Har aldri bygget noe, men kunne tenke meg å lage en hyggelig skohylle i gangen. Målet er at det skal gå raskt, være billig og bli pent. Tanken er å bruke noen enkle lekter, planslipt furu, sponplater og vinkelbeslag. Hyllen skal males med møbelfarge. Har tilgang til en del verktøy som sirkelsag og drill, men er glad om jeg kan kappe så mye som mulig på et byggevarehus. Har tegnet en konstruksjon og vil gjerne ha litt innspill:
1. Er det en unødvendig komplisert konstruksjon for et skostativ? Hva kan man forenkle?
2. Finnes det bedre / billigere materialer enn de foreslåtte i skissen?
3. Finnes det ferdige byggelementer som sparer tid eller penger som man kan bruke i stedet? Merk: det er greit å le av konstruksjonen, materialene og utførelsen. Er som sagt helt grønn i denne sammenhengen og blir glad for alle synspunkter.
Det der så vel hyggelig ut, men jeg vet ikke hva du har tenkt å bruke 45x45-lektene til. Du har sikkert en plan for det. Hvis du ikke vil kjøpe en masse unødvendig materiale, så bruk bare den tykke kryssfiner, også der det skal være 4 mm ifølge skissen din. Kanskje kan du kjøpe småbiter, men risikoen er at du må kjøpe en stor bit 4 mm og en stor 7 mm som du deretter ikke har noen nytte av for det meste.
Hvordan tenker du å feste de midterste hylleplanene i de blå? En variant er å sage biter av det plathøvlede treverket og skru dem fast på de blå som hyllebærere. Ellers fungerer jo metallvinkler bra også, men de er kanskje litt dyrere.
Vil du unngå synlige skruer må du tenke litt i hjørnene på sokkelen. Liming kan være et alternativ, men en liten skrue ville jeg helst ha hatt. Eventuelt blir det penere om du girer hjørnene, men det er vanskelig å få nøyaktige 45°-vinkler, og det blir heller glipper. Skal du uansett male hvitt, kan du sparkle det i stedet slik at det blir jevnt og fint.
Du har ingen barn (enda), eller hva? Slik ser det sjelden ut i gangen om man har det
Takk snille for input!
Har tenkt om litt nå og tenkte bygge med to plywoodplater og litt firkanstaver. I bunnen litt regelbiter og flott gulvlist. Har målt opp ulike deler fra to plater og håper/tror det blir billigere og enklere.
Det blir sikkert kjempebra. Tegningen og renderingen (eller kalles det 3D-modell?) ser jo riktig bra ut! Den vertikale platen i midten kommer til å bære ganske mye last og kan begynne å bule om noe tungt plasseres der. Den støttes i viss grad av hylleplanene, men det kan være verdt å tenke på. Jo stadigere plate man sitter på er, desto mindre bøying i den og dermed mindre belastning på platen under.
Plassbygd skohylle er en god idé synes jeg, det ser pent ut. Jeg håper for din del at du er bedre enn det jeg var på å få alle til å sette inn skoene sine..
Det jeg lurer på er fuktigheten, hva gjør våte sko med kryssfinér?
Plassbygd skohylle er en god idé synes jeg, det ser pent ut. Håper for din del at du er bedre enn hva jeg var på å få alle til å sette inn skoene sine..
Det jeg funderer på er fuktigheten, hva gjør våte sko med kryssfiner?
Jeg er langt fra ekspert men tenker at malt limtre er mer holdbart. Morsommere å jobbe med også, lukter godt.
Jeg lagde en gjenvinningsboks med limtre og lister. For å få pene kanter fikk k-rauta sage til bitene for meg - jeg trengte bare å sage til de bitene der jeg hadde regnet feil..
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.