Medlem
· turkiet
· 553 innlegg
Har 30 cm mellom altandør og mark, så det blir et lag bjelker
Hvilken dimensjon på bjelkene skal jeg ha og cc avstand, skal bruke 28*120 terrassebord
Hvor plassere søylene/hvor mange
Terrassen skal bygges 4 m ut fra huset og 11 m bred
Hvilken dimensjon på bjelkene skal jeg ha og cc avstand, skal bruke 28*120 terrassebord
Hvor plassere søylene/hvor mange
Terrassen skal bygges 4 m ut fra huset og 11 m bred
Om vi leker med tanken at du vil ha tre rader med plinter (eller to om du fester første bærbjelken i huset) vil du få en spennvidde på gulvbjelkene med ca 2 m. Dette innebærer at du bør bruke 45x145 til gulvbjelkene om de plasseres på c/c 600. Dimensjonen på bærbjelkene avhenger av hvor tett du vil ha mellom plintene. Sier vi at du tar 6 plinter i hver rad, det gir deg 2.2 m mellom hver plint og du kan da havne på 45x170 (eg. 2.15).
Jeg har samlet litt informasjon om bjelkelagsdimensjonering her. Kikk i spennviddetabellen som finnes på siden så kan du regne på andre verdier.
Edit: Alle verdier er ut ifra at det er K18 på virket.
Jeg har samlet litt informasjon om bjelkelagsdimensjonering her. Kikk i spennviddetabellen som finnes på siden så kan du regne på andre verdier.
Edit: Alle verdier er ut ifra at det er K18 på virket.
Sist redigert:
Du virker å kunne det der med dimensjonering, selv skjønner jeg ingenting av den der tabellen du henviser til. Men du kan kanskje hjelpe megjoflopp skrev:Om vi leker med tanken att du vill ha tre rader med plintar (eller två om du fester første bærbjelken i huset) kommer du å få en spennvidde på gulvbjelkene med ca 2 m. Dette innebærer at du bør bruke 45x145 til gulvbjelkene om de plasseres på c/c 600. Dimensjonen på bærbjelkene avhenger av hvor tett du vil ha mellom plintene. Sier vi at du tar 6 plinter i hver rad, det gir deg 2.2 m mellom hver plint og du kan da havne på 45x170 (eg. 2.15).
Jeg har samlet litt informasjon om bjelkelagsdimensjonering her. Ta en titt i spennviddetabellen som finnes på siden så kan du regne på andre verdier.
Edit: Alle verdier er utifra at det er K18 på treverket.
For å komplisere det enda mer
Her kan du beregne hvor mye virke du trenger.
http://www.gardinpersson.se/TIPS1.HTM
Her kan du beregne hvor mye virke du trenger.
http://www.gardinpersson.se/TIPS1.HTM
Sist redigert:
Skal du feste første bjelken i huset eller skal alle stå på plinter? Grunnen til mitt spørsmål er at man trenger å vite hvor mange rader med bjelker som skal være.bobbi91 skrev:Du virker å kunne det der med dimensjonering, selv forstår jeg ingenting av den der tabellen du henviser til. Men du kanskje kan hjelpe megSkal bygge en terrasse som er 15,5 meter lang og 4 meter dyp. Tenkte å bruke 45x195 til bjelker og 45x145 til gulvlekter. Trallen skal være 28x120. Jeg hadde tenkt meg tre plintrerader. Hvor mange plinter blir det, vær så snill å hjelp...........
Vi leker med tanken at du ikke fester i huset, men kjører med tre plintrerader og således tre bjelker. Da får du 2 meter mellom disse. Altså blir spennvidden for gulvlektene 2 meter. Ifølge tabellen får du litt margin om du kjører 45x145 (opp til 2,3 m).
Om du bruker 45x195 som bjelker, kan du ha plintene med litt over 2 meters mellomrom, si 2,20. Dette blir jo kanon for din del siden 8 plinter med et mellomrom på 2,21 m blir 15,47 m.
