Y
Funderer litt på dette med tilfluktsrom av flere grunner.

Finnes det skrifter som sier hvordan disse skal være utformet for å overleve litt av hvert?

Funderte litt på å bygge under huset (2 meter torpa) men å grave ned noen containere føles jo enklere men betydelig svakere. Kanskje hvis man gravde ned en og tok sement rundt den...

Må jo ikke skli ut kostnadsmessig bare ellers mener jeg å huske at noen amerikanere selger ferdige løsninger, heh...
 
Göran.W
Tilfluktsrom er i prinsippet en vanlig kjeller men med tykkere tak og vegger som også har ordentlig dimensjonert armering.
Og selvfølgelig en solid dør.
 
Veldig nysgjerrig på hva slags grunner du har for å fundere på tilfluktsrom, byr du på noen innsikt?
 
Tilfluktsrom 2011 føles omtrent som redningsvest på flyet - falsk trygghet
Men finnes virkelig de skattemessige fordelene som fantes før i tiden fortsatt?
 
Y
Da ingen ville ta meg på alvor om hva jeg tror fremtiden har å tilby, så beholder jeg det nok for meg selv. :)
 
  • Liker
Sailorman og 2 andre
  • Laddar…
Yrrol skrev:
Da ingen ville ta meg på alvor om hva jeg tror fremtiden har å tilby så beholder jeg nok det for meg selv. :)
Nå blir jeg enda mer nysgjerrig! :D
 
Tyresö
Jeg vet at enkelte kommuner sponserer enkelte garasjebygg for privatpersoner - som blir forkledd til tilfluktsrom og er ment å brukes i krigssituasjoner. Det finnes mange slike spredt rundt i landet.

Men hvorfor vil du ha et tilfluktsrom? Har du en slem kone hehe?

Spør kommunen din om de sponser deg for et slikt bygg - jeg vet at det finnes en mulighet.
 
Personlig tror jeg ikke det er betong og armering du trenger å legge kruttet på. Gjetter at en installasjon som sikrer at luften du får inn er ren fra smitte er verdt mer enn splittersikring. Men det avhenger jo av hva du har for bekymringer. :)
 
Akkurat det jeg mener, om man tror at man trenger et tilfluktsrom så er det ikke armeringen man skal legge kruttet på for å si det sånn (get it ... ha ha :-)
 
kult at det ikke bare er jeg som er noia over fremtiden. ;)
fire tunge greier som får meg til å ønske å bygge et tilfluktsrom.
en av dem er peak oil nr 2 er Kina/Asia 3 og 4 sparer vi på.

skal man nå sprenge i berget eller støpe i betong??
 
Sist redigert:
Men uten olje trenger du ikke være redd for invasjon i alle fall ...
 
smellen????
har vi møttes før. om ikke så blir det nok ikke noe mer.
vet at ikke alle kan /vil forstå,
men moro blir det uten smell.............:(
 
Hvordan skal tilfluktsrommet ditt beskytte deg mot peak oil? Og hvorfor skulle peak oil påvirke oss på en slik måte? Vi har jo ikke direkte oljefunn innenfor våre grenser som vi ligger og lurer på.

Kina/asia? Ja? Skal de invadere Sverige? Fra hvor? Og hvorfor?

Hvis det er disse punktene du tør å by på, vil jeg knapt vite hva 3 og 4 er :D.

Utenomjordiske vesener og eksploderende stjerner? Tror ikke et tilfluktsrom beskytter mot sånt. Ikke heller mot fallende måner.

Hvis du i det minste hadde sagt "russerne kommer!" eller liknende så hadde det vært mer seriøst :). De ligger i alle fall i nærheten og kan rent teoretisk komme hit. At Kina skulle ta seg over Stillehavet, gjennom USA, over Atlanteren, gjennom Norge og så hit, alternativt gjennom hele Europa eller gjennom Russland, gjennom Finland/baltiske land og så over Østersjøen. Eller kanskje gjennom Nordpolen? Eller skal de bore seg gjennom jorden "om man graver et hull...kommer man ut i Sverige da?" :).

Tror du rekker å bygge et tilfluktsrom før de kommer hit hvis du holder øynene åpne :).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.