Jeg skal bygge en takhytte til barna og vil ta utgangspunkt i en som ble beskrevet i Villaliv (juni 2013). Til taket vil jeg bruke fjellpanel. Men jeg lurer på hvordan man skal gjøre det akkurat på toppen av taket. På vanlige hus med takpanner har man en spesiell mønepanne i mønet. Har dere tips til hvordan man tetter akkurat i mønet, eller i det minste får det pent?
Eller synes dere det er bedre å velge en annen konstruksjon og kanskje legge på shingel eller lignende?
Langskjær en bord som monteres på fjellpanelet på den ene siden av mønet og over høyeste punkt, og deretter en lik bord på den andre siden som festes sammen med den første og deretter i fjellpanelet.
Skråskjær den første bordets "topp" slik at den har samme vinkel som motsatt sides tak, og deretter skråskjærer du den motstående møneborden slik at den kan tilpasses mot den første møneborden og festes sammen.
Du kan med fordel legge en remse med takpapp over mønet før mønebordene settes på plass, slik at det blir tett.
Jeg laget en rask tegning i Paint for å vise hva jeg mener (den er verken pen eller rett, men kanskje illustrativ )
Takk for tipset! Jeg er ikke helt ferdig med tegningen min og nochbrädorna er ennå ikke tilpasset etter ditt tips, men slik ser det ut så langt (i Sketchup)