfor der også? Altså at man deler av boden med en vegg tvers over og så river veggen til den planlagte gangen.

ricebridge ricebridge skrev:
Mja, det beror jo helt på hvordan det ser ut i dag, hvordan dere vil gjøre med nivåer osv.

Generelt tror jeg nok at det ville blitt best med å støpe en plate, helst med gulvvarme i. Da vet dere at det er stabilt og ordentlig gjort og behøver ikke gruble mer på det. Å bygge direkte på en terrasse tror jeg ikke er noen god idé i det hele tatt.

Så er jo det store spørsmålet – har dere barn? I så fall kan en gang aldri bli for stor... likedan grovrommene og garderobene. Finnes det f.eks. mulighet til å stjele en bit av boden også og gjøre det til gang, og kanskje ha vaskerom rett innenfor der også? Altså at man deler av boden med en vegg på tvers og så river veggen til den planlagte gangen.
Det er en nivåforskjell mellom boden og den fremtidige gangen/huset derfor gikk det bort å bygge inn en del av boden også.

Det som på tegningen i dag er toalett og vaskerom skal bli et stort rom med vaskerom og et toalett, dette med vaskerom har vi tenkt mye på og er noe vi mangler i dag!

Vi har uansett behov for en ganske stor bod da vi har mye saker... store innebygde garderober skal også bygges på loftet, ELSKER oppbevaring!

Om vi skulle støpe en plate der, da kapper vi bort den delen av terrassen og styrker opp det som blir igjen med en ny bjelke?

N Natalina1451 skrev:
Om vi skulle støpe en plate der, da kapper vi bort den delen av terrassen og forsterker det som blir igjen med en ny bjelke ?
Ja.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.