38.109 lest ·
44 svar
38k lest
44 svar
bygge tilfluktsrom?
I USA finnes en hel folkerørelse rundt dette, google på "preppers". Det gikk en serie på en av faktakanalene på TV, "American Preppers", for en stund siden; det går sikkert an å se noen episoder online.
Jeg fulgte den en stund og smålo litt av deres noia... så slo hvilken-orkan-det-nå-var til og da lo man ikke av dem lenger...
Vi har ingen garantier om framtiden og det kan absolutt være grunn til å passe på sitt eget hus. Historien er ikke slutten ennå og mange uventede og "utrolige" ting har faktisk skjedd (verdenskrigene som ingen trodde ville skje, murens fall, de store børskrasjene for å nevne noen), så nok kan man ha grunn til å forsøke å se rundt hjørnene litt. Samfunnet er mye mer sårbart enn vi vil tro.
Jeg fulgte den en stund og smålo litt av deres noia... så slo hvilken-orkan-det-nå-var til og da lo man ikke av dem lenger...
Vi har ingen garantier om framtiden og det kan absolutt være grunn til å passe på sitt eget hus. Historien er ikke slutten ennå og mange uventede og "utrolige" ting har faktisk skjedd (verdenskrigene som ingen trodde ville skje, murens fall, de store børskrasjene for å nevne noen), så nok kan man ha grunn til å forsøke å se rundt hjørnene litt. Samfunnet er mye mer sårbart enn vi vil tro.
Hvis du er seriøs ang. tilfluktsrom så er det DSB (Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap) som håndterer spørsmålet om tilfluktsrom.
Lars Gråbergs tlf. 010-2405201 kan nok tilføre en del i spørsmålet. Hans virkeområde er nettopp tilfluktsrom.
Jeg gjorde det motsatte av Yrrol. Jeg klarte for noen måneder siden å avvikle et tilfluktsrom etter alle kunstens regler.
Tilfluktsrommet ble bygget i 1952 og jeg kan fortelle at veggene var riktignok tykke (ca. 400 mm) men ingen ekstra armering fantes det. Mange tilfluktsrom ble nok bygget på 1950-tallet - den kalde krigens dager.
Da kan man lure på hvordan det egentlig står til med tilfluktsromsstandarden i Sverige?
Kravene har sikkert blitt skjerpet, men også selektiviteten for hvor det skal finnes tilfluktsrom. Det skal finnes beskyttelsesverdige anlegg i nærheten som skoler, sykehus, viktige fabrikker etc.etc.
Vanlig befolkning er tydeligvis ikke tilstrekkelig nå lenger. (Kommer langt ned på prioriteringslisten)
(Gitt at man skal få tilskudd for byggingen - uten tilskudd kan man sikkert bygge hvor som helst - med sedvanlig byggetillatelse - men da får man verken skilt eller kalle det for tilfluktsrom.)
Lars Gråbergs tlf. 010-2405201 kan nok tilføre en del i spørsmålet. Hans virkeområde er nettopp tilfluktsrom.
Jeg gjorde det motsatte av Yrrol. Jeg klarte for noen måneder siden å avvikle et tilfluktsrom etter alle kunstens regler.
Tilfluktsrommet ble bygget i 1952 og jeg kan fortelle at veggene var riktignok tykke (ca. 400 mm) men ingen ekstra armering fantes det. Mange tilfluktsrom ble nok bygget på 1950-tallet - den kalde krigens dager.
Da kan man lure på hvordan det egentlig står til med tilfluktsromsstandarden i Sverige?
Kravene har sikkert blitt skjerpet, men også selektiviteten for hvor det skal finnes tilfluktsrom. Det skal finnes beskyttelsesverdige anlegg i nærheten som skoler, sykehus, viktige fabrikker etc.etc.
Vanlig befolkning er tydeligvis ikke tilstrekkelig nå lenger. (Kommer langt ned på prioriteringslisten)
(Gitt at man skal få tilskudd for byggingen - uten tilskudd kan man sikkert bygge hvor som helst - med sedvanlig byggetillatelse - men da får man verken skilt eller kalle det for tilfluktsrom.)
