K
kirderf83
Utestengt
· södermanland
· 188 innlegg
kirderf83
Utestengt
- södermanland
- 188 innlegg
Hallo
Skal bygge skrivebord i mitt nye hus og lurer på hvordan i all verden man skal få til det med vinkelen.
Veggen er nemlig ikke rett, men bøyer innover etter ca. 1 meter, og jeg vil ha et skrivebord som er 2 meter, men som ligger mot veggen hele tiden.
Bildet er som dere forstår arkitekttegnet, men jeg håper dere vanlige dødelige forstår denne intellektuelle kunst :wow:
Det er altså den smale svarte linjen jeg trenger hjelp med, hvordan i huleste får jeg ned vinkelen på platen så jeg vet hvordan jeg skal kappe?
Når jeg så har kappet, hvordan gjør jeg for å sammenføye dette på penest måte?
Tenkte bruke 28mm eik-benkeplate, noen rariteter med materialvalget håper jeg ikke?
Skal bygge skrivebord i mitt nye hus og lurer på hvordan i all verden man skal få til det med vinkelen.
Veggen er nemlig ikke rett, men bøyer innover etter ca. 1 meter, og jeg vil ha et skrivebord som er 2 meter, men som ligger mot veggen hele tiden.
Bildet er som dere forstår arkitekttegnet, men jeg håper dere vanlige dødelige forstår denne intellektuelle kunst :wow:
Det er altså den smale svarte linjen jeg trenger hjelp med, hvordan i huleste får jeg ned vinkelen på platen så jeg vet hvordan jeg skal kappe?
Når jeg så har kappet, hvordan gjør jeg for å sammenføye dette på penest måte?
Tenkte bruke 28mm eik-benkeplate, noen rariteter med materialvalget håper jeg ikke?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 innlegg
Hultafors har en litt morsom vinkelmåler
http://www.hultafors.se/www/live/gemensam/iframe.aspx?TreeID=23784
Art nr 252003 Combi
Den gir automatisk halve vinkelen som du skal sage etter.
Protte
http://www.hultafors.se/www/live/gemensam/iframe.aspx?TreeID=23784
Art nr 252003 Combi
Den gir automatisk halve vinkelen som du skal sage etter.
Protte
Hvor bra er tegningene? Kan du måle vinkelen på dem?
I så fall kan du ta halve vinkelmålet og sage den ene platen.
Monter den som den skal være. Legg den andre platen på sin plass usagd, indre hjørnet på sin eksakte fremtidige plass. Den burde nå stikke ut over den første platen i forkant. Tegn av hvor mye den stikker ut, sag.
Eller tenker jeg feil?
I så fall kan du ta halve vinkelmålet og sage den ene platen.
Monter den som den skal være. Legg den andre platen på sin plass usagd, indre hjørnet på sin eksakte fremtidige plass. Den burde nå stikke ut over den første platen i forkant. Tegn av hvor mye den stikker ut, sag.
Eller tenker jeg feil?
Skal bordet/benken stå på ben eller henge på veggen med konsoller?
For å få vinkel og en feilfri skjøt:
3 bukker eller lignende trengs samt 1-3 skrutvinger.
klikk for større bilde 
Plasser bukkene så nær veggen som mulig.
legg platene ifølge bildet ovenfor.
tving sammen platene slik at de holder samme vinkel når du flytter alt ut fra veggen.
Sag ifølge bildet ovenfor. (OBS begge platene samtidig)
/momin
For å få vinkel og en feilfri skjøt:
3 bukker eller lignende trengs samt 1-3 skrutvinger.
klikk for større bilde Plasser bukkene så nær veggen som mulig.
legg platene ifølge bildet ovenfor.
tving sammen platene slik at de holder samme vinkel når du flytter alt ut fra veggen.
Sag ifølge bildet ovenfor. (OBS begge platene samtidig)
/momin
K
kirderf83
Utestengt
· södermanland
· 188 innlegg
kirderf83
Utestengt
- södermanland
- 188 innlegg
Takk for alle tips!
Momin: Veldig pedagogisk tegnet, jeg forsto akkurat hva du mente, for en gangs skyld
Tanken er at den skal stå på ben da vi har gipsvegg bak og jeg vil ikke holde på og kludre til unødvendig.
Momin: Veldig pedagogisk tegnet, jeg forsto akkurat hva du mente, for en gangs skyld
Tanken er at den skal stå på ben da vi har gipsvegg bak og jeg vil ikke holde på og kludre til unødvendig.
Klikk her for å svare