Vil gjerne vite om det er det ovenfor som yrrol også er urolig over? :)
 
Æh, glem russeren, peak oil, meteor og naturkatastrofer. Vi snakker om zombier. Og da er dessverre ikke et tilfluktsrom et bra alternativ. Kanskje kan det fungere i starten under epidemiens spredning. Men det er en dødsfelle i lengden.

Skaff deg et godt utstyr og plan for å forlate byen/samfunnet du bor i.

:)
 
Göran.W
Jeg synes det er uvedkommende hvorfor yrrol eller noen andre skal ha tilfluktsrom.
Man kan ha tilfluktsrom som hva man vil i fredstid f.eks. verksted.
Det skal bare gå an å gjøre det til et tilfluktsrom innen 24 timer i tilfelle f.eks. krig eller noe annet elendighet.
Man kan få støtte til å bygge tilfluktsrom så hvorfor ikke bygge et og ha det som et ekstra rom.
 
  • Liker
D09
  • Laddar…
Göran.W skrev:
Jeg synes det er uvedkommende hvorfor yrrol eller noen andre skal ha tilfluktsrom. Man kan ha tilfluktsrom som hva man vil i fredstid f.eks. verksted. Det skal bare gå an å gjøre det om til tilfluktsrom innen 24 timer i tilfelle f.eks. krig eller noe annet elendighet. Man kan få støtte til å bygge tilfluktsrom så hvorfor ikke bygge et og ha det som et ekstra rom.
Årsaken er svært relevant. Beskytter han seg mot radioaktivt nedfall? Biologiske våpen? Kjemiske våpen? meteoritter? Fallende måne? Zombier eller gravende kinesere? Tilfluktsrommet må utformes etter trusselen. Å bygge et tilfluktsrom under bakken for å beskytte seg mot bomber kan vise seg katastrofalt om man egentlig skal beskytte seg mot oversvømmelser.
 
Göran.W
Alle tilfluktsrom bygges på samme måte dvs skal tåle en viss ytre påvirkning uten å kollapse.
Vil man så den skal klare f.eks. radioaktivitet eller bio våpen kompletterer man med passende filter.
Man bygger ikke tilfluktsrom mot oversvømmelser.
Hvilket som helst barnehagebarn forstår at man bygger voller mot oversvømmelse.
 
Yrrol skrev:
Da ingen ville ta meg på alvor om hva jeg tror fremtiden har å tilby, så beholder jeg det nok for meg selv. :)
Da Yrrol har sagt at han vil beholde det for seg selv, så synes jeg at han kan få det.

Gå tilbake til opprinnelig spørsmål.
 
Kan man få en hint om hvilket slags trussel det skal beskytte mot i det minste? Plutselige voldsomme krefter sidelengs? Værpåvirkning? Skal man være der noen timer eller flere måneder?

Finnes en mengde forskjellige tilfluktsrom som alle er konstruert på svært forskjellige måter. Under den kalde krigen fantes det til og med privatpersoner med enorme tilfluktsrom der man kunne beskytte seg fra bombeangrep, radioaktivt materiale, kjemiske våpen og kalde vintre.

Så noe mer kan man vel få vite? Plasseringen har jo stor betydning også, skal man beskytte seg fra atomvåpen er en dal å foretrekke, men mot oversvømmelser er jo høyder å foretrekke. Så... Litt mer info kan man vel få?
 
B
om verden bruker de våpen de har mot hverandre, så er det ingen større idé å ha beskyttelsesbunker på jorden. ok, du har matransoner i bunkeren din. en gang vil du gå ut derfra. har du da NBC-drakt?
alt vil være enten ødelagt eller forgiftet. dels nukleær, biologisk, kjemisk forgiftning. jeg er ikke bitter, bare innser sannheten.
man kan ikke leve lenger på jorden
 
Y
verdenskrigen kommer, naturkatastrofene likeså...

nykterist er jeg så det er ikke for drogetilvirkning... :)

Så liker jeg sci.fi filmer så kan jo dra til med at aliens er på vei også... ;)
 
