Jeg tenkte å prøve å bygge en egen skohylle med rundstaver som base som deretter skal festes på vegg, typ som på bildet nedenfor hvor det er enkle konsoller fra IKEA brukt (Sandshult).

Lurer på hvordan man egentlig "best" (penest/enklest/billigst?) fester rundstavene i konsollene?

Et alternativ er jo å gjøre som på bildet nedenfor, ifølge beskrivelsen gikk det da med mye lim men jeg lurer på om det ikke bare er å bore hvis man nå velger å gjøre det slik?

Tenker også på om det finnes en enklere eller bedre måte å feste rundstavene? Jeg vil bruke rundstaver men er ellers fleksibel når det gjelder konsoller ...

Et annet alternativ er å kjøpe konsoller i metall som f.eks. disse her, men det føles samtidig litt unødvendig dyrt kanskje om jeg skulle trenge 4 eller kanskje 6 stykker ...

https://www.specialbeslag.se/produk...mRqgk1FzHHFRul238J92FB2J1dr6rFhxoCLmMQAvD_BwE

Takknemlig for all input!

En skohylle laget av rundstaver og enkle konsoller fra IKEA, med et par brune sko. En denimjakke henger over, ved siden av en plakat med hatter.

Så mye lim kan det vel ikke gå med? Det er jo ikke så stor kontaktflate mellom staven og konsollen. Men ser det ikke ut som det er konsollen som er utskåret for å få ned en bit av staven? (Eller er det staven som er avfaset...?)

• Liker
johan_T
  • Laddar…
johan_T johan_T skrev:
Lurer på hvordan man egentlig "best" (penest/enklest/billigst?) fester rundstavene i konsollene?
Man kan naturligvis selv bore passende hull i konsollene i stil med de som finnes i lenken. Da er man ganske fri til å designe resten som man vil.

Noen ganger kan man kjøpe kosteskaft billig. Et alternativ til rundstav på fine gater. Byggevarehus, Biltema og Jula f.eks. har nok det som trengs.

• Liker
johan_T
  • Laddar…
Noen ganger selger imidlertid Jula bare de billigste skaftene i kombinasjon med selve kostehodet.

• Liker
johan_T
  • Laddar…
Jeg hadde samme funderinger som deg forrige sommer. Jeg laget egne konsoller av limtre eik og så satte jeg rundstavene gjennom. Et litt dårlig bilde, men du skjønner kanskje prinsippet.

• Brukslaget hylle av limtred konsoller med rundstaver montert på en blomstermønstret vegg, med ryggsekk og pute på benken under.
  • Liker
Posselosse og 2 andre
  • Laddar…
A andnel skrev:
Jeg hadde samme funderinger som deg forrige sommer. Jeg laget egne konsoller av limtre eik og så satte jeg rundstavene igjennom. Et litt dårlig bilde, men du forstår kanskje prinsippet.
Kjempefint! Skulle gjerne ha gjort det slik, men vet ikke om jeg klarer det, ser ganske avansert ut 😄

Har du saget konsollene i 45 graders vinkel inne i hjørnet? Og så borret store hull? Limt eller skrudd eller hvordan har du festet?

johan_T johan_T skrev:
Kjempefint! Hadde gjerne gjort slik, men vet ikke om jeg klarer det, ser ganske avansert ut 😄

Har du saget konsollene i 45 graders vinkel inne i hjørnet? Og så boret store hull? Limt eller skrudd eller hvordan har du festet?
Jeg sagde dem ut i ett stykke. Så skrudde jeg dem fast i veggen slik at de bærer hattehyllen ved å være skrudd fast i veggen lengst bort. Fornevnte skruene litt. Den i midten er dog i to stykker og limt for at den må være sterkere. Man kan jo ikke gjøre chins i hattehyllen, men den er sterk nok ;)

• Liker
johan_T
  • Laddar…
A andnel skrev:
Jeg saget dem ut i et stykke. Så skrudde jeg dem fast i veggen slik at de bærer hattehyllen ved å være festet i veggen lengst bort. Forsenket skruene litt. Den i midten er dog i to stykker og limt fordi den må være sterkere. Går jo ikke å gjøre chins i hattehyllen, men den er sterk nok ;)
Kjempefin var den i alle fall synes jeg, får se om jeg tør å gi meg i kast med å gjøre noe lignende!

• Liker
andnel
  • Laddar…
Takk! Håper du finner en god måte.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.