Man begynner altså med å beregne hvor mange rader med plinter man trenger. Fra det får man fram gulvlektene sin spennvidde. Den nedre tabellen viser deres dimensjon. Med spennvidden i minne kikker du i den øvre tabellen og ser hvilken avstand du får mellom plintene avhengig av bjelken sin dimensjon (tabellens venstreside).
Men men men... Disse beregningene gjelder om du har virke av minst klasse K18 og legger gulvlektene på c/c 600 mm. Gjetter at du må bestille virket på trelasten for de har ofte sjelden bedre enn K12 liggende, og det pleier oftest bare være "byggelekter", dvs vegglekter i ferdige lengder på 2,5 meter.
Takk for raskt svar. Jeg skal ikke feste bjelkelinjen i husfasaden, men det blir en rad med pilarer der. Angående K-klassifiseringen, hva skjer hvis man har K12-klassifisert trelast? Det trykkbehandlede treverket som jeg skal kjøpe er klassifisert som G4-3 ????joflopp skrev:Skal du feste den første bjelkelinjen til huset eller skal alle stå på pilarer? Grunnen til spørsmålet mitt er at man trenger å vite hvor mange rader med bjelkelinjer som skal finnes.
Vi leker med tanken at du ikke fester til huset, men kjører med tre rader med piler og dermed tre bjelkelinjer. Da får du 2 meter mellom disse. Altså blir spennvidden for gulvrammene 2 meter. Ifølge tabellen får du litt margin om du bruker 45x145 (opptil 2,3 m).
Om du bruker 45x195 som bjelkelinjer, kan du ha pilarene på litt over 2 meters mellomrom, si 2,20. Dette blir jo kanon for din del siden 8 pilarer med et mellomrom på 2,21 m blir 15,47 m.
Man begynner altså med å regne på hvor mange rader med pilarer man trenger. Fra det får man fram gulvrammenes spennvidde. Den nedre tabellen viser deres dimensjon. Med spennvidden i minne kikker du i den øvre tabellen og ser hvilken avstand du får mellom pilarene avhengig av bjelkelinjens dimensjon (tabellens venstreside).
Men men men... Disse beregningene gjelder hvis du har trelast av minst klasse K18 og legger gulvrammene på c/c 600 mm. Gjetter at du må bestille trelasten på sagbruket for de har veldig sjelden bedre enn K12 hjemme, og det pleier ofte bare å være "byggerammer", dvs veggrammer i ferdige lengder på 2,5 meter.
Om jeg forstår denne brosjyren riktig er G4-3 et eksempel på handelssortering og K18 (eller C18 som det heter ifølge normen, K er den gamle svenska standarden) er en klasse under fasthetssortering.
Med C14/K12 i stedet for C18/K18 må du gå ned ca 10% på spennviddene, eller alternativt regne med en lavere jevn belastning enn 250 kg per kvadratmeter før det begynner å svaie i gulvet.
Edit: Finner du G4-0-G4-2 er det klassifisert som C14/K12.
Til den laveste fasthetsklassen for konstruksjonsvirke, C14/
K12, henvises i tillegg til sort T0 ifølge SS 23 01 20, handelsortert virke
i sort G4-2 ifølge SS-EN 1611-1 eller ifølge ”Blå boken” sort B.
Med C14/K12 i stedet for C18/K18 må du gå ned ca 10% på spennviddene, eller alternativt regne med en lavere jevn belastning enn 250 kg per kvadratmeter før det begynner å svaie i gulvet.
Edit: Finner du G4-0-G4-2 er det klassifisert som C14/K12.
Til den laveste fasthetsklassen for konstruksjonsvirke, C14/
K12, henvises i tillegg til sort T0 ifølge SS 23 01 20, handelsortert virke
i sort G4-2 ifølge SS-EN 1611-1 eller ifølge ”Blå boken” sort B.
Sist redigert:
Medlem
· turkiet
· 553 innlegg
Trykkimp virket jeg så på Bauhus 45*170 var klassifisert K24, ifølge personalet
Pleier ikke K24 å være merket med det, det er mine bjelker i huset.
1. bærelinjen skal jeg feste i huset
Pleier ikke K24 å være merket med det, det er mine bjelker i huset.
1. bærelinjen skal jeg feste i huset
Sist redigert:
Klikk her for å svare