Göran.W
For mange år siden var jeg nær ved å bygge et tilfluktsrom for å få til et bra verksted.
I fredstid kan man bruke det til hva man vil, så lenge det kan istandsettes på 24 timer til tilfluktsrom i tilfelle f.eks. krig.
Kostnaden da var ubetydelig ettersom man fikk en masse tilskudd på den tiden.
Det var mye billigere å bygge tilfluktsrom enn å bygge ut.
Nå ble det ikke noe av det for det ble separasjon i stedetq(;^;)p
 
jeg kikket litt på reglene som ble lenket til i begynnelsen, og det virker som at det er når kommunene skal bygge og da er spørsmålet om man skal få støtte, må man la andre bruke det og i så fall oppfylle alle de kravene som finnes i den listen?
tenkte på at minimumsantallet det skulle bygges for var 30 personer og at man skulle regne med 0,75 kvm/person, noe som føles jævlig trangt for det ville bety at på arealet av en masonittplate skal 4 personer bo :( og så kommer det at man skulle ha plass til matlaging og dass for det antallet man kunne presse inn der, så skulle man bygge 70 kvm tilfluktsrom så ville det være plass til 60 personer + 4 dass og kjøkken for matlaging til 60 personer + vannlagring på 6 kbm i 50-100 liters beholdere som var gjenbrukbare, og selvfølgelig strøm og kommunikasjonsdel som var ment kun for de rommene, og er det et krav for å få støtte så er det ikke så små krav de har, men det er kanskje annerledes når man som privatperson skal bygge et tilfluktsrom???

så rent praktisk utover det så var det en del annet som koster, som å støpe 3 dm tykke dobbelarmerte vegger og 4 dm tykt dobbelarmert tak og krav til ventilasjon som man har filter til som tåler det meste, eller er det mer at man skal ha en vesentlig høyere beskyttelse enn om man skulle oppholde seg i huset over bakken, og så er det opp til hver enkelt hvor sikker man vil være i sitt eget tilfluktsrom?
 
Ja, det har skjedd en hel del på andre siden av Østersjøen siden tråden ble skrevet 2010.

For noen dager siden øvde Russland på å slippe 2000 fallskjermsoldater på 30 min og ta en lett bevoktet/ubevoktet flyplass og holde den til resterende regulære enheter kommer.

Lenke: http://jagarchefen.blogspot.se/2015/07/tva-dygn-i-juli.html?m=1

Høres ut som de øver for Gotland..

http://zynisk.blogg.se/
"Nedgående spiral i Østersjøregionen. Er du og din familie forberedt?"

Ja, sitter og funderer på jordkjeller / tilfluktsrom / brønnpumpehus.

Spørsmålet er om man trenger byggetillatelse?
 
  • Liker
Maveric77 og 1 annen
  • Laddar…
D09
Men vil man at ens tilfluktsrom skal være registrert?

I dag dumper man vel ikke teppebomber, men peker ut målet på et kart og trykker på knappen.

Så er spørsmålet om man sløser dyre bomber på landsbygda når man får mer for pengene i byene.

Angående byggetillatelse så kunne jeg se for meg når kommunene nekte byggetillatelse under pågående krig ha ha
 
Y
Selv så tror jeg ikke på tilfluktsrom lenger.
Snarere på bra kjøretøy, drivstoff, og mat samt en overlevelsesplan.

Trolig flykter man enten man vil eller ikke. Snakket med en kollega som fikk kort tid på seg til å pakke samt sette seg på busser og dra - hvor visste de ikke, deretter kom soldater og satte lapper på husene deres og vips så var de forbeholdt de nye eierne/soldatene. Gøy...

Og jeg tror heller ikke det er russeren som er faren, men en annen gjeng som raskt og brutalt har avansert uten å bry seg om verken sanksjoner eller annet som bremser Putin.
 
D09
Greiene du nevner kommer jo til å være hard valuta, så du bør nok satse på noe mer så du ikke blir ranet ;)

Organiserte pleier også å klare seg bedre enn uorganiserte.

Selv er jeg lysten på en bunker, men bør nok gjøre ferdig huset først :)
 
Sist redigert:
  • Liker
Sailorman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.