Hei!

Jeg har tenkt å bygge et sykkelstativ for vegg og er usikker på hvor holdbar min konstruksjon er. Tanken med byggverket er at det skal bli pent, men også praktisk.

Jeg har tenkt å feste to stykker lekter i furu på 45x70x2000MM i veggen. I disse lektene har jeg tenkt å bore fire stykker hull som er 40MM. I hullene ønsker jeg å lime rundstokk som skal fungere som armer for å bære syklene. To armer vil bære en sykkel, så hele stativet er ment å bære to stykker sykler.

Jeg lurer på om 45MM dybde for hengeanordningen vil klare vekten av syklene?

Andre tips til løsninger eller hvordan jeg kan tenke er også velkomne!

OBS. Bildene er ikke skalatro eller i riktig farge, men bare en indikasjon på hvordan jeg har tenkt at designen skal se ut.

• Rødt sykkelstativdesign med to vertikale bjelker hvor runde dowel-pinner er festet horisontalt for å støtte sykler. Skjema viser konstruksjonen.
  • To røde vertikale planker med horisontale, oransje rundstaver, ment som sykkeloppheng på vegg. Ikke skalerte eller fargekorrekte.
Sist redigert:
Hvorfor ikke bare kjøpe en krok for vegg for akkurat formålet? Blir billigere enn virket.

T Tompafix skrev:
Hvorfor ikke bare kjøpe en krok for vegg for nettopp dette formålet? Blir billigere enn treverket.
Synes det er morsommere å ha noe personlig, og stativet skal festes i stuen min, så jeg vil også ha noe som ser greit ut å se på :)

Haha ok da :rofl: Tror det største bekymret er vel om virket krymper. Tenker om du enten setter en kile fra baksiden likt man gjør på økser. Eller at du ikke borer hele veien og skrur bakfra for å på så måte forankre den bedre.

L ludwigdanieloliwer skrev:
Hei!

Jeg har tenkt å bygge et sykkelstativ for vegg og er usikker på hvor holdbar min konstruksjon er. Tanken med byggingen er at det skal bli pent, men også praktisk.

Jeg har tenkt å feste to stykker lekter i furu på 45x70x2000MM i veggen. I disse lekterne har jeg tenkt å bore fire stykker hull som er 40MM. I hullene vil jeg lime rundtstaver som skal fungere som armer for å bære syklene. To armer vil bære en sykkel, så hele stativet er tenkt å bære to stykker sykler.

Min fundering er om 45MM dypt for hengeanordningen vil klare trykket av sykkelens vekt?

Andre tips på løsninger eller hvordan jeg kan tenke er også velkomne!

OBS. Bildene er ikke i skala eller i riktig farge, men bare en pekepinn på hvordan jeg har tenkt at designen skal se ut.
Her kanskje du kan finne noen gode ideer

https://happyride.se/forum/threads/cykel-i-laegenhet.483001/

DE73 DE73 skrev:
Her kan du kanskje finne noen gode ideer

[lenke]
Takk for tipset! :)

T Tompafix skrev:
Haha okei da :rofl: Tror det største bekymret er vel om virket krymper. Tenker om du enten setter en kile fra baksiden likt man gjør på økser. Eller at du ikke borer hele veien og skrur bakfra for å på så måte forankre den bedre.
Takk for tipset! Så om jeg eksempelvis borer 35MM og forankrer rundstaven bakfra med skrue. Hvor mye vekt tror du det tåler?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.