Sist redigert:
For 2-3 år siden begynte man å fikse på tilfluktsrommene, i hvert fall i vår by. Bygninger ble utstyrt med uttak for mobile strømaggregater, dårlige batterier ble kastet, kontroller av utstyr ble gjort. Men jeg har ikke sett at de har lagt til nytt utstyr. Skulle jo ikke være evighetsprodukter som ligger i de forseglete boksene.roland53 skrev:
Hvis man har et tilfluktsrom, inspiseres dette ca hvert 10. år. Hvis det ikke er i orden, kan eieren av eiendommen bli ansvarlig for å gjenopprette det på egen bekostning. Noe utstyr som har en best-før-dato erstattes økonomisk av MSB (tror jeg?), men som eier av eiendommen må man sørge for å skaffe det nye utstyret.Yrrol skrev:For 2-3 år siden begynte det å bli fikset på tilfluktsrommene, i alle fall i vår by. Bygninger ble utstyrt med uttak for mobile strømaggregater, dårlige batterier ble kastet, kontroller av materiell ble gjort. Men jeg har ikke sett at de har lagt inn nytt materiell. Bør vel ikke være evighetsgreier som ligger i de forseglede boksene.
I det tilfluktsrommet jeg avviklet, lå det forskjellige verktøy + lommelykter med batterier som ikke lenger er i handelen, samt bøtter + plastposer til latrin. Ikke overdrevent mye materiell kan synes. Det viktigste var nok luftfilter og en hånddrevet luftpumpe samt noen blindflenser og muttere.
Formentlig finnes det forskjellige størrelser på tilfluktsrom og krav til utstyr.
Antar at Yrrols planlagte tilfluktsrom ikke skulle romme så veldig mange, eller...?
Medlem
· Stockholms län
· 80 innlegg
Jeg leker med tanken på å bygge et tilfluktsrom for å kunne bruke rommet i fredstid. Har noen peiling på i hvilken størrelsesorden støtte fra kommunen kan ligge på?
Og stemmer det at minst 30 personer må få plass?
Og stemmer det at minst 30 personer må få plass?
https://www.youtube.com/watch?v=KO25JYAaJC0
Ble litt skuffet over at taket etter alt graving bare havnet et par desimeter under jordoverflaten. Jeg ser for meg jo typ 15 meter under bakken eller noe sånt om det skal være noe.
Ble litt skuffet over at taket etter alt graving bare havnet et par desimeter under jordoverflaten. Jeg ser for meg jo typ 15 meter under bakken eller noe sånt om det skal være noe.
Ett skyddsrum får användas till andra ändamål under fredstid, men ska kunna iordningställas till skyddsrum igen inom 48 timmar (tror jag det var).Nybörjarnybyggare skrev:
Du får inte göra vilka ändringar som helst, tex att lägga klinker på golvet är inte tillåtet och genomföringar i väggar för tex vatten/el måste utföras med godkända packboxar mm.
Bidrag kan vara svårt att få. Det beror på om det finns behov av skyddsrum just i det område som du bor.
Det är inte så att man automatiskt får bidrag bara för att man vill bygga ett skyddsrum.
Sist redigert:
3 år senere fant jeg denne gamle tråden...roland53 skrev:
Jeg prøver å avvikle et Tilfluktsrom og trenger litt hjelp med hvordan jeg skal motivere det overfor MSB. Huset er bygget i 1954. Hvordan motiverte du søknaden din? Jeg har hørt at i prinsippet alle søknader får avslag. Alle tips mottas med takk!
At huset er i riveklar stand funker nok. Men hvis du bare vil omklassifisere det er det nok kjørt.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 innlegg
For noen år siden var det lettere å avvikle sitt tilfluktsrom, nå er det nesten stopp. Størst mulighet er om bygget hvor tilfluktsrommet finnes skal rives og erstattes med annen bygning...Ametrin skrev:
Klikk her for å svare
